خامنه ای: اینکه می‌گویند سند ۲۰۳۰ الزام‌آور نیست سطحی‌نگری است

پنجشنبه, 1ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران با انتقاد مجدد از سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو گفت: “اینکه برخی می گویند این اسناد الزام آور نیست، نوعی سطحی نگری است”.

رهبر ایران امروز چهارشنبه ۳۱ خرداد در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه ها تاکید کرد: “سند ۲۰۳۰ جزئی از سند بالا دستی سازمان ملل یعنی سند توسعه پایدار است که سلطه گران جهانی در حرکتی معیوب و غلط می خواهند همه ملت‌ها را در چارچوب آن کنترل کنند.”

وی با ذکر اینکه “آنها به چه حقی درباره عقاید، سنت ها و فرهنگ دیگر ملتها تصمیم می گیرند؟” افزود: “اینها واقعیاتی است که استادان دانشگاه‌ها باید برای جامعه تبیین کنند.”

رهبر جمهوری اسلامی از حدود دوهفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۶، انتقاد از تصمیم چندی قبل دولت را برای رعایت توصیه های سند آموزشی ۲۰۳۰ یونسکو آغاز کرد و تاکنون، در سخنرانی های متعدد به انتقاد از آن تصمیم پرداخته است.

هرچند دولت ایران گفته است که اجرای توصیه های سند ۲۰۳۰ را متوقف کرده، ولی انتقادات آیت الله خامنه ای به این سند کماکان ادامه دارد.

حسن روحانی پیشتر در اظهارنظرهایی جداگانه گفته بود که انتقادات گسترده اصولگرایان از سند ۲۰۳۰ یونسکو، که در آستانه انتخابات شدت گرفت، ناشی از اطلاعات و گزارش های نادرست بوده و اهداف انتخاباتی داشته است.

ایران این سند را، که شامل توصیه هایی برای بهبود وضعیت آموزش و پرورش کشورهای جهان تا سال ۲۰۳۰ است، با قید “تحفظ” پذیرفته بود که به معنی قبول اجرای بخش هایی از آن بود که با قوانین داخلی مغایرت نداشته باشد.

رهبر ایران دو هفته پیش با اشاره به همین موضوع گفت: “بعضی می‌آیند می‌گویند ما تحفظ دادیم یا گفتیم فلان چیزش را قبول نداریم؛ نه، بحث سر این‌ها نیست؛ فرض کنیم در این سند هیچ‌چیز واضح بیّنی هم که مخالف اسلام باشد وجود نداشته باشد؛ که حالا وجود دارد؛ من حرفم این است که نظام آموزشی کشور نباید بیرون کشور نوشته شود.”

وی تاکید کرده بود: “آنها که خیال می‌کنند ما گزارش درست نگرفتیم؛ نه، گزارش‌های ما گزارش‌های درستی است.”
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.