توشه؛ میانبری امن و سریع برای دریافت اخبار در زمان فیلترینگ

یکشنبه, 5ام فروردین, 1397
اندازه قلم متن

پروژه “توشه” که بیش از دو سال است راه اندازی شده، این امکان را برای کاربران فراهم می کند که فایل های ویدئویی، متنی و سایر محتوای دیجیتال موجود در اینترنت را، از طریق یک کانال ماهواره ای به همین نام، به صورت رایگان دریافت کرده و به کامپیوترهایشان منتقل کنند. اهمیت این روش ارسال و دریافت اطلاعات که برای اولین بار در جهان توسط تیم پروژه توشه راه اندازی و در اختیار کاربران فارسی زبان قرار گرفته است، در مواقعی که دسترسی به اخبار و اطلاعات با توجه به فیلترینگ گسترده در ایران محدودتر می شود، مضاعف می شود.

در این شماره از خط صلح با میلاد حسینی کشتان، مدیر محتوا و شبکه های اجتماعی پروژه توشه، گفتگویی داشتیم. آقای حسینی کشتان در ایران از رشته مدیریت صنعتی فارغ التحصیل شده و در سال های اخیر در جهت تحقق آزادی های اجتماعی و حقوق بشر با سازمان ها و کمپین‌های متعددی از جمله سازمان اتحاد برای ایران، کمپین حق حیات ایران و کمپین نه به حجاب اجباری همکاری داشته است.

آقای حسینی کشتان، در جریان اعتراضات سراسری در دی ماه، دولت ایران مجدداً اقدام به فیلتر کردن شبکه های اجتماعی کرد. در زمانی که دسترسی به اخبار و اطلاعات با توجه به این فیلترینگ گسترده در ایران بسیار محدود شده بود، “توشه” یکی از معدود ابزارهایی بود که دسترسی به اخبار از طریق آن برای شهروندان میسر بود. از تجربه خودتان در این دوران بگویید.

همان طور که فرمودید، با شروع اعتراضات سراسری و افزایش فیلترینگ اینترنت و قطع کامل دسترسی مردم به شبکه های اجتماعی از جمله تلگرام، مردم در ایران بیش از پیش به راه های جایگزین برای دریافت اخبار و اطلاعات آزاد نیاز داشتند و سرویس توشه چنین امکانی را فراهم می کرد. در همان روزهای اولیه اعتراضات اهمیت سرویس توشه برای من روشن شد، به این ترتیب که یک پست ما در خصوص نحوه استفاده از سرویس توشه برای دریافت اخبار اعتراضات و فیلترشکن ها در شبکه های اجتماعی بیش از ۲۵۰ هزار بار دیده شد. من و دیگر همکارانم در بخش تهیه محتوا از نقش موثر سرویس توشه در انتقال اخبار سانسور نشده و فیلترشکن ها، بسیار هیجان زده بودیم و همکارانم روزانه، ساعت ها برای جمع آوری اخبار و ویدئو‌ها از وب سایت های خبری و شبکه های اجتماعی وقت صرف می کردند. نتیجه آن ارسال روزانه بسته‌ کامل خبری شامل مهم ترین رویدادهای روز، تحلیل کارشناسان و داغ ترین‌ مطالب شبکه های اجتماعی با حجم حدوداً ۵۰۰ مگابایت بود. هم چنین به کمک یکی از ناشران همکار توشه به نام “پسکوچه” روزانه بسته ای به حجم ۴۰۰ مگابایت شامل بیش از ۳۰ نوع فیلترشکن مختلف برای همه نوع سیستم های عامل را ارسال می کردیم.

آیا شما از قبل پیش بینی چنین شرایطی را کرده بودید؟

بله کاملاً. جالب این که شروع اعتراضات سراسری هم زمان بود با تعطیلات سال جدید میلادی و برای همین در آن زمان من و چندین نفر دیگر از همکاران در مسافرت به سر می بردیم. خوشبختانه به دلیل پیش بینی های قبلی خیلی زود برنامه های توشه را با توجه به شرایط تغییر دادیم و به بهترین شکل توانستیم پاسخگوی نیازهای کاربران باشیم. مهم ترین نیاز‌ها دریافت آخرین اخبار سانسور نشده از شرایط کشور و فیلترشکن های به روز و مطمئن بود که پیش تر در مورد چگونگی ارسالشان توضیح دادم. پیش بینی دیگر ما برای چنین شرایطی کوچک تر کردن بسته های ارسالی توشه بود تا از این طریق زمان دریافت بسته ها کاهش یابد.

