وکیل شرکای بابک زنجانی: این‌ها بچه‌های نظام و انقلاب‌اند

یکشنبه, 25ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

سومین جلسه رسیدگی به اتهامات مهدی شمس و حمید فلاح هروی٬ دو نفر از «شرکای» بابک زنجانی در پرونده موسوم به فساد نفتی به صورت علنی برگزار شد. وکیل مدافع متهم ردیف دوم٬ موکلان خود را «بچه‌های نظام» معرفی و عامل اصلی «مشکلات» را «تحریم‌ها» عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا٬ این جلسه روز یکشنبه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب با حضور دو متهم پرونده، وکلای مدافع آنها، وکلای شرکت نفت، بانک مسکن و سازمان تامین اجتماعی و کارشناسان بانک مرکزی برگزار شد.

محمد مقیسه٬ قاضی این دادگاه٬ متهمان را اعضای «باند بزرگ اخلالگران نظام اقتصادی و کلاهبرداری از شرکت نفت و شرکای بابک زنجانی» معرفی کرد.

اتهامات مهدی شمس٬ متهم ردیف دوم پرونده که این جلسه نیز همچون دو جلسه گذشته دادگاه به رسیدگی به اتهامات وی اختصاص داشت٬ به «افساد فی‌الارض» از طریق مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور با علم به موثر بودن اقدامات در «ضربه زدن» به نظام جمهوری اسلامی ایران، «مشارکت عالمانه و عامدانه در تشکیل شبکه سازمان‌یافته برای جعل و استفاده از اسناد مجعول، کلاهبرداری و پولشویی» متهم شده است.

فلاحتی٬ وکیل مدافع مهدی شمس٬ «منشاء» مشکلات امروز را «تحریم دشمنان» خواند و گفت: «اگر تحریم نبود این مشکلات هم نبود. معامله‌ای بین دو شرکت انجام می‌شد، اگر پول ایران بر می‌گشت آیا شاکی وجود داشت؟ آیا مدعی‌العموم می‌توانست طرح دعوا کند؟ پس اگر جرمی واقع شده، عدم پرداخت پول است؛ آن هم به دولت اسلامی.»

وی وزارت نفت را متهم کرد که در این ماجرا «پول نقدی … به برخی متهمین داده یا مصرف جای دیگر شده یا نتوانسته‌اند ماموریت خود را انجام دهند.»

فلاحتی٬ موکلان خود را «بچه‌های این نظام» نامید و افزود «باندی در میان نیست که همه با هم دست به دست هم دهند و مال بیت‌المال را تصاحب کنند.»

محمد مقیسه٬ قاضی دادگاه نیز خطاب به وی گفت که «قرار نیست شعار بدهید و رجزخوانی کنید، اینها حزب‌اللهی نیستند.»

وی متهمان را اعضای «یک شبکه سازمان‌یافته در داخل کشور» نامید که با «تعدادی افراد که پرونده‌شان هم مطرح است بیت‌المال را غارت کردند.»

مهدوی٬ وکیل مدافع شرکت نفت نیز در واکنش به اظهارات وکیل مهدی شمس گفت که «یک میلیارد و ۴۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو به بابک زنجانی پرداخت شده…[او] گفته بود من بانک دارم و می‌توانم پول شما را به دلار و یورو تبدیل کنم.»

به گفته وی٬ چندین ماه از پرداخت‌ها٬ «تبدیلی انجام نشده بود. آقایان با آن پول‌ها چیزهای دیگری خریده‌اند.»

مهدی شمس نیز در دفاع از خود گفت که «۹۱ بار در کیفرخواست زنجانی دروغگو خوانده شده، اما حالا که نوبت من شده، او راستگو لحاظ شده است.»

وی افزود که «نستراداموس نبودم که به نیت زنجانی پی ببرم، بلکه نهادهای امنیتی پس از کلی بررسی، به موضوع رسیدند. در اینجا یک فعلی انجام شده و بعدا من با نیت خیر وارد شدم تا به دور زدن تحریم‌ها کمک کنم.»

این متهم اضافه کرد بابک زنجانی نیز همیشه می‌گفت «با توکل بر خدا و برای کمک به ممکلت وارد این میدان شده است. نظام هم به زنجانی اعتبار داده بود و وقتی اعتبار می دهند، حتما اعتبارسنجی شده است.»

