مرتضوی الویری،‌ یکی از اعضای شورای شهر تهران: فساد در شهرداری تهران «نهادینه‌» شده است

سه شنبه, 24ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

مرتضوی الویری،‌ یکی از اعضای شورای شهر تهران، می‌گوید میزان «تخلفات و فسادی» که در داخل شهرداری پایتخت ایران وجود دارد در مقایسه با پرونده «املاک نجومی مانند پول خرد داخل جیب افراد است» و در این سازمان٬ «فساد» نهادینه‌ شده است.

آقای الویری روز دوشنبه ۲۳ مرداد در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت: پرونده «املاک نجومی، نوک کوه یخی بود که از داخل اقیانوس به بیرون آمد».

وی موضوع «فساد» در سازمان شهرداری تهران را فراتر از واگذاری غیرقانونی چند آپارتمان به برخی افراد عنوان کرد و گفت که «در شهرداری تهران با یک فساد نهادینه‌شده مواجه هستیم».

این عضو شورای شهر تهران مصادیق این «فساد» را نیز چنین توضیح داد: «فساد در واگذاری‌ها، مناقصه‌ها و به‌کارگیری نیروهای ناکارآمد در سطوح مدیریتی و همچنین به‌کارگیری نیروهای بازنشسته از کار افتاده که از سایر ارگان‌ها به شهرداری تهران آورده شده‌اند».

مرتضی الویری درباره آنچه «بدهی‌های شهرداری تهران در دوره چهارم شورا» نامید هم گفت: «مهمترین چالش شهرداری تهران دریافت‌ها و پرداخت‌های مالی شهرداری تهران است. متاسفانه آمار و ارقامی که شهردار فعلی تهران در برنامه تلویزیونی مطرح کردند با اطلاعاتی که معاونین ایشان در جلسات با ما ارائه کردند هماهنگی ندارد».

به گفته این عضو شورای شهر تهران،‌ شهرداری پایتخت ایران به صورت قطعی «۲۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان» بدهی دارد که این رقم را «معاونین {محمد باقر قالیباف} شهردار فعلی» اعلام می‌کنند.

آقای الویری اضافه کرد که «در کنار این رقم باید تعداد زیادی پروژه نیمه کاره که اتمام آنها به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد … و تراکم‌های پیش فروش شده که رقم دقیق آنها را هر چه مورد تحقیق قرار گرفت اما نتیجه‌ای برای آن حاصل نشد … را نیز اضافه کنیم.»

وی همچنین به آنچه «استخدام‌های فراوان و فراقانونی در این سال‌ها» در مجموعه شهرداری تهران نامید٬ اشاره کرد و گفت که در حال حاضر شهرداری تهران٬ «۶۳ هزار و ۵۰۰ نفر» پرسنل دارد.

الویری همچنین از افزایش «چند برابری» هزینه‌ها در شهرداری تهران انتقاد کرد و بزرگترین «چالش» محمدعلی نجفی٬ شهردار آینده تهران را «در همین حوزه درآمدها و هزینه‌ها» اعلام کرد.

عضو پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران٬ ری و تجریش با اعلام اینکه «بر اساس آمارها از منابع متفاوت٬ حال تهران خوب نیست و در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری دچار چالش‌های جدی است»،‌ تهران را «بیماری دارای یک بیماری مزمن» دانست که «باید سریعا در جهت درمان آن اقدام» شود.

جنجال «املاک نجومی» اشاره به مجموعه افشاگری‌ها و واکنش‌هایی دارد که در مورد واگذاری چند هزار میلیاردی املاک به بعضی مدیران ارشد شهری و برخی اعضای شورای شهر تهران صورت گرفت.

سایت معماری نیوز به مدیر مسئولی یاشار سلطانی برای اولین بار این موضوع را رسانه‌ای کرد که شهرداری تهران به برخی از مدیران شهرداری، اعضای شورای شهر، یک نماینده مجلس، یک مقام نیروی انتظامی و چند مقام و مأمور حراست، در شمال تهران املاکی با قیمت‌های نجومی را با ۵۰ درصد تخفیف واگذار کرده است.

این موضوع که اندکی پس از ماجرای «دریافت‌های نجومی» که از سوی محافظه‌کاران علیه برخی کارکنان دولت مطرح شده بود٬ رسانه‌ای شد٬ مدت‌های فضای سیاسی کشور را تحت‌الشعاع قرار داد و حتی به رقابت‌های انتخاباتی دوزادهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز کشیده شد. در این میان، محمد باقر قالیباف بارها اتهامات مالی را که متوجه خود او، اطرافیان و دستگاه شهرداری تهران شده بود،‌ رد کرده است.

با پیروزی اصلاح‌طلبان در پنجمین دوره انتخابات شهر تهران٬ محمدباقر قالیباف نیز باید جای خود را به محمدعلی نجفی٬ شهردار جدید بدهد که به گفته الویری٬ برای حل و فصل مشکلات شهر تهران٬ برنامه‌های خود را به شورا ارائه کرده و توانسته آنها را قانع کند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.