بانک مرکزی ایران رشد اقتصادی نیمه نخست سال ۹۶ را ۴.۵ درصد اعلام کرد

چهارشنبه, 27ام دی, 1396
اندازه قلم متن

بانک مرکزی ایران رشد اقتصادی نیم‌سال نخست ۱۳۹۶ به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰ را حدود ۴.۵ درصد اعلام کرد.

بر اساس گزارشی که در سایت رسمی بانک مرکزی ایران منتشر شده است، تولید ناخالص داخلی در شش ماهه اول سال جاری خورشیدی به کمی بالاتر از ۳۵۳۹ هزار میلیارد ریال رسید.

جزئیات این گزارش نشان می دهد که رشد اقتصادی ایران در نیمه سال گذشته نیز نسبت به دور مشابه سال ۹۴ حدود ۱۰.۳ درصد رشد داشته است. به عبارتی ساده تر، اگرچه طی شش ماه اول سال جاری رشد اقتصادی وجود داشته، اما آهنگ سرعت رشد نسبت به نیم‌سال ۹۵ بسیار کمتر است.

علت امر بیشتر متوجه درآمدهای نفتی جمهوری اسلامی ایران است.

جزئیات آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که ارزش افزوده گروه نفت در نیم‌سال گذشته نزدیک ۶۲ درصد رشد داشت، اما در نیم‌سال جاری حدود ۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

زمستان سال ۹۴ در پی اجرایی شدن توافق هسته‌ای، تحریم‌های نفتی ایران لغو شد و تولید و صادرات نفت کشور در سال گذشته دوباره اوج گرفت. اما تولید و صادرات نفت ایران در سال جاری نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته، تنها قیمت نفت مقداری افزایش یافته است.

این گزارش می‌افزاید که بر اساس محاسبات اولیه، ارزش افزوده گروه نفت در نیمه نخست سال ۱۳۹۶ به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۹۰ کمی بالاتر از ۷۹۱ هزار میلیارد ریال برآورد شده‌است.

ارزش افزوده گروه کشاورزی، صنایع-معادن و خدمات نیز به ترتیب ۴.۲ درصد، ۴.۵ درصد و ۳.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

این گزارش می افزاید که تولید ناخالص داخلی ایران طی ۱۲ ماه سال گذشته خورشیدی ۱۲.۵ درصد رشد داشت. این رقم مورد تایید صندوق بین‌المللی پول نیز هست، البته این نهاد مالی بین‌المللی می‌گوید که رشد اقتصادی غیرنفتی ایران در سال گذشته تنها ۳.۳ درصد بوده است و با احتساب نفت به ۱۲.۵ درصد می‌رسد.

صندوق بین‌المللی پول طی گزارشی که آبان ماه سال جاری منتشر کرد، می‌افزاید که رشد اقتصادی ایران (با احتساب نفت) برای سال جاری و سال آینده به ترتیب ۳.۵ درصد و ۳.۸ درصد خواهد بود. این شاخص بدون احتساب نفت نیز برای سال جاری ۳.۱ درصد و برای سال آینده ۲.۱ درصد خواهد بود.

درباره بزرگی اقتصاد ایران، این نهاد بین‌المللی تولید ناخالص ایران طی سال گذشته را ۴۰۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ارزیابی کرده که در سال جاری به حدود ۴۲۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.