آلمان: در صورت تحریم نمی‌توانیم از شرکت‌های آلمانی حمایت کنیم

جمعه, 21ام اردیبهشت, 1397
اندازه قلم متن

پتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان

آمریکا با خروج از برجام تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد. شرکت‌های آلمانی فعال در ایران هم شامل این تحریم‌ها می‌شوند. وزیر اقتصاد آلمان می‌گوید دولت این کشور نمی‌تواند به شرکت‌های آلمانی در صورت تحریم کمک کند.

پتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان روز جمعه (۱۱۱ مه/ ۲۱ اریبهشت) در یک مصاحبه رادیویی اعلام کرد که این کشور به لحاظ حقوقی نمی‌تواند به شرکت‌های آلمانی فعال در ایران در صورت اعمال تحریم‌های جدید کمک کند. وزیر اقتصاد آلمان صریحا گفت که هیچ راهی قانونی برای محافظت از شرکت‌های آلمانی در برابر تصمیمات دولت آمریکا وجود ندارد.

به گفته آلتمایر زمینه‌های قانونی برای امکاناتی چون صندوق مالی دولتی برای جبران هزینه‌های احتمالی شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند، وجود ندارد.

او تاکید کرد: «اگر ما بخواهیم هزینه شرکت‌ها را جبران کنیم، آنوقت برای بسیاری از کشورها انگیزه و جذابیت بوجود می‌آید که یک‌جانبه تحریم‌هایی را وضع کنند.»

وزیر اقتصاد آلمان به همین خاطر درباره “برخی طرح‌های شتابزده در پشتیبانی از شرکت‌های آلمانی” هشدار داده است.

وزیر اقتصاد آلمان در ادامه افزود، با هر شرکتی که نگران تاثیرات منفی اقدام آمریکاست رایزنی خواهیم کرد و مشاوره خواهیم داد. آلتمایر همچنین تاکید کرد که فعلا هیچ دلیلی برای تغییر در تضمین‌های صادراتی “بیمه هرمس” به ایران وجود ندارد.

وزیر اقتصاد آلمان در ادامه صحبت‌های خود ضمن اشاره به مذاکره آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر تعرفه‌های گمرکی آلومینیوم و فولاد گفت که اگر طرفین به توافق دست یابند، آن وقت می‌توان بر سر مسائل دیگر هم با آمریکا صحبت کرد.

نمایندگان اقتصادی آلمان از درخواست آمریکا مبنی بر خروج فوری شرکت‌های آلمانی از ایران به شدت انتقاد کردند. آنها از دولت آلمان خواستند در این ارتباط به آنها کمک کند.

مبادلات تجاری میان آلمان و ایران در سال ۲۰۱۷ حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو بوده است.

تشکیل ستاد در ارتباط با شرکت‌های آلمانی

روزنامه “بیلد” هم گزارش داده که دولت آلمان ستادی مرکب از نمایندگان وزارتخانه‌های خارجه، اقتصاد و دارایی تشکیل داده است. براساس ارزیابی این ستاد، اکثر شرکت‌های آلمانی که با ایران معامله می‌کنند و یا در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به نظر می‌رسد که تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا  قرار بگیرند، می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

این روزنامه آلمانی نوشته است که به گفته دولت آمریکا، اقدامات تنبیهی برای قراردادهای جدیدی است که با ایران بسته خواهد شد. شرکت‌های خارجی که در حال حاضر یعنی پیش از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا در ایران فعالیت داشته‌اند، سه تا شش ماه فرصت دارند که ایران را ترک کنند، در غیر این صورت، آنها از دسترسی به بازار ایالات متحده آمریکا محروم خواهند شد.

گفتنی است در یک نظر سنجی که توسط اتاق بازرگانی تجارت خارجی آلمان از ۵۱۰۰ شرکت آلمانی انجام داده، گفته می‌شود که شرکت‌های آلمانی به‌رغم وضعیت پیش آمده خوشبین هستند و در موقعیت اقتصادی بهتری قرار گرفته‌اند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.