گزارش ماهانه؛ نگاهی اجمالی به وضعیت حقوق بشر در تیر ماه ۹۷

دوشنبه, 1ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن

آنچه در پی می‌آید گزارش ماهانه و اجمالی از وضعیت حقوق بشر در ایران در دوره زمانی تیر ماه ۹۷ است که به همت نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران تهیه‌ شده است، این گزارش با توجه به حجم محدود آن و نیز به دلیل عدم اجازه فعالیت گروه‌های مستقل مدافع حقوق بشر در ایران نمی‌تواند بازتاب‌دهنده کامل وضعیت حقوق بشر در ایران باشد.

لازم به یادآوری است بخش آمار این تشکل به‌صورت سالانه گزارش مفصل‌تر خود را به اشکال آماری و تحلیلی از وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر می‌کند.

خلاصه آنچه گذشت:

اخبار نقض حقوق بشر در تیر ماه ۹۷ با بیش از ۳۰ مورد اعدام، آزارهای متعدد کودکان، بازداشت‌های گسترده، اعتصاب غذا، قتل و آزار زندانیان در زندان‌ها، نقض پایدار آزادی بیان، تجمعات کارگری و اصناف بخصوص در بین بازاریان، خشکسالی، بیماری و آلودگی‌های بسیار آب و محیط زیست و بحران‌ها و تجمعات مربوط به کم آبی و موارد دیگری که در استان‌های مختلف رخ داد همراه بود. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی گردآوری شده که صحت آنها به احراز رسیده است.

اعدام

مجازات اعدام از مهم‌ترین موارد نقض حقوق بشر و حق حیات در ایران به شمار می‌رود. علیرغم تمام تلاش‌ها و فشارها هیچ آمار دقیقی از تعداد اعدام‌های انجام شده وجود ندارد اما در این ماه بیش از ۳۰ نفر در ایران اعدام شدند که دست کم یک کودک-مجرم در بین آنها به چشم می‌خورد. همچنین دست کم ۲ نفر در ملاءعام اعدام شدند.

اعدام همیشه زمینه‌ساز بروز خشونت اجتماعی است. در این ماه شاهد حمله به خانه مقتول پس از اعدام از طرف اقوام فرد اعدام شده در گرگان بودیم. این در حالیست که همچنان شاهد اصرار دستگاه قضایی بر اجرای حکم اعدام هستیم به نحوی که در این ماه دادستان تهران درخواست  تسریع در اجرای حکم اعدام زندانیان را داشت.

آزادی اندیشه و بیان

نقض آزادی اندیشه و بیان در ایران در تیر ماه امسال نیز به صورت گسترده در نقاط مختلف کشور ادامه داشت. که در این باره می‌توان به احضارها، بازداشت‌ها و محکومیت‌های متعدد اشاره کرد.

ازجمله مهم‌ترین بازداشت‌ها می‌توان به صدور قرار بازداشت موقت برای نسرین ستوده، بازداشت هنگامه شهیدی،مختار زارعی، امیرحسین میراسماعیلی، مدیران ۲ گروه تلگرامی، فعالان رسانه ای در سیستان و بلوچستان، یک فعال عرصه خبر در استان کرمانشاه، یک شهروند کرمانشاهی و خانمی که اقدام به رقصیدن در مقابل یک مسجد کرده بود، اشاره کرد.

همچنین در این ماه مریم ممبینی، همسر کاووس سیدامامی، ۱۰ نفر از ادمین‌های کانال‌های تلگرامی در اصفهان،ماندانا صادقی، نویسنده و روزنامه‌نگار، حسین احمدی نیاز وکیل دادگستری، مدیر مسئول‌ تابناک‌ کردستان‌ به‌ مراجع قضایی و امنیتی  احضار و بازجویی شدند.

