با حذف یارانه‌ها قیمت احتمالی بنزین ۲۲۰۰ تومان خواهد شد

پنجشنبه, 12ام بهمن, 1391
اندازه قلم متن

otaghe-bazargani

اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با ارائه گزارشی از روند اجرای برنامه حذف یارانه ها برآورد کرده که در صورت اجرای کامل این قانون یعنی حداکثر تا سه سال دیگر بر اساس قیمت های فعلی ارز، قیمت بنزین باید به ۲۱۹۰ تومان در هر لیتر برسد.

این گزارش بر مبنای ارز غیرمرجع دولتی و دلار حدود ۲۴۵۰ تومان تدوین شده است نه دلار بازار آزاد که اکنون بالای ۳۵۰۰ تومان است.

تهیه کنندگان این گزارش می نویسند که بر اساس این نرخ، قیمت نفت سفید به ۲۲۵۰ تومان، گازوئیل به ۲۲۰۰ تومان و نفت کوره به ۱۸۰۰ تومان خواهد رسید.

این در حالی است که در مرحله اول برنامه حذف یارانه ها قیمت این مواد سوختی افزایش پیدا کرد و اکنون نفت سفید لیتری ۱۰۰ تومان، گازوئیل لیتری ۱۵۰ تومان، نفت کوره لیتری ۲۰۰ تومان فروخته می شود.

بنابر این برآورد، قیمت گاز طبیعی نیز به ازای هر مترمکعب به ۱۱۶۰ تومان خواهد رسید در حالی که این ماده سوختی اکنون به قیمت هر مترمکعب ۷۰ تومان فروخته می شود.

شکاف قیمت مواد سوختی نشان می دهد که اگر دولت محمود احمدی نژاد بخواهد مرحله دوم یا به قول خودش مرحله آخر برنامه حذف یارانه ها را عملی کند باید قیمت برخی مواد را بیشتر از بیست برابر کند.

“اگر دولت محمود احمدی نژاد بخواهد برنامه حذف یارانه ها را به طور کامل اجرای کند باید قیمت برخی مواد سوختی را بیشتر از بیست برابر کند.”

حتی اگر آقای احمدی نژاد تا پایان دوره ریاست جمهوری اش نتواند مرحله بعدی این طرح را عملی کند، بنابر قانون حذف یارانه ها تا سه سال دیگر باید یارانه ها حذف شده و قیمت ها آزاد شود.

اتاق بازرگانی ایران که بزرگترین تشکل بخش خصوصی به حساب می آید، در گزارش خود ضمن بررسی روند اجرای برنامه حذف یارانه ها در دو سال اخیر، انتقادهایی را به دولت وارد کرده است که مهمترین آن مربوط به بی توجهی دولت به بخش تولید است.

برنامه حذف یارانه ها دو سال پیش شروع شد و دولت با افزایش قیمت کالاها به خصوص مواد سوختی، باید نیمی از درآمدهای حاصل از افزایش قیمت ها را به صورت نقدی به خانوارها می داد و از میان بقیه درآمدها ۳۰ درصد سهم بخش تولید و ۲۰ درصد هم سهم دولت بود.

در عمل دولت تنها به پرداخت یارانه نقدی پرداخت و به عقیده کارشناسان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران “به تکلیف قانونی مربوطه در حمایت از تولید توجه لازم به عمل نیامد.”

مواد سوختی قیمت فعلی هر لیتر برآورد قیمت نهایی هر لیتر
بنزین ۷۰۰ ۲۱۹۰
گازوئیل ۱۵۰ ۲۲۰۰
نفت سفید ۱۰۰ ۲۲۵۰
نفت کوره ۲۰۰ ۱۸۰۰

با وجود این که دولت سهم بخش تولید را پرداخت نکرد، باز با کسری بودجه برای پرداخت یارانه نقدی مواجه شد و برای این کار هم از بانک مرکزی وام گرفت. علاوه بر این هم بخشی از منابع وزارت نفت و نیرو را نیز صرف پرداخت یارانه نقدی کرد.

اکنون بحث برسر نحوه اجرای برنامه حذف یارانه ها بین مجلس و دولت در جریان است و نمایندگان مجلس و اعضای دولت می کوشند تا به تفاهمی بر سر نحوه اجرای این برنامه برسند.

اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد می کند که همزمان با حذف یارانه ها باید از تولید کالاها با مصرف کم انرژی حمایت شود و با نوسازی ناوگان حمل و نقل مصرف انرژی کاهش پیدا کند. بنابر گفته کارشناسان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، مصرف سوخت ناوگان حمل و نقل سنگین جاده ای ایران در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷۰ لیتر است در حالیکه استاندارد آن نصف این رقم است.

گسترش شبکه ریلی و قیمت گذاری منطقی برق از دیگر پیشنهادات اتاق بازرگانی ایران است که باید همزمان با اجرای مرحله دوم برنامه حذف یارانه ها اجرا شود. به نظر کارشناسان اقتصادی اتاق بازرگانی، هم اکنون میزان اتلاف انرژی در نیروگاهها، شبکه انتقال و توزیع برق بسیار زیاد است و “تحمیل این عدم کارایی در حوزه تولید و توزیع برق به صنعت کشور غیرمنصفانه است.”

گزارش اتاق بازرگانی نشان می دهد که این نهاد بخش خصوصی بارها نظرات خود را چه پیش از شروع برنامه حذف یارانه ها و چه بعد از آن به اطلاع دولت و مجلس رسانده است و اکنون نیز فهرست مفصلی از پیش نیازهای اجرای قانون را منتشر کرده است.

بنابر این گزارش که بر مبنای گزارشهای متعدد اتاق بازرگانی در دو سال گذشته تهیه شده است، به دولت توصیه شده که پیش از اجرای مرحله جدید قانون باید به چه نکاتی توجه کند از جمله آنکه مرحله دوم برنامه حذف یارانه ها باید بعد از ایجاد ثبات اقتصادی شروع شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.