کواکبیان: نکند ملت ما را خانه‌تکانی کند

یکشنبه, 26ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

دو نماینده مجلس در نطق‌های خود “فساد” در قوای سه‌گانه ایران و انفعال دستگاه‌ها برای حل “مشکلات انباشته‌شده” را مورد انتقاد قرار دادند. کواکبیان به شدت به روحانی حمله کرد. محمود صادقی هم گفت: چرا با مفسدان همکاری می‌کنیم؟

مصطفی کواکبیان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در نطق میان‌‌دستور خود در روز یکشنبه (۲۶ آذر/ ۱۷ دسامبر) انتقادهای تندی را متوجه قوای سه‌گانه ایران کرد و با اشاره به ناتوانی و انفعال در حل “مشکلات انباشته‌شده”، مجلس را نیز در کنار دولت در این امر “مقصر” دانست. او گفت که قصد دارد در نطق خود “بدون هرگونه محافظه‌کاری درباره برخی مشکلات سه قوه” سخن بگوید.

کواکبیان گفت: «رئیس مجلس ما هم موضوع را به شوخی و خنده و تمسخر می‌گیرد. راستی چرا رئیس مجلس ما به جای اینکه خودش را سخنگوی مجلس بداند، همه کاره مجلس می‌داند؟».

این نماینده اصلاح‌طلب با اشاره به وظایف مجلس در تلاش برای حل مشکلات مختلف و به‌خصوص “ابرچالش بیکاری”، خواستار آغاز “شفافیت مالی” از خود مجلس شد. او افزود: «ما برای انجام وظایف خود و پاسخگویی به مطالبات مردم بیش از یک سال زمان نداریم و قرار بود مجلس را خانه‌تکانی کنیم، نکند که ملت ما را خانه‌تکانی کند».

“ناسزا” به اصلاح‌طلبان به خاطر حمایت از روحانی

نماینده تهران در مجلس در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از کوتاهی قوه قضائیه در رسیدگی به “تخلفات عدیده” دولت احمدی‌نژاد، از جمله در رابطه با پرونده بابک زنجانی، به رغم تذکرات چند باره مجلس، گفت: «شما در این مدت چند سال چه کرده‌اید؟ ممکن است بگویید خلأ قانونی وجود دارد. چند لایحه به مجلس آورده‌اید که تاکنون تصویب نشده است؟».

مصطفی کواکبیان قوه مجریه را هم از حملات خود بی‌نصیب نگذاشت و  با انتقاد از عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی، خطاب به رئیس قوه مجریه گفت: «آقای رئیس‌جمهور شما آیا در فضای مجازی هستید که امروز چه ناسزاهایی به ما اصلاح‌طلبان به خاطر حمایت از شما سر داده می‌شود. چرا باید چنین باشد؟ چرا وعده‌هایی که به مردم داده‌اید عمل نمی‌کنید؟ و اگر اصول‌گرایانی به اصطلاح نمی‌گذارند، چرا به مردم گزارش نمی‌دهید؟».

این نماینده اصلاح‌طلب البته تأکید کرد که از ابتدا “این دولت” را اصلاح‌طلب نمی‌دانسته و «خود این دولت هم خودش را اصلاح‌طلب نمی‌داند و احتمالا به خاطر همین مشکلاتی هم که برایش پیش می‌آید، نمی‌خواهد اصلاح‌طلب باشد».

کواکبیان به روحانی: مردم را نابود نکنید

کواکبیان همچنین با اشاره به اینکه اصول‌گرایان در فراگیرترین تشکل خود موسوم به “جمنا” از روحانی حمایت نکردند و مردم “به خاطر اصلاح‌طلبان” بود که به روحانی رأی دادند، خطاب به رئیس جمهوری ایران گفت: «شما هم فرصت چندانی ندارید. چشم به هم بزنید این ۴ سال هم تمام می‌شود. بیایید با مردم صادقانه مشکلات را مطرح کنیم و بیایید در میان مردم فقر و فلاکت مردم و بیکاری و محرومیتی که جامعه با آن مواجه است را ببینید».

این نماینده تهران در مجلس در نهایت خطاب به رئیس قوه مجریه گفت: «آقای رئیس‌جمهور وقتی شما در بودجه می‌گویید بنزین گران شود، عوارض زیاد شود، یارانه قطع شود، شاید در بحث‌های کارشناسی به این نتیجه رسیده‌اید، اما چقدر درآمد مردم بالا رفته است؟ آیا مردم فقیرتر نشده‌اند؟ اگر شده‌اند با این طرح‌ها مردم را نابود نکنید».