همچنین در این ماه دادستان تهران از صدور حکم ۵ نفر از دانشجویان بازداشتی اعتراضات دیماه سال گذشته خبر داد و در این خصوص گفت “احکام صادره متفاوت و از یک تا پنج سال حبس است. البته برخی از این‌ها چند فقره اتهام دارند و تا هشت سال حبس هم گرفته‌اند؛ بنابراین اشد محکومیت که پنج سال است، اجرا می‌شود”.

در همین راستا رییس فراکسیون زنان مجلس از تهیه فهرست بیش از ۱۵۰ نفر از دانشجویانی که در جریان اعتراضات دیماه سال قبل و پس از آن بازداشت شده‌اند، خبر داد و با اشاره به نقش وزارت اطلاعات در صدور احکام قضایی برخی دانشجویان، گفت که فقط در چند دانشگاه برای ۱۷ نفر از دانشجویان احکام قضایی صادر شده و آمار ۵ نفره ارائه شده ازسوی وزارت علوم نادرست است.

در این ماه حکم یک سال و نیم حبس برای فرشته طوسی، دانشجوی دانشگاه علامه و ۲۳ ماه حبس برای رویا صغیری دانشجوی دانشگاه تبریز صادر شد.

همچنین روح‌الله مردانی، معلم زندانی به ۶ سال حبس، مجید اسدی، پیام شکیبا و محمد بنازاده امیرخیزی مجموعا به تحمل ۲۸ سال حبس، صادق قیصری به تحمل ۷ سال حبس، رضا ملک به تحمل ۵ سال حبس، یکی از معترضان دی‌ماه در تبریز به ۳ ماه حبس، سهیل عربی و نسترن نعیمی به ترتیب به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۱ سال و به اتهام توهین به مقدسات به ۵ سال حبس و همسر وی به تحمل یک سال و نیم حبس محکوم شدند.

لازم به ذکر است که دادستان تهران نیز از ارسال پرونده ۱۶ زن متهم امنیتی به دادگاه خبر داد.

در رابطه با درگیری‌های کازرون آمارهای متفاوتی از بازداشت‌ها و برخوردها در اخبار شاهد بودیم. به روایت دادستانو رئیس دادگستری این شهرستان، در این جریانات ۳ تن کشته و ۲۶۸ نفر از مأموران نیروی انتظامی و ۵۳ تن از مردم هم مجروح شدند”. همچنین این درگیری‌ها منجر به بازداشت ۱۷۰ نفر شد که از این تعداد ۱۵۴ نفر با اخذ تأمین آزاد شدند و پرونده ۱۶ نفر مابقی هم اینک در دست رسیدگی است”.

از دیگر مهم‌ترین خبرهای این ماه می‌توان به ممنوع‌التصویر شدن حمید استیلی و مجرم شناخته شدن مجله “ایران فردا” در دادگاه مطبوعات اشاره کرد. همچنین دادستان اصفهان گفت هیچ کس اجازه استفاده از تلگرام را ندارد.

زندان

زندان‌های ایران در این ماه با تنش‌ها، اعمال محدودیت‌ها و محرومیت‌های بسیاری همراه بود.

در این ماه عبدالرحمن سنگانی، رامین حسین پناهی، محمد حبیبی، سعید شیرزاد و یک زندانی در زندان سقز که در آستانه فلج شدن قرار داشت، از خدمات درمانی محروم بودند.

آرش صادقی کنشگر مدنی محبوس در زندان رجایی شهر کرج که از چندی پیش مشخص شد که به تومور استخوان دچار است، روز شنبه ۳۰ تیرماه تحت تدابیر امنیتی به بیمارستانی در تهران منتقل شد. با این حال مسئولان این بیمارستان با بیان اینکه دکتر حضور ندارد از پذیرش وی خودداری کرده و در درمان این فعال مدنی تعلل کردند. آرش صادقی بدون دریافت خدمات پزشکی به زندان بازگردانده شد.

در این ماه متأسفانه شاهد قتل سازمان یافته وحید مرادی در زندان رجایی شهر کرج بودیم.

