لغو تمام پروازهای فرودگاه اهواز در پی افزایش شدید ریزگردها

سه شنبه, 5ام دی, 1396
اندازه قلم متن

افزایش ریزگردها منجر به لغو تمام پروازهای فرودگاه اهواز تا اطلاع ثانوی شد. میزان غلظت گردوغبار در هوای اهواز به ۴۶ برابر حد مجاز رسید. سازمان بهداشت جهانی پیش‌تر اهواز را آلوده‌ترین شهر جهان شناخته بود.

محمدرضا رضایی، مدیرکل فرودگاه‌های استان خوزستان، روز دوشنبه (۴ دی/ ۲۵ دسامبر) از توقف تمام پروازها تا اطلاع ثانوی از فرودگاه بین‌المللی اهواز خبر داد.

رضایی در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: «تا زمان تثبیت شرایط جوی شهر اهواز، نشست و برخاست هواپیماها از فرودگاه بین‌المللی اهواز متوقف شده است».

به گفته مدیرکل فرودگاه‌های استان خوزستان، به دلیل افزایش گرد و غبار “میزان دید افقی” در ظهر روز دوشنبه به ۲۰۰ متر کاهش یافته و “به همین دلیل پروازها متوقف شده است”.

کاهش شدید “میزان دید”

به گفته این مقام مسئول «برای بلند شدن هواپیما از فرودگاه اهواز دید ۴۰۰ متر و برای نشستن دید ۸۰۰ متر نیاز است که هم‌اکنون چون این میزان دید به ۲۰۰ متر کاهش یافته، تمامی پروازها متوقف شده است».

پیش از انتشار این خبر، خبرهایی هم در مورد تأخیر در برخی پروازهای دیگر از مبدأ اهواز منتشر شده بود. محمدرضا رضایی در این خصوص نیز گفته است: «هم‌اکنون پروازهایی با تأخیر از مبدأ در اهواز داشته‌ایم ولی دلیل این تاخیرها شرایط جوی اهواز نیست و تاکنون لغو پرواز از سوی هیچ‌یک از شرکت‌های هواپیمایی کشور به دلیل شرایط جوی اهواز اعلام نشده است».

هوای خوزستان از بامداد روز دوشنبه با افزایش بیش از پیش میزان ریزگردها روبه‌رو شد؛ امری که به تعطیلی مدارس و ادارات در ۷ شهر این استان انجامید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان، میزان غلظت گرد و خاک در هوای اهواز در ساعت ۱۳ امروز به ۶۹۱۵ میکروگرم در متر مکعب، یعنی ۴۶ برابر حد مجاز رسیده است.

طبق اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان،‌میزان استاندارد ریزگردها در هوا ۱۵۰ میکروگرم در مترمکعب است.

آلوده‌ترین شهر جهان

چند شهر دیگر ایران از جمله تهران، تبریز، ارومیه، اصفهان و اراک نیز در روزهای گذشته شاهد آلودگی شدید هوا و تعطیلی مدارس به‌خصوص در سه شهر نخست بودند. شاخص آلودگی هوا در تهران، تبریز و ارومیه شرایط ناسالم برای همه گروه‌های سنی یا وضعیت قرمز اعلام شده بود.

این آلودگی به حدی رسید که عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران، در اظهاراتی ناامیدکننده گفت: «باید دعا کنیم باد بیاید تا این آلودگی‌ها را جابه‌جا کند».

سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۳ میلادی چهار شهر ایران را در فهرست ۱۰ شهر نخست آلوده جهان قرار داد. اهواز در صدر این جدول قرار گرفت و آلوده‌ترین شهر جهان شناخته شد. سنندج، کرمانشاه و یاسوج نیز به ترتیب در رده‌های سوم ششم و نهم آلوده‌ترین شهرهای جهان قرار گرفتند.

این سازمان بین‌المللی در سال ۲۰۱۴ نیز اعلام کرده بود که سالانه ۸۰ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند؛ رقمی که ۲۱ درصد میزان مرگ و میر سالانه در این کشور را تشکیل می‌داد.

از: دویچه وله

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.