واکنش وزیر خارجه آمریکا به اعتراضات اخیر بازار تهران: جهان صدای مردم ایران را می‌شنود

پنجشنبه, 7ام تیر, 1397
اندازه قلم متن

وزیر خارجه ایالات متحده در تازه ترین واکنش به موج جدید اعتراضات در ایران، در توئیتی ضمن انتقاد از حمایت رژیم جمهوری اسلامی ایران از گروه های تروریستی منطقه، نوشت جهان صدای اعتراض مردم ایران را می شنود.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا صبح چهارشنبه ۶ تیر در توئیتر خود نوشت: رژیم فاسد ایران منابع کشور را با حمایت از اسد، حزب الله [لبنان]، حماس و حوثی‌ها [یمن] هدر می دهد و این در حالی است که خانواده های ایرانی زجر می کشند.

آقای پمپئو افزود: کسی نباید از ادامه اعتراضات شگفت زده شود. مردم از فساد، بی عدالتی و بی کفایتی رهبران شان خسته شده اند. جهان صدای مردم [ایران] را می شنود.

ظهر چهارشنبه نیز آقای پمپئو در یک بیانیه رسمی درباره اعتراضات در ایران گفت: حکومت ایران منابع شهروندان خود را به باد می‌دهد، چه برای ماجراجویی در سوریه، حمایت از حزب الله، حماس، و حوثی‌ها، چه در مسیر جاه طلبی هایش برای توسعه بیهوده برنامه هسته‌ای اش، که تنها بر رنج مردم ایران خواهد افزود.

وی افزود: همانطور که پیشتر گفته‌ام، هیچ کس از این که اعتراض‌ها در ایران ادامه دارد نباید متعجب شود. مردم ایران سهم شان از ثروت کشور را رهبران خود می‌خواهند و خواستار پاسخگویی آنها به نیازهای مشروعشان هستند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: ما تاکتیک‌های بی‌اثر حکومت در سرکوب مردم، زندانی کردن معترضان، و انکار سرخوردگی مردم را محکوم می‌کنیم. مردم ایران از فساد، بی‌عدالتی، و بی‌کفایتی رهبرانشان خسته هستند. جهان صدای آنها رامی‌شنود.

این جدیدترین واکنش وزیر خارجه آمریکا به اعتراضات در ایران است.

در دو روز گذشته، بازاریان در بازار بزرگ تهران و جمعی از کسبه خیابان جمهوری در اعتراض به نابسامانی بازار ارز، گرانی، رکود و سردرگمی مشتریان و فروشندگان دست به اعتصاب و تجمع اعتراضی زدند.

در هفته های اخیر، وزیر خارجه آمریکا در چند توئیت همراهی خود را با معترضان ایرانی اعلام کرده بود.

او هفته پیش به جمهوری اسلامی ایران نسبت به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی ایران هشدار داد چرا که به گفته او در این صورت با غضب تمام دنیا روبرو خواهد شد. آقای پمپئو ابراز امیدواری کرد که آمریکا هیچگاه مجبور به واکنش نظامی علیه ایران نشود.

اول تیرماه وزیر خارجه آمریکا در توئیتی از «رژیم جنایتکار ایران» در سرکوب اعتراض‌های مردمی انتقاد کرد و گفت: پنج هزار نفر از ایرانیان به خاطر اعتراضات دیماه بازداشت شدند. ۳۰ زن برای اعتراض به حجاب اجباری بازداشت شدند. صدها درویش، تعدادی فعال محیط زیست، ۴۰۰ اهوازی، ۳۰ کشاورز اصفهانی؛ همه توسط رژیم جنایتکار ایران زندانی شدند. مردم ایران لایق احترام به حقوق انسانی شان هستند.

۳۱ خرداد هم، وزیر خارجه آمریکا درباره قاسم سلیمانی و «مقامات فاسد» رژیم ایران نوشت: رژیم فاسد ایران، سپاه، حزب الله، و حماس را غنی کرده است و ثروت کشور را غارت کرده است تا هزینه جنگ های نیابتی در خارج کند؛ درحالی که خانواده های ایرانی با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

آقای پمپئو در توئیت خود عکسی از قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران گذاشت و روی آن نوشت، در حالیکه خانواده های ایرانی تقلا می کنند، سپاه پاسداران ایران ثروتمند شده است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.