صدور گاز ایران به عمان، همچنان در بلاتکلیفی

جمعه, 20ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن

گازسوزی در میدان‌های نفتی ایران

با گذشت چهار سال از امضا توافق صادرات سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز ایران به عمان، مدیر شرکت ملی نفت می‌گوید صادرات گاز به این همسایه جنوبی از سال آینده آغاز نمی‌شود.

خبرگزاری ایسنا جمعه ۲۰ بهمن ماه از قول علی کاردر مدیر شرکت ملی نفت ایران گزارش داد که وی در پاسخ به پرسشی پیرامون این موضوع گفت که «فکر نمی‌کنم صادرات گاز به عمان از سال آینده آغاز شود. این موضوع در مرحله مطالعه قرار دارد و باید بررسی شود خط از کدام نقطه باید بگذرد تا طراحی شود».

شهریور ماه سال ۹۲ دو کشور تفاهم‌نامه گازی امضا کردند، البته آنچه امضا شد تفاهم‌نامه بود و مادامی که قرارداد امضا نشود، هیچ‌یک از طرفین از لحاظ حقوقی ملزم به اجرای آن نیستند. اما، همان زمان رسانه‌های ایران گزارش دادند که «وزیر نفت از انعقاد بزرگ‌ترین قرارداد صادرات گاز ایران به عمان به ارزش ۶۰ میلیارد دلار و به مدت ۲۵ سال خبر داد».

طی چهار سال گذشته دو کشور نه تنها پیرامون قیمت گاز صادراتی به توافق نرسیده‌اند، بلکه بر سر مسیر ساخت خط لوله از بستر دریا نیز هنوز توافقی حاصل نشده‌است. عمان اصرار داشت که این خط لوله بدون گذشتن از آب‌های امارات کشیده شود، موضوعی که مقداری بر پیچیدگی فنی پروژه افزود، چرا که عمق دریا در آب‌های حاکمیتی امارات حدود ۳۰۰ متر و بیرون از آن به طرف دریای عمان حدود ۱۰۰۰ متر است. البته بخش خشکی این خط لوله در خاک ایران نیز حدود ۲۰۰ کیلومتر طول دارد که به خط لوله سراسری هفتم وصل می‌شود.

ماه گذشته، حمیدرضا عراقی، دربارهٔ روند پیشرفت طرح صادرات گاز ایران به عمان گفت که اجرای این طرح همچنان در اختیار وزارت نفت است که باید در دو مرحله دریایی و خشکی اجرایی شود. به گزارش خبرگزاری مهر، وی گفت که بخش دریایی زیرساخت‌های صادرات گاز ایران به عمان هنوز پایان نیافته‌است، اما هر زمان که این بخش نهایی شود، باید به سراغ بخش خشکی و زیرساخت‌های آن برویم.

وی گفت که «اجرای بخش خشکی بر عهده ایران گذاشته شده‌است و ما نیز برای این موضوع اعلام آمادگی کرده‌ایم».

بهمن ماه سال گذشته، بیژن نامدار زنگنه نیز کل هزینه بخش دریایی و خشکی پروژه را حدود ۱٫۲ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت که خط لوله بدون عبور از آب‌های امارات به عمان منتقل می‌شود.

زنگنه همچنین با اشاره به حضور نمایندگان شرکت‌هایی از کوگس کره جنوبی، توتال فرانسه، شل انگلیس و میتسوئی ژاپن در مذاکرات گازی میان ایران و عمان گفت که پیش‌بینی می‌کنیم پیش از فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی بر روی صادرات گاز به توافق نهایی دست پیدا کنند.

اکنون یک سالی از تاریخ اعلام شده توسط آقای زنگنه گذشته‌است و آقای کاردر می‌گوید هنوز این پروژه در مرحله مطالعه است و باید بررسی شود خط از کدام نقطه باید بگذرد تا طراحی شود.

عمان طی سال‌های گذشته برای مصارف داخلی، همچنین پر کردن ظرفیت تولید گاز مایع نیاز مبرمی به گاز داشت. اما، این کشور مهرماه سال جاری به کمک شرکت «بریتیش پترولیوم» فاز اول میدان گازی خزان را با ظرفیت تولید ۱۰ میلیارد متر مکعب در سال راه‌اندازی کرد و قرار است ظرفیت تولید این میدان تا سه سال آینده به ۱۵ میلیارد متر مکعب برسد.

عمان در نظر دارد برای چندین دهه از این میدان گاز تولید کند.

خبرگزاری ایسنا، مهر، سایت رسمی وزارت نفت و شرکت بریتیش پترولیوم. د. خ/پ.پ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.