طی این دوران، آیا گزارشی از این که ماهواره یاه‌ست و به صورت خاص کانال توشه هدف پارازیت قرار گرفته باشد، دریافت کردید و آیا اساساً این پارازیت ها به میزانی بود که تاثیری بر کیفیت و امکان دریافت سیگنال های توشه بگذارد و دریافت فایل ها را ناممکن کند؟

بله، براساس اخباری که از داخل ایران توسط کاربران شبکه های اجتماعی -به خصوص در توییتر- منتشر شده است، بسیاری از کانال های ماهواره ای از جمله بی‌بی‌سی فارسی و شبکه من‌وتو در دوران اعتراضات تحت تاثیر پارازیت در شهرهای متعددی در سراسر کشور قرار داشتند. این پارازیت ها روی ماهواره های یوتل‌ست، هاتبرد و یاه‌ست وجود داشته و بنابراین کانال توشه هم از این موضوع مستثنی نبوده است. ولی ما به طور خاص در یک نظرسنجی تلگرامی در تاریخ ۲۱ دی‌ ماه از کاربران توشه در این باره سوال کردیم که ۵۷ درصد پاسخ دهندگان وجود پارازیت روی کانال توشه در زمان اعتراضات سراسری را تایید کردند. پاسخ‌دهندگان از سراسر کشور در این نظرسنجی شرکت کرده بودند و به ترتیب استان های تهران، اصفهان، گیلان، فارس و خراسان رضوی بیش تر میزان گزارش پارازیت را داشتند.

اما خوشبختانه سرویس توشه در مقایسه با کانال های ماهواره ای دیگر، شانس بیش تری برای مقابله با پارازیت دارد. به این صورت که مهندسین توشه بخشی از پهنای باند ارسال داده را به بازسازی محتوای در حال ارسال اختصاص داده اند که موجب ترمیم محتوایی می شود که به طور کامل دریافت نشده است. در شرایط خاص هم چون وجود پارازیت روی کانال که امکان دریافت فایل ها برای کاربران توشه دشوارتر است، ما سهم پهنای باندی که مربوط به ترمیم داده های ارسالی است را افزایش می دهیم تا کاربران بتوانند بدون مشکل و تنها با صرف اندکی زمان بیش تر برای ضبط، محتوای ارسالی را به طور کامل دریافت کنند.

در طی روزهایی که اعتراضات سراسری جریان داشت، محتوای ویژه ای برای مخاطبان با زمان بندی متفاوتی در نظر گرفته بودید و این که آیا بازدید شما تغییری داشت و در واقع با استقبال بیش تری مواجه شدید؟

همان طور که اشاره کردم در دوران اعتراضات ما اندازه بسته های ارسالی توشه را کوچک تر کردیم و به این ترتیب افراد با سرعت بیش تری قادر به دریافت محتوای مورد نظرشان بودند. در این دوران نیمی از بسته‌ ارسالی روزانه را محتوای ویژه اعتراضات سراسری و فیلترشکن ها تشکیل می دادند.

در دوران اعتراضات سراسری آمارهای استفاده از سرویس توشه به طور چشمگیری افزایش داشت. با وجود این که به دلیل ماهیت آفلاین بودن سرویس توشه نمی توان آمار دقیقی از کاربران توشه داشت، اما داده های ما نشان می دهد که تعداد کاربران توشه در یک هفته اول اعتراضات سراسری حداقل شش برابر بیش تر از آمار کاربران یک هفته پیش از آن بوده است. در مدت همان یک هفته بیش از ۲۱ هزار نفر نرم افزار توشه را به طور مستقیم از وب سایت ما یا گوگل‌پلی دانلود کرده بودند و این در حالی است که ما آماری از تعداد دانلود نرم افزار از طرق دیگر از جمله تلگرام نداریم.

میلاد حسینی کشتان

برنامه توشه برای آینده و شرایط مشابه چیست؟

خوشحالم که در این جا خبر از افزایش ۴۰ درصدی پهنای باند توشه در روزهای اخیر بدهم و امیدوارم این تغییر کمک موثری در تسریع ارسال برنامه ها به کاربران کند.

هم چنین ما اخیراً امکان جدیدی را روی سرویس توشه آزمایش کردیم که افراد می توانند تنها محتوای مورد نظر خودشان را با توجه به یک جدول زمان بندی دریافت کنند و نیازی نیست که حتماً همه بسته روزانه را دریافت کنند. این امکان در شرایط مشابه کمک موثری به کاربرانی می کند که برنامه های معمول توشه را نمی خواهند و تنها به دنبال دریافت اخبار یا فیلترشکن از طریق سرویس ما هستند.

تیم تهیه محتوای توشه هم همواره آمادگی کامل برای ارسال محتوای جامع و مناسب در چنین شرایطی را دارد.

با تشکر از فرصتی که در اختیار خط صلح قرار دادید.

از: ماهنامه خط ثلح


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.