«سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری» توتال در میدان گازی پارس جنوبی

چهارشنبه, 31ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

شرکت نفت و گاز فرانسوی توتال می‌گوید با یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، پروژه توسعه میدان گازی پارس جنوبی ایران را در تابستان امسال به پیش خواهد برد.

پاتریک پویان، مدیر ارشد اجرایی توتال، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز اعلام کرد در پی تمدید رفع تحریم‌های ایران به وسیله آمریکا، این شرکت یک میلیارد دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

او گفت: «این (پروژه) ارزش ریسک سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری را دارد زیرا بازار بسیار بزرگی ایجاد می‌کند. ما کاملا از برخی ریسک‌ها آگاه هستیم و احتمال بازگشت تحریم‌ها را در نظر گرفته‌ایم. باید تغییر مقررات را نیز در نظر بگیریم».

میدان گازی فراساحلی پارس جنوبی واقع در خلیج فارس که بین ایران و قطر مشترک است، در دهه ۱۹۹۰ کشف شد و توتال یکی از سرمایه‌گذاران اصلی در ایران تا پیش از اعمال تحریم‌ها در سال ۲۰۰۶ به دلیل برنامه جنجال برانگیز هسته‌ای آن بود.

توتال تصمیم گرفته است به ایران بازگردد و پروژه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را که بیش از پنج میلیارد دلار هزینه دارد انجام دهد.

توتال یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان است. به دلیل عدم اطمینان در مورد شرایط قراردادی و کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی، اکثر شرکت‌های بزرگ بین‌المللی، شامل رویال داچ شل و بی‌پی، تمایل کمی به سرمایه‌گذاری در ایران نشان می‌دهند.

با وجود تمدید رفع تحریم‌ها علیه ایران از سوی آمریکا در اردیبهشت‌ماه، سیاست‌های سختگیرانه دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، فضای سرمایه‌گذاری در ایران را نابسامان کرده است.

به گفته مدیر توتال، رفع تحریم‌ها تمدید شده است و هر شش تا هشت ماه نیز مجددا تمدید می‌شود اما به هرحال نوعی عدم اطمینان وجود دارد.

بر اساس تفاهمنامه امضا شده در سال گذشته، توتال ۵۰.۱ درصد سهم پروژه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را در اختیار خواهد داشت. شرکت ملی نفت چین و شرکت ایرانی پتروپارس هم به ترتیب سهم ۳۰ درصدی و ۱۹.۹ درصدی در این پروژه دارند.

سرمایه‌گذاران خارجی از سود کمی که از قراردادهای پیشین ایران به آنها می‌رسید ناراضی بودند. توتال در پروژه توسعه فازهای ۲-۳ پارس جنوبی در دهه ۱۹۹۰ کار کرده بود.

رویترز از قول پویان می‌نویسد که مدل جدید قراردادهای نفتی ایران سودی بر مبنای تولید و نه یک درصد ثابت بر مبنای هزینه‌های توسعه، به سرمایه‌گذاران پیشنهاد می‌کند.

با در نظر گرفتن اینکه تحریم‌های آمریکا در مورد اجازه نداشتن تجارت با ایران به دلار هنوز برقرار است، توتال این پروژه را بر مبنای یورو و با منابع مالی خود انجام خواهد داد.

ایران تاکید می‌کند طرح توسعه پارس جنوبی تحت تاثیر قطع روابط دیپلماتیک قطر با عربستان سعودی و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس قرار نخواهد گرفت.

پویان اضافه کرد توتال، همچنین در نظر دارد یک پروژه پتروشیمی در ایران انجام دهد که نیازمند تامین منابع مالی به وسیله بانک‌های آسیایی است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری ایرنا شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت انی یتالیا روز سه‌شنبه ۳۰ خرداد در تهران تفاهمنامه مطالعاتی توسعه میدان نفتی دارخوین در جنوب غربی ایران و فاز سوم میدان گازی کیش در خلیج فارس را امضا کردند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.