مشتری عمده هندی: برای جایگزینی نفت ایران مشکلی نداریم

چهارشنبه, 13ام تیر, 1397
اندازه قلم متن


یکی از مشتریان عمده نفت ایران در هند می‌گوید که حتی برای قطع کامل واردات نفت ایران نیز مشکلی ندارد و گزینه‌های کافی را در این زمنیه در اختیار دارد.

سانیجو سینگ، مدیر پالایشگاه «ایندین اویل»، روز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ گفت که اگر فروش نفت ایران فروکش کند، عربستان به تنهایی می‌تواند بخش عمده‌ای از کمبود بازارهای جهانی را جبران کنند.

آقای سینگ می‌گوید که هنوز دقیقاً موضع دولت هند مشخص نیست، اما از پالایشگاه‌ها خواسته‌است که برای قطع کامل خرید نفت ایران نیز آمادگی داشته باشند. «در رابطه با پالایشگاه ایندین اویل مشکلی نیست و منابع خرید نفت ما تضمین شده‌است».

بلومبرگ می‌نویسد که چندین پالایشگاه عمده مشتریان نفت ایران روی به عربستان، عراق و دیگر تولیدکننده‌های نفت کرده‌اند.

پالایشگاه ایندین اویل در نظر داشت برای سال مالی جاری که تقریباً همزمان با سال خورشیدی آغاز می‌شود، ۷ میلیون تن نفت از ایران وارد کند.

این پالایشگاه سال گذشته ۴ میلیون تن نفت از ایران وارد کرده بود که معادل حدود یک پنجم کل واردات نفت هند از ایران بود.

هند طی ماه مه، روزانه ۷۷۱ هزار بشکه (معادل ۳٫۱۲ میلیون تن طی یک ماه) نفت از ایران وارد کرده‌است که نسبت به ماه مشابه سال گذشته افزایشی ۳۵ درصدی نشان می‌دهد.

آقای سینگ می‌گوید که پالایشگاه «ایندین اویل» طی سال گذشته ۱۶ نوع نفت جدید را به سبد خوراکی خود اضافه کرد و هم‌اکنون قادر به پالایش ۱۷۵ نوع نفت است و بدین ترتیب انعطاف‌پذیری بیستری برای جایگزینی نفت ایران دارد.

در این میان خبرگزاری رویترز نیز دوشنبه گزارش داد که تولید روزانه نفت عربستان به ۱۰ میلیون و ۷۲۰ هزار بشکه رسیده‌است و باعث شده‌است که تولید مجموع اوپک در ماه گذشته ۳۲۰ هزار بشکه افزایش یابد.

عربستان ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیون بشکه نفت مازاد را نیز دارد، اگرچه دقیقاً مشخص نیست آیا در عمل و در کوتاه‌مدت می‌تواند از این ظرفیت که تقریباً با کل صادرات نفت ایران برابری می‌کند، استفاده کند یا نه.

رویترز می‌نویسد که روسیه نیز تولید روزانه خود را طی ماه گذشته ۹۰ هزار بشکه افزایش داده و تولید آمریکا با ۳۰ درصد رشد نسبت به دو سال گذشته به حدود ۱۰ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه رسیده‌است.

این سه کشور روی‌هم‌رفته ۳۰ درصد از کل نفت مورد نیاز بازارهای جهانی را تولید می‌کنند.

آقای سینگ می‌گوید که هم‌اکنون اختلاف قیمت نفت شاخص دُبی و برنت بسیار کمتر شده‌است و از این‌رو گزینه‌های بیشتری برای خرید نفت از کشورهای غیر خاورمیانه نیز وجود دارد.

اختلاف قیمت این دو نفت شاخص طی چند ماه گذشته بیش از یک دلار کاهش یافته‌است و هم‌اکنون حدود ۳ دلار و ۵۲ سنت است.

در این میان، وب‌سایت رسمی آژانس بین‌المللی انرژی که به کشورهای صنعتی واردکننده نفت مشاوره انرژی می‌دهد، گزارش داده‌است که فاتح بیرول، رئیس این نهاد بین‌المللی، به آمریکا سفر کرده و با وزیر خارجه این کشور دیدار داشته‌است.

این گزارش اشاره‌ای به نام ایران نکرده، اما گفته‌است که آقای بیرول در مورد موضوع امنیت انرژی جهانی مذاکره کرده‌است.

پیشتر آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده بود که تولید و صادرات نفت ایران تا پایان سال آینده میلادی، روزانه ۹۰۰ هزار بشکه کاهش خواهد یافت.

البته این پیش‌بینی بر اساس الگوی اجرایی تحریم‌های آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ بود که هر شش ماه یک‌بار از مشتریان ایران می‌خواست تا خرید نفت این کشور را «به صورت چشمگیر» که حدود ۲۰ درصد بود، کاهش دهند.

اما اکنون، آمریکا می‌گوید که در تلاش است برخی مشتریان ایران را راضی به «توقف کامل» خرید نفت ایران کند و بقیه هر چه می‌توانند، خرید را کاهش دهند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.