همچنین یک زندانی در زندان مرکزی ارومیه به دلیل عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داد و در زندان مرکزی زاهدان نیز یک زندانی به دلیل اطاله دادرسی خودکشی کرد.

این ماه شاهد اعتصاب غذای زندانیانی همچون محمود بهشتی لنگرودی، فرشید ناصری، سخی ریگی، قاسم آبسته بودیم.

در این ماه بهزاد محمودی، زندانی سیاسی محبوس در اوین توسط مسئولین زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و بدون رسیدگی پزشکی به بند دیگری در زندان تبعید شد.

یک زندانی محبوس در زندان رجایی شهر کرج روز شنبه ۱۶ تیرماه توسط پرسنل زندان مورد ضرب و شتم شدید قرار گرقت. طی این ضرب و شتم دست چپ وی از ناحیه مچ و پای راستش از ناحیه ساق شکسته شد.

مسئولان زندان مرکزی اردبیل و زاهدان اقدام به ضبط تمامی اموال شخصی و شکستن برخی وسایل زندانیان سیاسی این زندان ها کردند.

افرادی از وزارت اطلاعات از حمزه درویش، زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج خواسته‌اند تا در مصاحبه‌ای ویدیویی سخنان خود را که چندی پیش طی نامه‌ای در خصوص نقض حقوق زندانیان سنی مذهب بیان کرده بود، تکذیب کند.

لازم به ذکر است که وکیل مدافع چند تن از دانشجویان بازداشت شده در اعتراضات دیماه ۹۶، از ارائه درخواست تجدیدنظر نسبت به احکام صادر شده برای موکلانش خبر داد و گفت که علی‌رغم قبول وکالت تعدادی از این افراد از طرف قاضی اجازه دفاع ندادند و گفتند که وکیل نمی‌پذیرند. در نتیجه دفاعیات خود را در دادگاه تجدیدنظر ارائه خواهم داد.

اقلیت های ملی و مذهبی

اقلیت‌های مذهبی و قومی در ایران از بزرگ‌ترین گروه‌هایی هستند که همواره با نقض حقوق خود مواجه هستند.

در این ماه شاهد بازداشت‌های گسترده در بین اقلیت‌های مذهبی و اتنیک ها بودیم.

از مهم‌ترین بازداشت‌ها می‌توان به بازداشت دو طلبه اهل سنت در جاسک، بازداشت تعدادی از شهروندان درسوسنگرد و روستاهای اطراف آن، بازداشت پرتعداد شهروندان در غرب کشور، بازداشت کوتاه مدت ۵ فعال مدنی درزنجان، بازداشت چهار فعال اردبیلی، بازداشت چهار شهروند در اشنویه، بازداشت دستکم ۱۰ تن در اعتراضات اخیر خوزستان، بازداشت یک شهروند بلوچ در ایرانشهر، احضار و بازداشت سه تن در سنندج، بوکان و کرمانشاه،بازداشت یک شهروند در مهاباد توسط نیروهای امنیتی، بازداشت ۵ تن در شهرهای مختلف، بازداشت سه تن از دراویش ساکن شهرستان کوار برای اجرا حکم، بازداشت دو درویش گنابادی در تهران و بازداشت یک درویش گنابادی در شهرستان دشتی اشاره کرد.

لازم به ذکر است که مولوی محمد حسین گرگیج امام جمعه اهل سنت آزاد شهر که قصد داشت جهت پیگیری پرونده تجاوز به عنف دختران در ایرانشهر و دیدار با مولوی طیب ملازهی امام جمعه ایرانشهر به این شهر برود پس از ورود به زاهدان از ادامه سفر جلوگیری شد.

امام جمعه اهل سنت راسک خواستار آزادی عبدالله بزرگزاده و عماد بیجارزهی شد. همینطور امام جمعه اهل سنت آزادشهر نسبت به بازداشت عبدالله بزرگ‌زاده انتقاد کرد.

