سخنگوی کمیسیون تلفیق: عوارض خروج از کشور ۲۲۰ هزار تومان شد/ موافقت با صدور اوراق مالی اسلامی تا سقف ۷ هزار میلیارد تومان از سوی موسسات آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری

چهارشنبه, 20ام دی, 1396
اندازه قلم متن

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: بنابر تصمیم کمیسیون به جز عوارض مربوط به عتبات عالیات، مبلغ ۲۲۰ هزار تومان آنچنان که در لایحه دولت آمده بود برای عوارض خروج از کشور عینا به تصویب رسید و نحوه تصاعد آن نیز بنابر پیشنهاد دولت اعمال می‌شود.

ه گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، علی اصغر یوسف‌نژاد در میان نشست خبری پیش از ظهر امروز خود با اشاره به آخرین مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور در جلسات نوبت بعدازظهر دیروز و نوبت صبح امروز اعلام کرد:‌ در جلسه بعدازظهر دیروز وارد بحث تبصره ۴ شدیم که بنابر آن تکالیف بانک‌های عامل از محل منابعشان مورد بررسی قرار گرفت که بر این اساس به بانک‌های عامل اجازه داده شد از محل منابع در اختیار خود از جمله منابعی که با تصویب هیات عامل صندوق توسعه ملی در آن بانک سپرده‌گذاری می‌شود نسبت به اعطای تسهیلات ارزی به مواردی که در ادامه مورد اشاره قرار می‌گیرد اقدام کند.

وی افزود: از جمله این موارد عبارتند از سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی، تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی برای طرح‌های توسعه‌ای بالادستی نفت و گاز با اولویت میادین مشترک در جهت افزایش ضریب بازیافت مخازن و احیای چاه‌های قدیمی، و مورد دیگر مربوط است به طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی سازمان‌های توسعه‌ای بخش صنعت و معدن با مشارکت حداقل ۵۱ درصد بخش خصوصی و تعاونی که عبارتند از ایدرو و ایمیدرو. همچنین بانک‌های عامل می‌توانند از محل منابع در اختیار و منابعی که صندوق توسعه ملی در آن سپرده‌گذاری می‌کند نسبت به اعطای تسهیلات ارزی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، تعاونی و شهرداری‌ها در جهت اجرای طرح‌های توسعه‌ای حمل و نقل درونشهری و برونشهری اقدام کند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم ساری و میاندورود در مجلس ادامه داد: همچنین بانک‌های عامل مجاز هستند در سقف ۴هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع در اختیار و منابع سپرده‌گذاری شده توسط صندوق توسعه ملی برای خرید تجهیزات و به‌روزرسانی آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه‌ها و همچنین موسسات آموزشی و پژوهشی پرداخت کنند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ کل کشور با اشاره به تعیین اعداد و ارقام برای برخی منابع در تبصره ۵، از تعیین محل مصرف این منابع در جلسات بعد از ظهر دیروز و صبح امروز کمیسیون تلفیق خبر داد و گفت: از جمله این موارد این است که شرکت‌های دولتی و وابسته به وزارتخانه‌ها، موسسات آموزش عالی و پارک های علم و فناوری با تصویب هیات امنا تا سقف ۷ هزار میلیارد تومان می‌توانند اوراق مالی اسلامی ریالی منتشر کند و دولت نیز می‌تواند ۲۶ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی را منتشر کند تا برای طرح‌های سرمایه‌ای نیمه‌تمام و طرح‌های ساماندهی دانشگاه‌ها و همچنین طرح‌های تملک‌دارایی استانی استفاده شود.

او اضافه کرد: مصوبه دیگر بر این اساس خواهد بود که شهرداری‌های سراسر کشور و سازمان‌های وابسته به آنها نیز می‌توانند تا سقف ۸هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی انتشار داده که حداقل ۵۰ درصد این مقدار باید برای طرح‌های قطار شهری و حمل و نقل شهری استفاده شود.

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: دولت همچنین می‌تواند اسناد خزانه اسلامی را با سررسید سه ساله برای طرح‌های تملک‌دارایی سرمایه‌ای، خرید تضمینی محصولات کشاورزی، پرداخت بدهی‌های سازمان پایه بیمه سلامت و مطالبات تولیدکنندگان برق تا میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان انتشار دهد. علاوه بر آن دولت می‌تواند تا سقف ۵هزار میلیارد تومان بدهی‌های قطعی خود را به اشخاص حقیقی و حقوقی، تعاونی و خصوصی تصویه کند.

یوسف‌نژاد گفت: دولت علاوه بر آن بنابر مصوبه‌ای دیگر می‌تواند تا سقف ۱۰هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی را با سررسید کمتر از یک سال برای پروژه‌های عمرانی انتشار بدهد. مورد دیگر در مورد سرمایه‌گذاری طرح‌های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک است که توسط وزارت نفت و صنعت و معدن در سقف ۵هزار میلیارد تومان امکان انتشار اوراق وجود دارد. چراکه سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز در حیطه اختیارات این دو وزارتخانه است.

او اضافه کرد: همچنین وزارت نفت می‌تواند از طریق شرکت‌های دولتی تابع خود تا سقف ۳میلیارد دلار برای بازپرداخت بدهی سررسیدشده پیمانکاران قراردادهای بیع متقابل طرح‌های بالادستی نفت و گاز انتشار دهد. همچنین ۷۰ میلیارد تومان برای طرح‌های آبرسانی شرب روستایی و عشایری اختصاص یافته است و ۱۲۸۰ میلیارد تومان هم برای توسعه شبکه‌های برق روستایی و تولید برق تجدیدپذیر اختصاص یافته است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد آخرین تصمیم این کمیسیون در خصوص عوارض خروج از کشور تاکید کرد: بنابر تصمیم کمیسیون به جز عوارض مربوط به عتبات عالیات که مبلغ آن در جلسه روز گذشته اعلام شد عوارض خروج از کشور برای سایر سفرهای خارجی عینا بنابر پیشنهاد دولت تصویب شد.

یوسف‌نژاد در پایان تصریح کرد: در این مصوبه در دقایق پایانی جلسه نوبت صبح دیروز به تصویب رسید و به همین دلیل امکان اطلاع‌رسانی در مورد آن وجود نداشت اما مبلغ ۲۲۰ هزار تومان آنچنان که در لایحه دولت آمده بود برای عوارض خروج از کشور عینا به تصویب رسید و نحوه تصاعد آن نیز بنابر پیشنهاد دولت اعمال می‌شود.

از: ایلنا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.