بحران عمیق در شرکت‌های هواپیمایی ایران

یکشنبه, 1ام بهمن, 1391
اندازه قلم متن

havapayma

شرکت هواپیمایی استرالیا؛ شرکت هلندی KLM و ایرفرانس از ماه آوریل پروازهای خود به ایران را متوقف خواهند کرد.

در حالی که مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور می‌گوید حتا یک ریال از بدهی ایرلاین‌ها هم بخشیده نمی‌شود، تحریم‌های بین‌المللی، کمبود ارز خارجی و به‌ویژه افزایش قیمت سوخت، هواپیماهای ایران را زمین‌گیر کرده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور گفته است،حتی یک ریال از بدهی ایرلاین‌ها هم بخشیده نمی‌شود.

محمود رسولی نژاد روز یکشنبه (۲۰ ژانویه/۱ بهمن) در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت: «جمع بدهی ایرلاین‌ها حدود ۲۵۰ میلیارد تومان است، که برای حدود یک سوم این عدد، از ایرلاین‌ها چک گرفتیم که باید تا پایان سال ۹۳ اقساط را پرداخت کنند. الباقی این بدهی هم باید پایان سال ۹۳ حساب کتاب شود.»

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور گفت: «حتی اگر شرکت فرودگاه‌ها این بدهی را وصول نکند مورد بازخواست سیستم‌های نظارتی قرار می‌گیرد.»

وی با تاکید بر اینکه شرکت در حال حاضر با کمبود نقدینگی مواجه است، تصریح کرد: «تنها قیمت یکی از دستگاه مورد نیاز در فرودگاه یک میلیون و ۴۰۰ هزار یورو است که نصب آن هم حدود ۷ میلیارد تومان هزینه می‌خواهد؛ این در حالی است که حداقل ۵ دستگاه از آن باید در ۶ ماه اول سال آینده نصب شده باشند.»

بهای فزاینده سوخت و بلیط هواپیما در ایران، شرکت‌های هواپیمایی را به بحرانی عمیق سوق داده است. از علل عمده این بحران باید از تحریم‌های گسترده بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی به‌خاطر برنامه‌ی هسته‌ای حکومت ایران و سقوط ارزش ریال و کمبود ارز خارجی نام برد. بحران حاکم بر شرکت‌های هواپیمایی سبب کاهش حجم مسافران هوایی شده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از کارشناسان صنعت هوانوردی می‌نویسد که برخی شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی این بحران توفانی را دوام نخواهند آورد و به تعطیلی کشیده خواهند شد.

حمید‌رضا پهلوانی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه گفته است: «احتمالا برخی خطوط هوایی کوچک‌تر به سبب افزایش قیمت سوخت، از چرخه‌ی فعالیت خارج شوند.»

“شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی” که شرکتی دولتی است و از قرار معلوم همانند بسیاری شرکت‌های دیگر با دشواری‌های مالی سختی دست به گریبان است، بهای سوخت هواپیما (کروزین) را در ماه اکتبر ۲۰۱۲ سه برابر کرد. این افزایش بهای سوخت، شرکت‌هایی هواپیمایی داخلی را با دشواری‌های بسیار روبرو ساخت.

رسانه‌های ایران گزارش می‌دهند که بهای سوخت هواپیما برای پروازها‌ی بین‌المللی ۲۱۲۰ تومان و برای پروازهای داخلی به ۷۰۰ تومان در هر لیتر رسیده است. در پی این افزایش بوده که قیمت بلیط هواپیما در مواردی به بیش از دو برابر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، افزایش قیمت بلیط هواپیما یکی دیگر از پیامدهای تورم است که شاخص آن به طور رسمی ۲۵ درصد عنوان شده است. با این حال کارشناسان می‌گوید که میزان تورم بیش از رقمی است که دولت اعلام داشته است.

تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت و نهادهای مالی ایران به کمبود ارز خارجی در ایران انجامیده است. از سوی دیگر با برداشتن سوبسیدهای دولتی، عوارض فرودگاه‌های کشور نیز افزایش یافته است.

به گفته عبدالرضا موسوی، رئیس انجمن شرکت‌های هواپیمایی، از اواخر سال ۲۰۱۲ با کاهش قدرت خرید با ارز خارجی، بهای تجهیزات و هزینه نگاهداری نیز فزونی داشته و این امر به افزایش ۷۰ درصدی قیمت‌بلیط پروازهای داخلی و افزایش ۹۰ درصدی پروازهای خارجی انجامیده است.

موسوی می‌گوید که درآمد شرکت‌های هواپیمایی از ماه آگوست ۲۰۱۲ تاکنون ۱۵ درصد کاهش داشته است و برخی شرکت‌ها در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند. وی علت این امر را سقوط ارزش ریال، افزایش بهای سوخت و عدم دسترسی به ارز مبادلاتی عنوان می‌کند. از نظر موسوی، به همین دلیل شرکت‌های هواپیمایی توان پرداخت بدهی‌های خود به شرکت پخش فراورده‌های نفتی را ندارند.

لغو پروازهای شماری از شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی

توفان در صنعت هوانوردی ایران شرکت‌های هواپیمایی خارجی را واداشت تا پروازهای خود به ایران را متوقف کنند، مانند شرکت هواپیمایی استرالیا؛ و شرکت هلندی KLM و ایرفرانس که توقف پروازهای خود به ایران را از ماه آوریل آینده اعلام کرده‌اند.

با این حال هنوز شرکت‌های هواپیمایی لوفت‌هانزا، آلیتالیا، ترکیش ایرلاینز و اروفلوت روسیه به ایران پرواز دارند.

به‌رغم این وضعیت توفانی در هواپیمایی کشور، آژانس‌های مسافرتی ایران می‌کوشند با انتشار آگهی‌های بزرگ رنگی در روزنامه‌های پرتیراژ کشور، مردم را به سفر به آنسوی آقیانوس‌ها ترغیب کنند.

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید، بحران شرکت‌های هواپیمایی صدای انتقادآمیز بسیاری از وفاداران به نظام جمهوری اسلامی را نیز بلند کرده است. روزنامه محافظه‌کار “جمهوری اسلامی” در این رابطه نوشت که افزایش بهای قیمت‌ها در عرض یک هفته به حدی رسید که “تلاش ۳۰ ساله آمریکا موفق نشده بود صنعت هوانوردی ایران را این‌چنین زمین‌گیر کند”.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.