در این ماه شاهد بازداشت غلام قادر بزرگزاده پدر عبدالله بزرگزاده که در اعتراض با بازداشت فرزندش در مقابل ساختمان سپاه سلمان ایرانشهر تحصن کرده بود، بودیم. همچنین محمد طیب بزرگزاده ۱۶ ساله برادر کوچک‌تر عبدالله بزرگزاده به پلیس فتا احضار شد.

لازم به یاداوری است که در ادامه یک ماه بی خبری از وضعیت عبدالله بزرگ‌زاده، پدر این بازداشت شده دستتحصن دوباره زد.

تیر ماه با محکومیت‌های بسیاری نیز همراه بود. دادستان تهران از صدور ۲۱۰ فقره حکم برای متهمان خیابان پاسداران خبر داد.

در این ماه ۳۴ درویش گنابادی به بیش از یک‌صد سال، ۶ درویش گنابادی به ۳۷ سال، چهار تن از زنان درویش گنابادی به ۲۰ سال، ۸ درویش گنابادی به ۳۴ سال،۱۲ درویش گنابادی ۵۷ سال، ۶ درویش گنابادی ۳۸ سال زندان محکوم شدند.

همچنین بازداشت شدگان درگیری های عفرین سوریه در دادگاه ارومیه به ۲۲ سال حبس و رحمان خسروی به تحمل ۱۵ ماه حبس و  سید جمال موسوی‌نژاد به یک سال حبس و یک شهروند اهل کامیاران به ۲ سال حبس وسه فعال ترک ساکن تهران هر یک به ۶ ماه حبس که به مدت دو سال به تعلیق در آمده محکوم شدند.

از دیگر مهم‌ترین اخبار حقوق اقلیت‌ها می‌توان به پلمپ محل کسب دو شهروند بهایی در آبادان و اخراج دو دانشجوی بهایی از دانشگاه آزاد کرمان و دانشگاه رسام کرج  و  تداوم بازداشت یک رهبر کلیسای خانگی در زندانبابل اشاره کرد.

لازم به ذکر است برخورد امنیتی با یک نحله فکری در حوزه علمیه منجر به بازداشت تعدادی از پیروان آن شده است.

حقوق کودک

از مهم‌ترین اخبار مربوط به کودکان می‌توان به محکومیت ناظم مدرسه معین به ۱۰ سال حبس و ۸۰ ضربه شلاق و محرومیت دو ساله مدیر دبیرستان معین اشاره کرد.

همچنین یک مربی ورزشی متهم به تجاوز در شیراز بازداشت شد.

در ارتباط با آزار کودکان متأسفانه در این ماه ضرب و شتم کودک توسط والدین منجر به مرگ دختربچه ۱۰ ساله شد و در اخبار شاهد بودیم که در گیلان پدری در یکی از روستاهای شهرستان خمام در استان گیلان برای استحمام پسر بچه ۷ ساله خود از سموم کشاورزی موجود در مزرعه استفاده کرده بود.

بنا به آمار اداره کل ثبت احوال استان بوشهر، در سال گذشته ۳۵۴ نفر که کمتر از ۱۵ سال داشته‌اند، پای سفره عقد نشسته و ازدواج کرده‌اند. همچنان که پیش‌بینی می‌شود، بخش عمده زوجین نوجوان شامل جنس مؤنث هستند، طوری که پارسال ۳۵۰ دختر زیر ۱۵ ساله ازدواج کرده‌اند؛ اما سهم پسران از این ازدواج‌ها ۴ نفر (معادل ۵ صدم درصد) بوده است.

همچنین معاون آموزش دوره متوسطه دوم وزارت آموزش و پرورش از ترک تحصیل ۱۵۱ هزار و ۴۶ دختر در سال جاری خبر داد. سلطانیان می‌گوید که ازدواج زودهنگام دختران در ادامه عدم اجازه همسرشان برای ادامه تحصیل نیز از دلایل ترک تحصیل دختران است.

