رکورد صادرات نفت ایران در آستانه تصمیم آمریکا درباره برجام

چهارشنبه, 12ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

نفتکش ایرانی در بندرعباس

در حالی که آمریکا تا کمتر از دو هفته دیگر تصمیم خود برای ماندن یا خروج از برجام را اعلام خواهد کرد، گزارش‌ها حاکی است که ایران با تمام توان سعی در فروش هر چه بیشتر نفت دارد.

در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ با استناد به گزارش خبرگزاری شانا، وابسته به وزارت نفت ایران، گزارش داده است که ایران قبل از تحریم احتمالی آمریکا صادرات نفت خام خود را در ماه گذشته به شدت افزایش داد و به رکورد ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار بشکه در روز رساند.

بیشترین میزان صادرات روزانه نفت خام ایران در اکتبر ۲۰۱۶ بود که به ۲ میلیون و ۴۴۰ هزار بشکه در روز رسید.

ایران به غیر از نفت خام میعانات گازی نیز صادر می‌کند و در بودجه سال جاری خورشیدی، صادرات روزانه ۲.۶ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی پیش بینی شده است که ۴۰۰ هزار بشکه آن میعانات گازی است.

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک، مرغوب و گران قیمت است که از میادین گازی تولید می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قرار است ۲۲ اردیبهشت ماه درباره برجام تصمیم‌گیری کند. بلومبرگ می‌نویسد که بعد از لغو تحریم‌ها در ژانویه سال ۲۰۱۶، صادرات نفت ایران دو برابر شده است. چین و هند، دو مشتری بزرگ نفتی ایران روی هم رفته طی ماه گذشته روزانه ۱.۴ میلیون بشکه نفت از ایران خریده‌اند.

این خبرگزاری ادامه می‌دهد که طی گفتگویی که با شش شرکت معامله کننده نفت خاورمیانه انجام داده است، آنها گفته‌اند که علاقه‌ای به قرارداد خرید نفت و محصولات نفتی ایران که تا بعد از ۲۲ اردیبهشت ماه معتبر باشد، ندارند.

بر اساس گزارش شانا، مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه آویل به ۲ میلیون و ۸۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است. با این حال بلومبرگ با استناد به داده‌های کشتی‌رانی، مجموع صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه آوریل را ۲ میلیون و ۸۳۰ هزار بشکه گزارش داده است. در هر دو صورت، این میزان صادرات، بیشترین رقم از زمان برچیده شدن تحریم‌ها هست.

خبرگزاری شانا می‌نویسد که کشورهای آسیایی و مشتریان سنتی نفت ایران یعنی چین، هند، کره جنوبی و ژاپن بیش از ۶۰ درصد نفت ایران را در ماه آوریل خریداری کردند و بقیه نفت صادراتی راهی اروپا شده است.

توتال فرانسه، شرکت هلندی-بریتانیایی رویال داچ شل، شرکت‌های انی و ساراس ایتالیا ، هلنیک یونان و برخی دیگر از شرکت‌ها مشتری نفت ایران هستند. ترکیه نیز یکی از وارد کننده‌های عمده نفت ایران در غرب است.

بیژن زنگنه، وزیر نفت اخیرا در جمع خبرنگاران درباره کاهش صادرات نفت ایران در ماه مارس (اواخر زمستان) اظهار داشته بود که این کاهش مربوط به یک ماه بود و پس از آن افزایش یافت، ‌هم‌اکنون مشکلی در این زمینه وجود ندارد و ایران روزانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات گازی صادر می‌کند.

منایع: بلومبرگ، خبرگزاری شانا، رادیو فردا. د.خ/س.ن

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.