آمریکا به دنبال توقف کامل صادرات نفت ایران تا ماه نوامبر

چهارشنبه, 6ام تیر, 1397
اندازه قلم متن

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفته است که ایالات متحده از تمام کشورها خواستار قطع واردات از نفت ایران خواهد شد. از چهارم نوامبر کشورهایی که نفت از ایران می‌خرند مورد تحریم‌های آمریکا قرار خواهند گرفت.

    

دولت آمریکا قصد دارد از تمام کشورها بخواهد که تا ماه نوامبر ۲۰۱۸ واردات نفت خود از ایران را به صفر برسانند.

به گزارش رسانه‌ها، یک مقام عالی‌رتبه‌ی وزارت خارجه ایالات متحده گفته است، کشورهایی که از قطع واردات نفت از ایران امتناع ورزند، از سوی آمریکا مورد تحریم قرار خواهند گرفت.

این مقام آمریکایی که می‌خواسته نامش فاش نشود، می‌افزاید که ایالات متحده از حدود یک هفته‌ی دیگر گفت‌وگوهایی را با کشورهای حوزه خاورمیانه آغاز خواهد کرد تا اطمینان یابد که عرضه نفت در بازار جهانی لطمه نخواهد دید.

رسانه‌ها همچنین به نقل از این مقام آمریکایی نوشته‌اند که ایالات متحده قصد ندارد در زمینه واردات نفت از ایران برای هیچ کشوری استثنا قائل شود.

گفت‌وگو با چین، هند و ترکیه

برای مقامات ایالات متحده پرواضح است که جلب موافقت متحدان آمریکا، به ویژه واردکنندگان نفت، در این زمینه آسان نخواهد بود.

این مقام عالی‌رتبه وزارت خارجه آمریکا در این رابطه تأکید کرده است: «علت اینکه ما این طرح را [به‌رغم مخالفت‌ها] دنبال خواهیم کرد، مناسبات این کشورها با ماست.» او می‌افزاید که در عمل، این طرح تمام کشورها را در بر می‌گیرد؛ و ایالات متحده قرار است گفت‌وگوهایی در این زمینه با چین، هند و ترکیه داشته باشد.

درخواست همراهی از روسیه

سایت خبری “فرارو” به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی آمریکا خبر از دیدار وزیران انرژی دو کشور آمریکا و روسیه می‌دهد. دیداری که قرار است روز سه‌شنبه ۲۶ ژوئن (۵ تیرماه) در حاشیه کنفرانس گاز جهان در واشنگتن صورت گیرد.

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا قرار است با وزیر انرژی روسیه، آلکساندر نوواک دیدار کند. در این دیدار، آمریکا بر آن است تا از روسیه بخواهد با افزایش میزان صادرات نفت خود، زمینه‌های حذف نفت ایران را فراهم سازد.

توافق کشورهای عضو اوپک و کشورهای تولید کننده غیر عضو که چند روز پیش در وین برگزار شده بود، موجب خشنودی آمریکا نشده است.

حضور آلکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه (چپ) در اجلاس اوپک

کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، از آن جمله روسیه، به توافق رسیده بودند تا میزان تولید نفت خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند. حال آنکه آمریکا خواستار افزایش بیشتر تولید نفت شده است.

درخواست آمریکا ناظر بر مشکلاتی است که عرضه نفت مستقل از جمهوری اسلامی ایران را نیز دستخوش نوسان کرده است. از آن جمله کاهش تولید نفت در دو کشور ونزوئلا و لیبی.

ژاپن و خرید نفت از ایران

خبرگزاری دانشجویان ایران “ایسنا” نیز به نقل از سایت بلومبرگ خبر از درخواست آمریکا از ژاپن مبنی بر توقف خرید نفت از ایران داده است.

ایالات متحده آمریکا در هنگام اعلام رسمی خروج از توافق هسته‌ای به کشورهای وارد کننده نفت از ایران ۱۸۰ روز فرصت داده بود، برای نفت وارداتی خود از ایران جایگزینی بیابند.

اکنون خبر می‌رسد که آمریکا از هم اکنون فشار خود را بر کشورهای دیگر در رابطه با خرید نفت از ایران افزایش داده است.

ژاپن یکی از خریداران اصلی نفت ایران در آسیا است. این کشور روزانه بیش از ۱۷۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند. به این ترتیب، جمهوری اسلامی ایران ۵ درصد نیاز ژاپن به نفت را تامین می‌کند.

ژاپن هنوز رسما تصمیمی در زمینه توقف واردات نفت از ایران اتخاذ نکرده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که ژاپن پیش از تصمیم‌‌گیری در این زمینه، به واکنش دیگر واردکنندگان نفت از ایران در آسیا نیز توجه خواهد کرد.

کره‌جنوبی، چین و هند از دیگر کشورهای بزرگ آسیایی هستند که بخشی از نیازهای نفتی خود را از ایران تامین می‌کنند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.