زنان

سلمان خدادادی نماینده مردم ملکان و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس از سوی تعدادی از دختران به تجاوز، آزار جنسی و سوءاستفاده از موقعیت متهم شده است.

علیرغم داشتن سوء سابقه این نماینده مجلس، بخش‌های ذی‌ربط در مجلس شورای اسلامی ضمن دعوت قربانیان به سکوت مانع از پیگری حقوقی مؤثر قربانیان می‌شوند. نسخه‌ای از اسناد و مدارک این پرونده از جمله سخنان تهدید آمیز و تطمیع کننده این نماینده بدسابقه مجلس در فایل صدایی که به زبان ترکی (زیرنویس فارسی) است در این ماه منتشر شد.

حداقل ۲ ادعای جدید دیگر از بابت تجاوز و آزار جنسی علیه آقای خدادادی در سال جاری شکل گرفته است.

عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان این که ۴۱ ماده از ۹۲ ماده لایحه تامین امنیت زنان در قوه قضائیه حذف شده است، از قوه قضائیه خواست که در بررسی لایحه دیدگاه‌های کل جامعه زنان را مد نظر قرار دهد.

در ارتباط با پرونده دختران ایرانشهر نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در پرونده دختران ایرانشهر خانواده‌ها به دلیل ملاحظات قومی، سنتی و منطقه‌ای عملاً این ریسک را نکرده‌اند که شکایتی انجام دهند و تنها چهار نفر تاکنون شکایت کرده‌ و سه نفر به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند گفت که در ایرانشهر فقط بحث تعرض و تجاوز سازمان یافته مطرح است.

در این رابطه مولوی عبدالغفار نقشبندی امام جمعه اهل سنت راسک به ستاد خبری اطلاعات سپاه استان سیستان و بلوچستان در زاهدان احضار شد.

در خبری دیگر سازمان اطلاعات سپاه سیستان و بلوچستان ویدیویی از اعترافات عبدالله بزرگزاده و ۶ نفر از افرادی که پس از تجمع روز یکشنبه ۲۷ خردادماه در حمایت از دختران ایرانشهر بازداشت شده بودند، منتشر کرد.

از دیگر مهم‌ترین اخبار زنان می‌توان به محکومیت شاپرک شجری‌زاده از معترضان حجاب اجباری به ۲ سال حبس تعزیری و ۱۸ سال حبس تعلیقی اشاره کرد.

در همدان  یک زن به دلایل ناموسی به قتل رسید همچنین در تهران یک مرد همسر خود را به دلیل درخواست طلاق به قتل رساند.

در گزارشات این ماه متأسفانه یک مورد اسید پاشی به یک زن جوان در بوشهر را نیز شاهد بودیم.

کارگران و اصناف

در این ماه علاوه بر تجمعات گسترده در بین کارگران و کارکنان مختلف و مرگ و مصدومیت‌های فراوان کارگران شاهد یکی از بزرگ‌ترین اعتصابات بازاریان در نقاط مختلف بودیم. این اعتصابات از بازار تهران شروع شد که با درگیری هاییهمراه بود و سپس در روز دوم و سوم این اعتصاب بازاریان به چندین شهر دیگر نیز کشیده شد.

یک نماینده مجلس از بازداشت ۱۲۹ نفر در تجمع اعتراضی اخیر بازار تهران و مجلس خبر داد.

از دیگر مهم‌ترین اخبار می‌توان به بازداشت کوتاه مدت نمایندگان سندیکای کارگران شرکت واحد هنگام ورود به کشور اشاره کرد.

همچنین بازرس کانون کارگران ساختمانی گفت روزانه یک نفر در ایران، جان خود را به دلیل حادثه ناشی از کار از دست می‌دهد.

