دعوت گابریل و موگرینی از ظریف برای گفت‌وگو درباره اعتراض‌ها در ایران

دوشنبه, 18ام دی, 1396
اندازه قلم متن

تلویزیون آلمان در مصاحبه‌ای با وزیر خارجه این کشور از او انتقاد کرد که به روشنی از مردم معترض در ایران دفاع نکرده است. گابریل این اتهام را رد کرد و گفت که او و موگرینی از محمدجواد ظریف برای گفت‌وگو دعوت می‌کنند.

شب گذشته (یکشنبه ۷ ژانویه) وزیر خارجه آلمان در مصاحبه‌ای با کانال دو تلویزیون آلمان گفت که او و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از محمدجواد ظریف برای گفت‌وگو درباره اعتراضات مردم در ایران دعوت می‌کنند. به گفته او تلاش آ‌ن‌ها این است که این دیدار هرچه زودتر و در صورت امکان در هفته آینده انجام ‌گیرد.

مجری برنامه کانال ZDF آلمان در مصاحبه‌ای از زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان پرسید که چرا این کشور به شکل بارزتری از اعتراضات مردم در ایران حمایت نمی‌کند. پاسخ وزیر خارج آلمان این بود که ما این کار را کرده‌ایم و بسیار سریع به ایران گفته‌ایم که دولت باید به مردم اجازه اعتراض بدهد و دست به خشونت علیه آن‌ها نزند.

گابریل هم‌چنین گفت که من با همتای ایرانی‌ام (ظریف) در این باره تلفنی صحبت کردم و حالا هم با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار گذاشته‌ایم که هرچه سریع‌تر و اگر امکانش باشد در هفته آینده از وزیر خارجه ایران دعوت کنیم.

او اضافه کرد: ما خیلی سریع و در تماسی نزدیک با او بوده‌ایم.

در این جا مجری برنامه گفت که “تماس خیلی سریع و نزدیک” یک چیز است و در کنار اعتراضات مردم ایستادن یک چیز دیگر. او به یکی دو نفر از نمایندگان مجلس، از جمله امید نوری‌پور، نماینده ایرانی‌تبار سبزها در مجلس آلمان اشاره کرد که درباره حمایت دولت آلمان از معترضین گفته است که این حمایت “خیلی دیر و خیلی کم” بوده است.

مجری سپس پرسید چرا شما هم مانند آقای مارتین شولتس (رهبر حزب سوسیال دمکرات) نمی‌گویید که «قلب‌تان برای معترضین در ایران می‌تپد و امیدوارید که آن‌ها در این کشمکش پیروز شوند»؟

وزیر خارجه آلمان پاسخ داد: «ما همه این کارها را کرده‌ایم و من نمی‌توانم در این جا همه بیانیه‌های مطبوعاتی‌مان را برای‌شما بخوانم. و این موضع‌گیری‌ها مربوط به امروز نیستند، بلکه از شروع جدل‌ها آغاز شده است. ما حتی قبل از این که اعتراضات شروع شود به ایران تذکر دادیم که باید سیاست‌اش را در منطقه تغییر دهد. در ضمن اتهام این که ما فقط به دنبال مناسبات اقتصادی هستیم بی‌معنی است، چرا که مسئله اعتراض مردم به وضع اقتصادی بد ایران است.»

وزیر خارجه آلمان به توافق اتمی با ایران اشاره کرد که با چشم‌‌انداز بهبود وضع اقتصادی در ایران انجام شد و اروپایی‌ها به آن پایبند مانده‌اند اما آمریکا آن را زیر سوال برده است. او گفت که سرمایه‌گذاری در ایران کم است و به این دلیل هم وضع اقتصادی این کشور بد است.

به نظر گابریل محکوم کردن دولت ایران، بدون در نظر گرفتن عواملی که منجر به وضع بد اقتصادی ایران شده‌اند، از جمله سیاست دولت ترامپ، تنها به تقویت نیروهایی می‌انجامد که نهایتا نفع آن به مردم نمی‌رسد.

مجری برنامه گفت که شما چند روز پیش گفتید که باید از سوءاستفاده از اعتراضات در ایران در عرصه بین‌المللی جلوگیری کرد. پاسخ زیگمار گابریل این بود که ما ابتدا از مردم ایران و اعتراض‌های آن‌ها حمایت کردیم اما زمانی که آمریکا می‌خواهد زیر توافق اتمی بزند، نه فقط آلمان که فرانسه هم هشدار داد که نباید از بحران داخلی ایران برای سیاست‌های خود سوءاستفاده کرد. اما پیش از آن ما به روشنی گفته‌ایم که در کنار که ایستاده‌ایم.

واکنش محمدجواد ظریف

خبرگزاری ایسنا به نقل از وزیر خارجه ایران نوشته است: «گفت‌وگوها با اتحادیه اروپا در خصوص برجام خواهد بود و خبرسازی‌های برخی رسانه‌های اسرائیلی در این مورد بی اساس و بی مبنا است.»

بر اساس همین گزارش محمد جواد ظریف در حاشیه کنفرانس امنیتی تهران در پاسخ به این سوال که «آیا مقامات آلمان از شما خواسته‌اند که در خصوص گفت‌‌وگو درباره وقایع اخیر کشور به آلمان سفر کنید؟» پاسخ داده است: «صحبتی که بین ما شده این است که توافق کردیم با توجه به اهمیتی که این روزها برجام دارد به خصوص با توجه به سیاست‌های مخرب ایالات متحده جلسه مشورتی بین ایران و سه عضو اتحادیه اروپا درمورد برجام برگزار شود.»

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.