اظهارات کواکبیان با واکنش بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس و از نزدیکان به علی لاریجانی مواجه شد که از جمله گفت: «شما و ما در شهرستان‌ها و سراسر کشور ستادهای مختلفی تشکیل دادیم و همه دیدند که اصول‌گرایان معتدل چقدر تلاش کردند. ما از این نوع نگاه و تفکری همچون آقای کواکبیان گلایه‌مندیم».

فراکسیون موسوم به “مستقلین ولایی” که از اصول‌گرایان میانه‌رو و یاران علی لاریجانی، رئیس مجلس، تشکیل شده‌اند، برخلاف اصول‌گرایان تندروی وابسته به “فراکسیون ولایی”، در جریان انتخابات ریاست جمهوری از حسن روحانی حمایت کردند.

نعمتی افزود: «قطعا رای ۲۴ میلیونی آقای روحانی تنها با رای اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان معتدل جمع نمی‌شد. همه در کنار هم بودیم و مردم رای دادند که اگر اینطور نمی‌شد همان برادرانی که شما آنها را تندرو می خوانید، رئیس جمهور می‌شدند».

ابراهیم رئیسی نامزد جمنا و این “اصول‌گرایان تندرو” بود که با اختلاف حدود ۹ میلیون رأی، از حسن روحانی شکست سختی خورد.

بهروز نعمتی همچنین افزود: «آقای کواکبیان شما فردی باتجربه با سابقه کار سیاسی هستید. دیگر زدن ریشه‌ها بس است. خواهش می‌کنم موضوع انتخابات را تمام کنید».

علی مطهری، رئیس موقت جلسه علنی مجلس نیز همچون نعمتی به اظهارات کواکبیان واکنش نشان داد و گفت: «در جریان هستید که هنگام انتخابات ستاد اصول‌گرایان حامی آقای روحانی هم تشکیل شده بود و بالاخره خیلی از اصول‌گرایان هم به ایشان رأی داده بودند».

“رویش اقتصاد رانتی انگلی فسادزا”

علاوه بر کواکبیان، محمود صادقی نیز در جلسه علنی امروز مجلس، به لزوم مبارزه با فساد در سه قوه پرداخت. این نماینده اصلاح‌طلب نیز همچون کواکبیان بر “ابرچالش بزرگ امروز کشور که بر چالش‌های دیگر سایه انداخته و کانون چالش‌های دیگر است” سخن گفت، اما آن را نه همچون کواکبیان بیکاری، بلکه “چالش در نظام کلان تدبیر و مدیریت کشور” دانست.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس ایران، گفته است که در افشای بدهکاران بانکی به شکل “اتش به اختیار” عمل خواهد کرد

صادقی گفت: «نهادهای مستقر حاصل از این نظام تدبیر منجر به استقرار یک نظام اقتصادی رفاقتی و سفارشی شده که وابسته به درآمدهای بادآورده نفتی است و موجب رویش یک اقتصاد رانتی انگلی فسادزا و ظهور یک طبقه تازه به دوران رسیده قلدر و باجگیر شده است».

این نماینده اصلاح‌طلب افزود: «توزیع نامناسب اعتبارات در بودجه‌های سالانه منجر به عدم توازن در طبقات اجتماعی شده است، سال به سال با بودجه‌های سالانه کشور شکاف بین لایه‌های مختلف جامعه بیشتر شده و فقیر فقیرتر و غنی غنی‌تر می‌شود».

صادقی با اشاره به نادیده گرفته شدن “تکالیف” مجلس از سوی دستگاه‌های مختلف، از جمله به موضوع مناقشه‌برانگیز حساب‌های شخصی صادق آملی لاریجانی پرداخت و گفت: «رئیس قوه قضاییه می‌گوید سپرده‌ها و سود آنها به حساب شخصی واریز نمی‌شود، سلّمنا! پس کجا هزینه می‌شود؟ آیا یک صورتحساب به دیوان محاسبات داده‌اید؟ چرا در برابر دیوان محاسبات به تکلیف خود عمل نمی‌کنید و چرا به اذن رهبری استناد می‌کنید؟ رهبری فرمودند مطابق موازین شرعی و قانونی. مگر قانون تکلیف نمی‌کند که دستگاه‌ها همگی سالانه به دیوان محاسبات حساب پس بدهند، چرا حساب پس نمی‌دهید؟ چرا از رهبری هزینه می‌کنید و چرا اعتقادات مردم را به نظام و ولایت فقیه متزلزل کرده‌اید؟».

محمود صادقی در نطق ۲۴ آبان ۹۵ خود در مجلس، در مورد واریز وجوه هنگفتی به حساب شخصی آملی لاریجانی، برای نخستین بار از رئیس قوه قضائیه خواسته بود تا گزارشی از عملکرد این حساب‌ها بدهد که در برگیرنده مبالغ واریز شده، سود حاصله و موارد مصرف آنها در ۵ سال گذشته باشد. اظهارات آن زمان صادقی با واکنش شدید آملی لاریجانی مواجه شد.

