انتقاد دادستان کل کشور از پنهان کردن آمار واقعی قاچاق کالا

چهارشنبه, 14ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

دادستان کل کشور ستادهای مبارزه با قاچاق کالا و مواد مخدر را “امام‌زاده‌های بی‌معجزه” نامید و آنها را ناکارآمد خواند. مسئولان می‌گویند حجم قاچاق کالا نصف شده اما دادستان آنها را متهم به پنهان کردن آمار واقعی می‌کند.

حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری، در گردهمایی روسای فرماندهی پلیس آگاهی استان‌ها، تاکید کرد که برای حل بسیاری از مشکلات لازم است دستگاه‌ها و نهادهای مختلف همکاری بیشتر و موثرتری با یکدیگر داشته باشند.

دادستان کل کشور یکی از این معضلات را قاچاق کالا عنوان کرد. ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز تیر ماه ۱۳۸۱ تاسیس شد و ریاست آن را نماینده ویژه رئیس جمهور بر عهده دارد.

خبرگزاری ایلنا چهارشنبه، ۱۴ تیرماه (۵ ژوئیه) از قول منتظری نوشت: «ستادی در بحث برخورد با کالای قاچاق است که برخی آقایان [در آن] تلاش می‌کنند آمار قاچاق کالا را آنطور که هست اعلام نکنند.»

این مقام ارشد قضایی آمار رسمی ستاد مبارزه با قاچاق کالا را “واقعا نگران کننده” خواند زیرا به گفته‌ی او مطابق این آمار در سال ۹۵ نزدیک به ۱۸ هزار میلیارد تومان کالای قاچاق کشف شده “اما اینکه چقدر کشف نمی‌شود را نمی‌دانیم”.

دادستان کل کشور علت اصلی ناکامی در مبارزه با قاچاق کالا را “عدم وجود اراده جدی و عزم جزم” عنوان کرد و گفت: «البته نارسایی دیگری مانند کثرت گمرکات و کمبود‌امکانات هم هست.»

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی فروردین ماه امسال گفته بود که ۶۰ تا ۷۰ درصد کالاهای قاچاق از گذرگاه‌های رسمی وارد ایران می‌شود.

مطابق برخی گزارش‌ها ده‌ها اسکله‌ی تحت کنترل سپاه پاسداران که نظارتی بر فعالیت‌های آنها اعمال نمی‌شود نیز از گذرگاه‌های مهم ورود کالای قاچاق به ایران محسوب می‌شوند.

«برادران قاچاقچی»

دست داشتن سپاه در قاچاق کالا ظاهرا به حدی گسترده و آشکار است که رئیس جمهور پیشین، محمود احمدی‌نژاد زمانی پاسداران را “برادران قاچاقچی خودمان” خوانده بود.

فساد دامنه‌دار و فراگیر که حتی برخی مسئولان از “سیستماتیک” شدن آن سخن می‌گویند و نهادهای نظارتی و قوه قضائیه نیز درگیر آن هستند، عامل دیگری است که مبارزه موثر با قاچاق را تقریبا ناممکن می‌کند.

دادستان کل کشور اعتراف می‌کند که چندی پیش دادگستری تهران گزارشی درباره “افراد گرفتار” در قوه قضائیه به او ارائه کرده که در میانشان کسانی با ۲۰ سال سابقه کار قضایی قرار داشته‌اند.

منتظری با اشاره به خطر آلودگی به فساد به فرماندهان پلیس آگاهی استان‌ها هشدار داد: «اگر معتقد باشیم خطر هر لحظه وجود ندارد و کنترل‌ را رها کنیم به وادی خطرناکی خواهیم افتاد.»
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.