انفجار قیمت خودروهای داخلی/ افزایش ۴۰ میلیونی قیمت برخی خودروها فقط در ۱۰ روز/ چرا؟/ معاون وزیر صنعت: دلیل گرانی خودرو را نمی‌دانم! بنده فرصتی برای بررسی دلیل این امر نداشتم/نظارت در بازار وجود دارد!+جدول قیمت

سه شنبه, 22ام خرداد, 1397
اندازه قلم متن


معاون وزیر صنعت در پاسخ به سوالی در ارتباط با افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار گفت: بخشی از دلایل افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در بازار متاثر از نظام عرضه و تقاضا است، در حالی که نظارتها در قیمت و عرضه و تقاضا در بازار وجود دارد، اما شرایط فعلی نشان می‌دهد که اخبار سیاسی – اجتماعی و حتی عرضه‌های کاذب ابعاد روانی نامناسبی در بازار ایجاد می‌کند.

آفتاب‌‌نیوز: روند افزایشی قیمت خودرو این روزها واقعا عصبی کننده است. اگر مصرف کننده ای بخواهد برای مسافرت های تابستانی خودرویی داخلی -تاکید می کنم داخلی و نه خارجی – خریداری کند قیمت را باید به صورت ساعتی چک کند زیرا معلوم نیست قیمتی را که امروز به وی اعلام کرده‌اند فقط در خوش بینانه ترین حال فقط برای همان امروز اعتبار داشته و صبح فردا باید قیمت جدیدی را از همان خودرو در بازار ببیند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ سایت عصرایران نوشت: نوسانات شدید قیمت خودروهای خارجی که هیچ!(فعلا به آن نمی پردازیم) اما قیمت خودروهای داخلی در بازار طی هفته جاری به شدت بالا رفته و اگر به قیمت برخی از این خودروها نگاه کنید واقعا در شوک فرو می روید که خودرویی مانند مزدا ۳ که تکنولوژی آن مربوط به ۱۰ سال پیش بوده و حتی این خودرو با این اتاق را در بازارهای دنیا نمی‌بینید چگونه باید با قیمت حدود ۲۵۰ میلیون تومان آن هم با منت بخرید؟

وضعیت عرضه خودرو ازسوی برخی خودروسازان را نیز می‌توان قطره چکانی توصیف کرد زیرا اگر هم طرح فروشی اعلام می‌شود در کسری از ثانیه ظرفیت پر و سایت فروش بسته می‌شود.

در کنار این عوامل اعلام خبرهایی مبنی بر خروج شرکت‌هایی مانند پژو، سیتروئن و هیوندایی نیز خود باعث آشفته‌تر شدن فضای بازار شده و قیمت‌ها را بالاتر برده است به طوری که قیمت پژو ۲۰۰۸ – اولین خودروی تولید مشترک پژو و ایران خودرو در قالب قرارداد مشترک – را ۲۵ میلیون تومان افزایش داده است.

بررسی‌ها از بازار خودروی تهران نشان می دهد حتی پراید نیز برای خود در این بازار جایی باز کرده و قیمت آن در بازار با افزایش ۲ میلیون تومانی همراه شده است. روز گذشته شرکت سایپا برای کنترل قیمت‌ها، طرح فروش تعدادی از خودروهای خود را که بیشتر آنها از خانواده پراید بودند اعلام و پس از آن، هجوم برای خرید به این سایت به حدی بود که سایت فروش برای مدتی بالا نمی‌آمد!

بررسی قیمت خودروهای داخلی نسبت به ۱۰ روز گذشته نشان می‌دهد خودروهایی مانند ساندرو استپ وی، ساندرو، مزدا ۳، تندر ۹۰، دنا، آی ۲۰، اکسنت، سراتو، برلیانس، پژو از تمامی مدل شامل ۲۰۶ و ۲۰۷ و حتی پراید از ۲ تا ۴۰ میلیون تومان در بازار فقط طی ۱۰ روز افزایش قیمت داشته است.

قیمت‌های بی حساب و بی ربطی که امروز در بازار خودروهای داخلی شاهد آن هستیم در حالی است که اگر بخواهید با همین قیمت نیز خودرو را خریداری کنید باید زیر منت فروشنده قرارگرفته و این حرف را بشنوید که “الان که دارم این خودرو را به تو می‌فروشم نمی‎توانیم دوباره آن را با همین قیمت در فروشگاه جایگزین کنم” و بنابراین خریدار باید با کلی شرمندگی پول هنگفت را پرداخته و خودرو را بخرد!

