وزارت کشور: بازداشت‌شدگان محیط زیستی را جاسوس نمی‌دانیم

جمعه, 22ام تیر, 1397
اندازه قلم متن

معاون امنیتی وزارت کشور به وکیل خانواده سید‌امامی گفته است که بر اساس بررسی‌های وزارت کشور و وزارت اطلاعات، بازداشت‌شدگان محیط زیستی جاسوس شناخته نشده‌اند. این فعالان محیط زیستی از سوی اطلاعات سپاه دستگیر شده بودند.

    

خانواده‌های فعالان محیط‌ زیستی بازداشت شده، از جمله همسر کاووس سیدامامی، و نیز وکلای خانواده سیدامامی روز چهارشنبه ۲۰ تیر (۱۱ ژوئیه) با حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور ایران، دیدار کردند.

به گزارش اعتمادآنلاین، پیام درفشان، از وکلای خانواده سیدامامی، گفت که خانواده فعالان محیط‌ زیستی در این دیدار نسبت به وضعیت بازداشتی‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گفته‌ی آقای درفشان، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در قبال دغدغه‌ی اعضای خانواده‌ها و وکلا بر این موضوع تأکید ورزیده که بازداشت‌شدگان محیط‌ زیستی در بررسی‌های وزارت کشور همانند بررسی‌های وزارت اطلاعات، جاسوس شناخته نشده‌اند. ذوالفقاری ابراز امیدواری کرده که به زودی مشکلات این فعالان حل شود.

اطلاعات سپاه، مسئول بازداشت فعالان محیط زیستی

چهارم بهمن ماه ۹۶ کاووس سید امامی، استاد دانشگاه و مدیرعامل مؤسسه “حیات وحش میراث پارسیان”، و چند نفر از همکاران محیط زیستی او به اتهام “جاسوسی” بازداشت شدند. چند روز پس از بازداشت مقامات زندان ادعا کردند که کاووس سیدامامی در سلول خود دست به خودکشی زده است.

مطابق ادعای مسئولان قضایی جمهوری اسلامی، سید امامی ۱۹ بهمن ماه در زندان خودکشی کرد. سازمان عفو بین‌الملل این ادعا را “بسیار مشکوک” خوانده و از این که مسئولان مانع کالبدشکافی جسد این استاد دانشگاه شدند به شدت انتقاد کرده است.

کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و مدیرعامل “موسسه حیات‌وحش میراث پارسیان” که ادعا می‌شود در زندان خودکشی کرده است

پس از مرگ سید امامی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی در گزارشی مدعی شد که او و همکارانش با استفاده از دوربین‌ھای عکس‌برداری از یوزپلنگ، اقدام به تصویربرداری از سایت‌ھای موشکی سپاه کرده و اطلاعات این سایت‌ها را در اختیار سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل قرار داده‌اند.

“کلمه”، رسانه نزدیک به حامیان میرحسین موسوی، با بیان این که اخبار دریافتی حکایت از داستانی دیگر دارد نوشت: «بخش محیط زیستی سازمان ملل در کشورھای مختلف نقاطی را به عنوان مناطق حفاظت‌شده محیط زیست معرفی می‌کند و با تخصیص بودجه به سازمان‌ھای غیردولتی و حتی دولت‌ھا خواستار حفاظت از مناطق خاص و گونه‌ھای محیط زیستی می‌شود.»

بر پایه گزارش “کلمه”، محوطه‌های حفاظت شده زیر نظر سازمان ملل، تحت قوانین “مناطق میراث تاریخی” قرار می‌گیرند و حتی در زمان جنگ نیز شامل تدابیر حفاظتی می‌شوند.

سامانه موشکی سپاه در مناطق حفاظت شده

گزارش یادشده می‌افزاید: «به محض آنکه این مناطق در سازمان ملل ثبت شدند سپاه به گمان اینکه می‌تواند سامانه‌ھای موشکی خود را بدون مزاحمت در این مناطق مستقر کند اقدام به تاسیس زاغه در این مناطق کرده و تجھیزات خود را در آنجا مستقر می‌سازد.»

ظاهرا گروه‌های محیط زیستی مورد حمایت سازمان ملل بارها با این اقدام سپاه مخالفت کرده و خواستار خروج آنها از مناطق حفاظت شده بوده‌اند تا فعالان محیط زیست بتوانند به طور مرتب از پوشش گیاهی و حیات وحش در این مناطق عکس و گزارش تهیه کنند و به سازمان ملل بفرستند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.