«تشکیل صفوف طولانی ارز و سردرگمی مسافران در فرودگاه امام خمینی»

دوشنبه, 14ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن


گزارش‌ها از ایران از تشکیل «صفوف طولانی دریافت ارز» در فرودگاه بین‌المللی «امام خمینی» از سوی مسافران عازم خارج کشور حکایت دارد.

این خبر همزمان با تعطیلات رسمی سه روزه در ایران منتشر شده است که از روز دوشنبه (۱۴ خرداد) به مناسبت درگذشت آیت‌الله روح‌الله خمینی٬ بنیانگذار جمهوری اسلامی، آغاز می‌شود و تا روز ۱۶ خرداد به مناسبت سالروز قیام ۱۵ خرداد و شهادت اولین امام شیعیان ادامه می‌یابد.

پایگاه خبری «اسکان‌نیوز» با انتشار این گزارش نوشته که نبود ارز مسافرتی در شعب بانک‌های عامل در فرودگاه «امام خمینی»٬ همه مسافران٬ حتی آنهایی که «رسید دریافت ارز «دارند» را با «چالش» و «مشکل» روبرو کرده است.

پیش از این و به دنبال نوسانات ارزی در ایران٬ ولی‌الله سیف٬ رئیس بانک مرکزی، در اظهاراتی که به شدت مورد انتقاد گرفت٬ گفته بود: «مسافرت مسافران به خارج از کشور در کشورمان بیش از حد معمول است و باید متعادل شود».

آن‌طور که «اسکان‌نیوز» نوشته٬ «در حالی که شعب بانک‌های عامل در سطح شهرها به سختی اقدام به پرداخت رسید ارزی برای مسافران می‌کنند٬ در شعبه فعال در فرودگاه‌ها مشکل کمبود ارز وجود دارد».

بر اساس این گزارش٬ علاوه بر اختلال در ارائه ارز به مسافران در فرودگاه «امام خمینی»، برای مسافرانی که «نه راه پیش دارند و نه راه پس»٬ برخی بانک‌ها از جمله «بانک ملت» نیز «دچار کمبود ارز شده‌اند».

بر اساس اعلام بانک مرکزی ایران، برای کشورهای مشترک المنافع و هم مرز ۵۰۰ یورو و برای سایر کشورها هزار یورو ارز مسافرتی اختصاص خواهد یافت.

این در حالی است که به گزارش «اسکان‌نیوز»٬ بانک‌های عامل اختصاص ارز٬ خود دچار «مشکلاتی در ارائه خدمات» شده‌اند.

بانک مرکزی ایران روز ۲۳ اردیبهشت میزان خروج ارز همراه مسافر از طریق مرز هوایی را از ۱۰ هزار یورو به پنج هزار یورو کاهش داد.

برخی کانال‌های تلگرامی که پس از ممنوعیت خریدوفروش ارز به قیمت آزاد راه‌اندازی شده‌اند اعلام کرده‌اند که قیمت دلار در روز یکشنبه ۱۳ خرداد بین ۶۴۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان در نوسان بوده است. قیمت یورو نیز به ۷۵۰۰ تومان رسیده است.
پس از تک‌نرخی شدن ناگهانی ارز که روز ۲۱ فروردین امسال اعلام شد، ارز اختصاص یافته به مسافران هوایی برای یک‌بار سفر در سال حداکثر هزار یورو اعلام شد که در مرزهای خروجی هوایی پرداخت می‌شود.

پیشتر مسافران با ارائه پاسپورت، کارت ملی و بلیت می‌توانستند تا سقف ۵۰۰۰ دلار از بانک‌ها ارز دریافت کنند که بهای آن فرق چندانی با بازار آزاد نداشت.

خبر تشکیل صفوف از سوی مسافران عازم خارج از کشور در فرودگاه «امام خمینی» برای دریافت ارز مسافرتی در حالی منتشر شده که بنا بر اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه٬ حدود ۸۶۰ هزار گردشگر ایرانی در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی به ترکیه سفر کردند.

بر اساس این گزارش٬ گردشگران ایرانی بیش از ۱۱ درصد از مجموع گردشگران خارجی در این مدت را تشکیل دادند و از این نظر رتبه نخست را در سفر به ترکیه داشتند.

افزایش ناگهانی قیمت دلار از روز ۱۸ فروردین امسال آغاز شد و ظرف مدت سه روز قیمت این ارز حدود ۹۰۰ تومان افزایش یافت و به شش هزار تومان رسید.

در حال حاضر فعالیت صرافی‌ها و بازار آزاد ارز ایران به دلیل برخوردهای پلیسی و امنیتی برای کنترل نرخ ارز به حال تعطیل در آمده است ولی خریدوفروش ارزهای خارجی به صورت قاچاق صورت می‌گیرد.

برخی کانال‌های تلگرامی که پس از ممنوعیت خریدوفروش ارز به قیمت آزاد راه‌اندازی شده‌اند اعلام کرده‌اند که قیمت دلار در روز یکشنبه ۱۳ خرداد بین ۶۴۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان در نوسان بوده است. قیمت یورو نیز به ۷۵۰۰ تومان رسیده است.

این در حالی است که نرخ دستوری دلار از سوی دولت حسن روحانی، ۴۲۰۰ تومان تعیین شده است که تنها به بخش‌ها و گروه‌های محدودی پرداخت می‌شود.

برخی تحلیل‌گران می‌گویند که اعلام «نرخ دستوری» ارز و «برخوردهای امنیتی» هر چند ممکن است در کوتاه‌مدت از افزایش قیمت ارز جلوگیری کند، در بلندمدت تأثیری نخواهد داشت، همان‌گونه که با وجود «برخوردهای امنیتی در دولت سابق» یا در ماه‌های پایانی سال گذشته قیمت ارز همچنان افزایش یافته‌ است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.