قاضی مقیسه در ادامه شمس را متهم کرد که وی و متهم ردیف سوم٬ «زنجانی را به مسئولان معرفی کردید و او را چهره‌ای دارای دو بانک مستعد در فروش نفت معرفی کردید.»

مهدی شمس بار دیگر بابک زنجانی را «دروغگو» نامید و از اینکه «تمام اصل پرونده بر اساس اظهارات یک فرد» که خود متهم اصلی است٬ نوشته شده٬ انتقاد کرد.

وی یکی از ایرادات اصلی خود را این دانست که «بیش از وظیفه خودم را درگیر کردم و بقیه خود را کنار کشیدند. از زمان بازداشت زنجانی برای کمک به کشور، پنج بار به ایران آمدم … و فراتر از وظایف خود عمل کردم.»

شمس از قاضی مقیسه خواست که وی را با بابک زنجانی روبرو کند.

وی افزود که عملیات فروش نفت را «شبانه» انجام می‌داده و در یک مورد با پرداخت «مقداری رشوه و زیرمیزی به گارد ساحلی» حمل نفت ایران از طریق دریا را امکان‌پذیر کرده است.

شمس همچنین در واکنش به اظهارات مقیسه مبنی بر اینکه او٬ متهم ردیف سوم و افراد دیگر را به بابک زنجانی معرفی کرده نیز واکنش نشان داد و در ابتدا آنها را رد کرد و بعد گفت «اگر معرفی در تجارت جرم است که نصف مردم دنیا را باید دستگیر کنند.»

در پیوند با برگزاری سومین جلسه دادگاه متهمان پرونده موسوم به «فساد نفتی»٬ حسین دهدشتی٬ عضو کمیته پیگیری پرونده متهم نفتی در مجلس نهم گفته «نهاهای امنیتی به نوعی و به صورت شفاهی اقدام بابک زنجانی را تایید می‌کردند»٬ اما «زیر بار تایید مکتوب» نرفتند.

حسین دهدشتی افزوده بابک زنجانی به خاطر «تحریم‌ها» با برخی شرکت‌های ایرانی در مواردی چون «مبادلات مالی و خریداری تجهیزات همکاری می‌کرد که این شرکت‌ها از عملکرد بابک زنجانی رضایت داشتند.»

به گزارش خانه ملت،‌ وی اظهار داشت: «باید مشخص شود که در دولت دهم چه سیستمی زنجانی را پشتیبانی کرده و چه ضمانت‌هایی از وی اخذ شده است، آیا درباره افراد دیگر نیز بدین‌گونه عمل می شده است؟»

این نماینده پیشین مجلس اضافه کرده که «حتی اگر مسئول دولت آن زمان» در جریان اقدامات بابک زنجانی نبوده است، «به دلیل غفلت نیز باید مورد محاکمه و بازخواست قرار گیرد.»

عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی در مجلس نهم گفت: «تمامی اموال نفتی به نام افراد ثالث در کشورهای مختلف شده که بخشی به نام شخصیت های آن کشورها است، که ارتباطاتی بین زنجانی با آنها برقرار شده بود.»

بابک زنجانی متهم شده که «یک میلیون بشکه نفت به ارزش ۳۰۰ میلیون یورو» را از شرکت نفت ایران تحویل گرفته و از مبلغ دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون یورو که موظف بوده پرداخت کند، «۱۶۰ میلیون یورو پرداخت کرده و مابقی را صرف امور شخصی کرده است.»

بابک زنجانی و وکیل او چندین بار وعده داده‌اند که این بدهی از طریق شرکای خارجی زنجانی پرداخت خواهد شد اما تاکنون این بدهی پرداخت نشده است.

دیوان عالی کشور حکم اعدام بابک زنجانی را تایید کرده٬ اما حکم اعدام مهدی شمس و حمید فلاح هروی٬ متهمان ردیف دوم و سوم را لغو کرد؛ این حکم در «شعبه هم‌عرض» بررسی می‌شود.

رسانه‌های ایران از مهدی شمس به عنوان یکی از مدیران سابق کشتیرانی و از حمید فلاح هروی به عنوان یکی از نیروهای امنیتی سابق نام می‌برند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.