بهداشت و محیط زیست

تیر ماه با گرما و بحران شدید آب آغاز شد. وزیر کشاورزی از خشکسالی حاد در ۴ استان کشور خبر داد. گزارشاتی از بحران وضعیت آب در شهرهای بوشهر، آبادان، خرمشهر، جزیره مینو و روستاهای مازندران  را در اخبار مشاهده کردیم.

وضعیت کم‌آبی و آلودگی آب در استان‌های بوشهر و خوزستان باعث بروز نارضایتی و اعتراضات گسترده در بین مردم این نواحی شد.

در اولین روز ۸ تیرماه، جمعی از شهروندان در خرمشهر در اعتراض به شوری آب مقابل مسجد جامع این شهر حاضر شده و خواستار شیرین شدن و بهبود کیفیت آب آشامیدنی این شهر شدند.

در دومین روز ۹ تیرماه، شهروندان خرمشهر در اعتراض به بحران آب در این منطقه به خیابان‌ها آمدند. تلاش نیروهای انتظامی و امنیتی برای متفرق کردن معترضان که به شیوه‌ای مسالمت‌آمیز اعتراض می‌کردند به خشونت کشیده شد. گزارشات پرشماری از تیراندازی، تخریب اموال، آتش سوزی و زخمی شدن معترضان طی درگیری با قوای انتظامی منتشر شده است.

این شهروندان در سومین روز ۱۰ تیرماه نیز به خیابان‌ها آمدند. در ادامه این تجمعات، مردم چند شهر دیگر استان خوزستان از جمله بندر امام خمینی، آبادان، کوت عبدالله و اهواز نیز دست به اعتراض زدند و گزارش شده که تعدادی از معترضان در تجمعاتی در شهرهای اهواز و خرمشهر بازداشت شده‌اند.

در حالی که رسانه‌های وابسته به قوه قضائیه از بازداشت ۱۰ تن و شناسایی ۳۵ تن دیگر از معترضان حوادث اخیر خرمشهر خبر داده بودند بنا بر گزارشات دریافتی دست کم ۳۰ شهروند در شهرهای مختلف جنوب خوزستانبازداشت و تعداد نامعلوم دیگری نیز تحت تعقیب نیروهای امنیتی قرار گرفتند.

یک نفر در اثر درگیری روز پنجشنبه ۲۱ تیرماه کازرون، تعدادی از افراد روستایی و پلیس بر سر آب، به واسطه تیراندازی نیروهای انتظامی در این منطقه کشته شد.

نبود آب شرب تنها مشکل شهروندان در نقاط مختلف کشور نبود. بحران آلودگی آب باعث بروز بیماری‌های فروان در سراسر کشور شد.

در مناطق روستاهای زلزله‌زده کرمانشاه، آب‌های سطحی و روان مسئله ساز هستند و برای انتقال بیماری‌ها از طریق رشد حشرات نظیر پشه خاکی و جوندگان سبب ابتلا به سالک می‌شوند.

بر اثر آلودگی آب در این ماه ۳۵۰ نفر در رامهرمز، ۱۰۱ نفر در روستای لوداب بویراحمد، ۵۰ نفر در هویزه، ۱۵۰ نفردر نوشهر و تعدادی از شهروندان در شهرک دریای کرج بیمار شدند.

حقوق فرهنگی

در این ماه رئیس پلیس فتا تهران از برخورد با  “سلبریتی های دنیای مجازی” خبر داد.

در ادامه این اخبار پخش مستندی از اعترافات مائده هژبری دختر ۱۷ ساله و چند نفر از فعالین اینستاگرام بسیار بحث برانگیز شد.

بعد از شدت گرفتن بحث‌ها در این باره هیچ نهادی مسئولیت پخش مستند “بیراهه” را نپذیرفت. در این خصوص پلیس فتا اعلام کرد احضار و مصاحبه با “مائده هژبری” مربوط به ما نبود.

