نماینده مجلس: پول خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس را نداریم

پنجشنبه, 19ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن

فروش هواپیماهای جدید تجاری به ایران از مواردی است که در برجام گنجانده شده است

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می‌گوید ایران پول خرید هواپیماهای بوئینگ و ایرباس را «ندارد» و دولت در بودجه ۹۷ منبع پرداخت مبلغ آنها را مشخص نکرده‌است.

محمدرضا رضایی کوچی این مطلب را روز چهارشنبه (۱۸ بهمن) در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد.

او با اشاره به دولت روحانی افزود که «شاید اولویت‌هایشان دیگر پرواز و هواپیما نیست، زیرا هیچ گونه اشاره‌ای به پرداخت ۱۵ درصد فاینانس خرید هواپیماها در بودجه ۹۷ نشده‌است.»

این نماینده پیش‌بینی کرد که به همین دلیل، «دیگر نمی‌توان مابقی هواپیماهای اعلامی از سوی دولت را به کشور وارد کرد و با پایان یافتن فرصت دو ساله مجوز خرید دیگر این قراردادها لغو می‌شود.»

محمدرضا رضایی کوچی گفت در ابتدا قرار بود هواپیماهای خریداری‌شده ایران از این دو شرکت، «از طریق فاینانس» به کشور وارد شود.

نماینده جهرم در مجلس افزود اما در حال حاضر، ایرباس و بوئینگ از ایران خواسته‌اند «۱۵ درصد فاینانس را بپردازد.»

به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، این در حالی است که دولت، «این ۱۵ درصد {فاینانس} برای خرید هواپیماها» را در بودجه سال ۹۷ پیش‌بینی نکرده‌است.

به گفته وی، دولت دوازدهم، در بودجه سال آینده، «تنها ۱۵ درصد برای فاینانس شبکه ریلی و برداشت از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته‌است.»

رضایی کوچی افزود که بدون مشخص شدن منابع تأمین این ۱۵ درصد فاینانس، امکان پرداخت مبلغ آنها وجود ندارد.

هنوز هیچ مقام دولتی به اظهارات رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی در این زمینه واکنش نشان نداده‌است.

فروش هواپیماهای جدید تجاری به ایران از مواردی است که در برجام گنجانده شده و تهران طی دو سال گذشته ده‌ها میلیارد قرارداد برای خرید این هواپیماها با شرکت‌های بوئینگ، ایرباس و ای‌تی‌آر ایتالیا منعقد کرده‌است.

خبر عدم اشاره به موضوع پرداخت برای این هواپیماها در بودجه سال جدید در حالی منتشر می‌شود که حسن روحانی، رئیس جمهور، و مقام‌های دولت او همواره نوسازی ناوگان هوایی ایران را از «امتیازات» عمده‌ای اعلام کرده‌اند که توافق هسته‌ای با غرب قرار بوده برای ایرانیان به ارمغان آورد.

اظهارات محمدرضا رضایی کوچی در حالی بیان شده که پیش از این اصغر فخریه کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی ایران گفته بود از مجموع ۱۶ میلیارد و ششصد میلیون دلار کل مبلغ قرارداد با بوئینگ، «تنها نیمی از آن پرداخت خواهد شد.»

ایرباس نیز قرار بود ۱۱۸ فروند هواپیما به ارزش ۲۵ میلیارد دلار به ایران بفروشد که تهران بعداً این تعداد را به ۱۱۲ فروند و مبلغ آن را به زیر ۱۰ میلیارد دلار کاهش داد.

دو شرکت هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ شهریورماه سال ۹۵ اعلام کردند که دولت ایالات متحده مجوزهای لازم را برای فروش هواپیما به ایران که تحریم‌های چندین‌ساله، باعث فرسودگی ناوگان هوایی آن شده، صادر کرده‌است.

با این حال، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا سوم خردادماه سال جاری اعلام کرد که کشورش در مجوز فروش هواپیماهای مسافربری بوئینگ و ایرباس به ایران بازنگری خواهد کرد.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران نیز به تازگی گفته که اگر آمریکا از برجام خارج شود، تحویل هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به ایران منتفی خواهد شد.

اصغر فخریه کاشان ۲۷ دی‌ماه ۹۶ در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا افزوده بود که ایران منتظر است تا خروج یا ماندن آمریکا در برجام مشخص شود و پس از آن دربارهٔ پیش‌پرداخت‌های سفارش‌های خود به ایرباس تصمیم بگیرد.

بر اساس یک ممنوعیت اعمال شده از سال ۱۹۹۵، کارخانه‌های غربی از فروش تجهیزات و قطعات یدکی مربوط به هواپیما به شرکت‌های ایرانی منع شده بودند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.