وزارت خارجه آمریکا: به روح برجام کاملا پایبند بوده‌ایم

چهارشنبه, 25ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

در واکنش به هشدار رئیس جمهوری ایران در مورد موضع آمریکا در قبال برجام، وزارت خارجه آمریکا بار دیگر دولت ایران را به نقض روح برجام و ایجاد بی ثباتی در منطقه متهم کرده است.

روز گذشته حسن روحانی در سخنانی در مجلس با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی همواره به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده است هشدار داد که: “دولتمردان جدید آمریکا باید بدانند که تجربۀ شکست خوردۀ تحریم و تحمیل، دولت‌های گذشته‌شان را به پای میز مذاکره کشاند و اگر مایل باشند به آن تجربه بازگردند، یقیناً در مدت زمان کوتاهی ـ نه در مقیاس هفته و ماه، بلکه در مقیاس ساعت و روز ـ به شرایطی بسیار پیشرفته‌تر از زمان شروع مذاکرات بازخواهیم گشت.”

برخی رسانه‌های خبری این سخنان را منزله هشدار در مورد آمادگی جمهوری اسلامی برای از سرگیری و تشدید برنامه‌های هسته‌ای در صورت تشخیص لغو برجام از سوی آمریکا تعبیر کردند.

در نشست خبری هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، یکی از خبرنگاران گفت که رئیس جمهوری ایران تهدید کرده است که می‌تواند برنامه هسته ای را در سطحی به مراتب پیشرفته‌تر از گذشته ظرف چند ساعت از سر بگیرد و خواستار واکنش وزارت خارجه آمریکا به این سخنان شد.

خانم نوئرت گفت که در نظر ندارد به این تهدید و “وضعیت فرضی” مورد نظر رئیس جمهوری ایران پاسخ بدهد اما دولت دونالد ترامپ “متعهد به مقابله با مجموعه تهدیدهایی است که ایران نه تنها متوجه منطقه بلکه متوجه کل جهان می کند که از آن جمله برنامه موشکی است.”

یکی از خبرنگاران یادآور شد که مجلس ایران روز یکشنبه طرحی را تصویب کرد تا بودجه برنامه موشکی بالستیکی و همچنین سپاه پاسداران را، که ایالات متحده آن را سازمان تروریستی نام نهاده، افزایش یابد و پرسید که واکنش آمریکا چه خواهد بود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا. با اظهار اینکه از جزئیات این طرح اطلاعی ندارد، گفت که در هرحال چنین رویکردی باعث نگرانی ایالات متحده است.

همچنین سئوال شد که اگرچه دولت آمریکا گفته است که ایران به روح برجام عمل نمی‌کند، اما آیا اعتقاد بر این است که متن این توافق را اجرا کرده است؟ خانم نوئرت گفت دولت آمریکا سیاست بررسی همه‌جانبه برجام را در دست تهیه دارد و او نمی‌خواهد پیشاپیش در این مورد اظهار نظر کند وی براساس اطلاعیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دولت گزارشی را برای کنگره ارسال داشت. وی افزود: “در عین حال ما همچنان معتقدیم که اقداماتی که ایران انجام می‌دهد عامل بی‌ثباتی منطقه است و برجام ناظر و مانع این اقدامات بی‌ثبات ساز نشده است.”

وی با تایید اظهارات یکی از خبرنگاران که سئوال کرد آیا دولت قبلی آمریکا هنگام پذیرش برجام این مشکلات را مورد توجه قرار نداد، گفت که “درست همین طور است و به همین دلیل هم وقتی نگاه می‌کنیم، اشکالات برجام را می‌بینیم و این سند می‌بایست به مراتب جامع‌تر از این باشد.” سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال گفت که دولت او معتقد است کاملا به متن و روح برجام عمل کرده و لغو تحریم های هسته ای آمریکا علیه برجام به معنی عمل ایالات متحده به تعهدات خود در این مورد است و طبق برجام، ایران استحقاق برخورداری از آن را دارند.

یکی از خبرنگاران سئوال کرد که آیا آمریکا “با تشویق نکردن شرکت‌های اروپایی به معامله با ایران، روح برجام را نقض نکرده است؟” سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که در حال حاضر، ایالات متحده تماس‌هایی را با کشورهای دیگر برقرار کرده است و سایر کشورها هم “در نگرانی ما شریک هستند.” وی این نگرانی را ناشی از “آن چیزی که ما در کل اقدامات بی‌ثبات ساز نام داده‌ایم” دانست و گفت که ایالات متحده می‌داند “ایران در منطقه چه می‌کند و می‌دانیم نسبت بعضی ناوهای نیروی دریایی ما چه برخوردی د ارند و این تنها یک نمونه است.”

خبرنگار دیگری سخنان سخنگوی دبیرکل سازمان ملل را یادآور شد که در واکنش به اظهارات روز گذشته حسن روحانی گفته است که “از نظر دبیر کل سازمان ملل، برجام یکی از برجسته ترین دستاوردهای دیپلماتیک در تلاش جمعی برای دستیابی به صلح و امنیت جهان محسوب می شود و باید هر کاری که ممکن است برای حفظ و حراست آن انجام داد.” این خبرنگار از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پرسید که آیا با این نظر موافق است؟ خانم نوئرت در پاسخ گفت که در مقامی نیست که در چنین موردی اظهار نظر کند.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.