در این باره یک عضو ناظر مجلس از شکایت از صدا و سیما برای مستند بیراهه و بررسی قصور ناجا خبر داد.

همچنین در اخبار شاهد احضار مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما به دادسرا در پی پخش اعترافات مائده هژبریبودیم.

از بازداشت‌های فعالین عرصه فرهنگ می‌توان به بازداشت “شاه بلوچ” خواننده رپ بلوچی و ۴۶ تن از شهروندان هرمزگانی به دلیل فعالیت در زمینه مدلینگ اشاره کرد.

خشونت نظامی و قضایی و امنیت شهروندان

در این ماه اجرای حکم ۸۰ ضربه شلاق بابت “شرب خمر” در ملأعام در کاشمر را در اخبار شاهد بودیم. این در حالی است که کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتاً استفاده از مجازات‌های تحقیر آمیز و نافی کرامت انسانی مانند شلاق را ممنوع کرده است.

در طی تیر ماه یک کولبر در مرز سردشت، سه کولبر در پیرانشهر، دو کولبر در پاوه و پیرانشهر کشته و زخمی شدند. همچنین  یک کولبر براثر انفجار مین مصدوم شد و  انفجار نارنجک جنگی در زابل جان یک جوان را گرفت.

تیراندازی مأموران در این ماه نیز باعث کشته و زخمی شدن یک شهروند بلوچ در خاش، ۴ شهروند در سراوان و یکشهروند بلوچ دیگر که اهل روستای جریکه زهک از توابع استان سیستان و بلوچستان بود، شد.

همینطور نیروهای مرزنشین مسلح شده توسط سپاه پاسداران در استان سیستان و بلوچستان در معیت تعدادی از نیروهای امنیتی، اقدام به حمله مسلحانه به منزل یکی از اهالی روستای شورو کرده و پس از ضرب و شتم افراد منزل دو کودک آنها را به گروگان گرفتند.

از دیگر مهم‌ترین اخبار می‌توان به اسیدپاشی بر روی یک شهروند در کرمانشاه اشاره کرد.

 ۱– گزارشاتی که توجهات زیادی به خود جلب کرد

در این بخش سعی شده به گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر در تیر ماه که با حساسیت و توجه بیش‌تری از سوی افکار عمومی مواجه شدند، اشاره شود. بدیهی ست که این توجه بیش‌تر، الزاماً به معنی شاخص بودن این دسته از گزارش‌های به لحاظ حجم نقض حقوق بشر نیست.

از مهم‌ترین خبرها که در این ماه بازتاب بسیار گسترده ای در کشور داشت می‌توان به پخش مستند “بیراهه”، نبود آب شرب در خرمشهر و دیگر شهرهای کشور و بحران آلودگی آب که باعث بروز بیماری‌های فروان در سراسر کشور شد، اعتصابات بازار تهران اشاره کرد.

 ۲– گزارشاتی که علیرغم اهمیت با بی توجهی روبرو شدند 

در مقابل بخش قبل، بسیاری از گزارش‌های حقوق بشری اساساً باکم توجهی و بعضاً بی‌توجهی رسانه‌ها و افراد فعال در شبکه‌های اجتماعی که به هر ترتیب تشکیل‌ دهنده‌ی قسمتی از افکار عمومی هستند؛ روبه‌رو شدند. گفتنی است این نوع کم‌توجهی‌های بعضاً غیر تعمدی یا بعضاً تبعیضات هدفمند، زمینه بیشتری از تداوم و گسترش نقض حقوق بشر را فراهم می‌آورد.

از مهم‌ترین خبرها که در این ماه شایسته توجه بیشتر در رسانه و در بین مردم بودند صدور حکم یک سال و نیم حبس برای فرشته طوسی، ۲۳ ماه حبس برای رویا صغیری دانشجوی دانشگاه تبریز و حذف ۴۱ ماده از ۹۲ مادهلایحه تامین امنیت زنان توسط قوه قضاییه اشاره کرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.