عرضه محدود خودرو از سوی خودروسازان، حضور شدید واسطه‌ها و دلالان در بازار، هجوم مردم برای خرید خودرو نه برای مصرف بلکه برای حفظ سرمایه را می‌توان برخی از دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار دانست. به نظر می رسد عامل اخیر مهمتر است زیرا بخش مهمی از تقاضا را می‌توان برای حفظ سرمایه یا کسب سود یا نگرانی از افزایش بیشتر دانست و بر این اساس بیم آن می رود با این روند در آینده بسیار نزدیک شاهد انفجار بیشتر قیمت و نه حباب در این بازار باشیم.

در جدول زیر قیمت تعدادی از خودروهای داخلی اشاره در این مطلب آمده است. این قیمت‌ها در آخرین ساعات روز گذشته اخذ شده و لذا با توجه به قیمت لحظه‌ای که هم اکنون در بازار وجود دارد امکان تغییر آن وجود دارد.

قیمت‌های درج شده مربوط به خودروهای کاردکس در بازار است و در صورتی که خریدار خواهان خودروی دارای پلاک باشد باید رقمی اضافه‌تر را پرداخت کند.

معمولا زمان پلاک شدن خودرو های کاردکس یک هفته تا ۱۰ روز بستگی به کارخانه تولیدکننده خودرو دارد.

معاون وزیر صنعت: دلیل گرانی خودرو را نمی‌دانم!

به نوشته خبرگزاری تسنیم؛ هیچ مانعی برای انجام ثبت سفارش خودرو توسط نمایندگی‌ها انجام نشده حال اینکه چرا قیمت این محصولات در بازار گران شده است. معاون وزیر صنعت گفت: هیچ نوع مانعی برای انجام ثبت سفارش خودرو توسط نمایندگی‌ها انجام نشده حال اینکه چرا قیمت این محصولات در بازار گران شده است بنده فرصتی برای بررسی دلیل این امر نداشتم.

مجتبی خسروتاج امروز در نشست خبری در خصوص سامانه خرید و فروش ارز (نیما) اظهار کرد: نرخ ۴۲۰۰ تومانی ارز تغییری نخواهد داشت و براساس ثبت سفارش‌های انجام شده به واردات کالا اختصاص می‌یابد هرچند که اخیرا درخواست تعیین اولویت‌هایی برای واردات ارز شده است.

وی در خصوص واردات غیرقانونی ۶۴۰۰ خودرو خارجی بدون انجام ثبت سفارش در سال گذشته گفت: این تعداد خودرو درست است که به صورت قانونی وارد کشور نشده بود، اما عوارض گمرکی توسط وارد کنندگان آنها پرداخت شده بود. بنابر این نمی‌توان واژه قاچاق را درباره آنها به کار برد اما ورد آنها به کشور غیرقانونی بود که اطلاعات این موضوع در اختیار دستگاه اطلاعاتی سازمان حمایت و تعزیزات و… قرار گرفت.

رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین درباره خروج آمریکا از برجام و ادامه وضعیت تجارت کشور در این شرایط گفت: در سالهایی که با اتحادیه اروپا نیز ارتباطات مناسبی نداشتیم و ظرفیت‌های جهانی ما به این شکل نبود توانستیم فعالیت خود را ادامه دهیم. مواضع سیاسی اتحادیه اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام خوب بوده است اما اروپا با شرایطی روبرو شده است که به هیچ وجه با آن مواجه نبوده است.

خسروتاج تصریح کرد: مجموعه مقرراتی در بازار اتحادیه اروپا مبنی بر سرمایه‌داری و بازار آزاد حاکم است که نمی‌ـواند به شرکتهای خصوصی و حتی شرکتهای دولتی و حتی شرکتهایی که بخش کوچکی از آن خصوصی باشد دستور دهد؛ براین اساس شرکتها براساس منافع خودشان اقدام به تصمیم‌گیری درباره همکاریها با ایران خواهند داشت.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با افزایش قیمت خودروهای وارداتی در بازار گفت: بخشی از دلایل افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در بازار متاثر از نظام عرضه و تقاضا است، در حالی که نظارتها در قیمت و عرضه و تقاضا در بازار وجود دارد، اما شرایط فعلی نشان می‌دهد که اخبار سیاسی – اجتماعی و حتی عرضه‌های کاذب ابعاد روانی نامناسبی در بازار ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: وقتی سرمایه‌های سرگردان در کشور ببینند که بازارهای موازی شرایط مناسبی وجود ندارد و نمی‌تواند خرید و فروش سکه و ارز یا مسکن انجام دهند ممکن است به سمت بازارهای دیگر از جمله خودرو بروند.

معاون وزیر صنعت تاکید کرد: هیچ نوع مانعی برای انجام ثبت سفارش خودرو توسط نمایندگی‌ها انجام نشده حال اینکه چرا قیمت این محصولات در بازار گران شده است بنده فرصتی برای بررسی دلیل این امر نداشتم.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.