رئیس قوه قضائیه روز سوم آذر همان سال بدون نام بردن از محمود صادقی، از “نماینده‌ای از فراکسیون امید” سخن گفت که “با کمال وقاحت از پشت تریبون مجلس رئیس قوه را متهم کرده که هزار میلیارد را به حساب شخصی ریخته است”. سؤال محمود صادقی حتی به صدور حکم جلب او هم انجامید؛ اقدامی که به خاطر مقاومت او و حامیانش متحقق نشد و این نماینده اصلاح‌طلب در نهایت با حضور “داوطلبانه” در دادسرا و با “صدور قرار تأمین کفالت و معرفی کفیل” از جلب گریخت.

“چرا با مفسدان همکاری می‌کنیم؟”

محمود صادقی در بخش دیگری از سخنان امروز خود در صحن علنی مجلس گفت: «ما امروز  دچار تله فساد شده‌ایم، فساد فساد می‌آورد، همانند تله فقر. چرا اراده جدی در این مجلس برای برخورد با مفسدین وجود ندارد؟ چرا ما با مفسدان همکاری می‌کنیم و چرا از افشای نام بدهکاران کلان هراس داریم؟ آیا شما نمایندگان اطلاع دارید که ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی معوقه به نظام بانکی در دست چه کسانی گردش می‌کند، گفته‌اند نام آنها افشا نشود، اما ما نمایندگان که باید اطلاع داشته باشیم».

احمد توکلی، نماینده اصول‌گرای مجلس نهم، روز ۷ آذر گفته بود که “اکثر” گیرندگان کلان وام از یکی از مؤسسه‌های مالی منحل‌شده (ثامن‌الحجج) که از بازپرداخت بدهی خود سر باز می‌زنند، “از فرزندان علما، قضات با سابقه و شخصیت‌های سیاسی” بوده‌اند.

احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس، به گیرندگان وام‌ها هشدار داده، چنانچه اقدام به پرداخت وام‌ها نکنند، اسامی آنها را منتشر خواهد کرد

محمود صادقی نطق خود را با انتقاد از عدم شفافیت در بودجه مجلس ادامه داد: «آیا مجلس عصاره فضایل ملت است؟ گویا ما عصاره فضایل شورای نگهبان هستیم، بیاییم شفافیت را از مجلس آغاز کنیم. نظام مالی مجلس غیرشفاف است. چرا اجازه نمی‌دهند بودجه سالانه مجلس به طور شفاف حسابرسی شود؟ آیا شما نمایندگان مجلس در جریان حسابرسی‌های سالانه بودجه مجلس هستید؟ چرا گزارش شفافی از حسابرسی‌های سالانه ارائه نمی‌شود؟».

این بخش از سخنان محمود صادقی باعث تنشی شدید در مجلس شد. به‌خصوص قطع میکروفن حسین نقوی حسینی از سوی علی مطهری، “فریاد‌های” این نماینده اصول‌گرا و اخلالی کوتاه‌مدت در دستور کار مجلس را در پی داشت.

محمود صادقی، که علاوه بر عضویت در هیأت رئیسه فراکسیون امید، ریاست فراکسیون “شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصادی و انضباط مالی” مجلس را هم برعهده دارد، قوای سه‌گانه ایران را به مبارزه با فساد فراخوانده و گفته است: «حسابرس‌های دیوان محاسبات هر سال بودجه مجلس را حسابرسی می‌کنند. چندین ایراد می‌گیرند، اما رئیس دیوان محاسبات همه را خط می‌زند. اگر به دنبال مبارزه با فساد هستیم باید از خودمان آغاز کنیم. باید اراده و عزم جدی در همه نهادهای کشور اعم از قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضاییه برای مقابله با فساد صورت گیرد».

صادقی همچنین به‌رغم “مصلحت‌اندیشی و خیراندیشی” شورای نگهبان، رد صلاحیت‌های این نهاد را “مانع” از حضور نمایندگانی دانسته که “شجاعت لازم را برای برخورد با فاسدها” دارند.

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب تهران در مجلس، پیش‌تر نیز علاوه بر سؤال از حساب‌های شخصی رئیس قوه قضائیه، با عنوان کردن موضوع‌های مناقشه‌برانگیز دیگری همچون افشای اسامی بخشی از بدهکاران کلان بانکی، اعتراض به اعمال محدودیت‌های تازه علیه محمد خاتمی و اعتراض به حکم زندان طولانی‌مدت نرگس محمدی فعال حقوق بشری، با انتقاد اصول‌گرایان و ستایش اصلاح‌طلبان و منتقدان روبه‌رو شده بود.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.