هشدار سرلشکر باقری به ایالات متحده: مراکز استقرار آمریکا در دسترس قدرت دفاعی ماست

سه شنبه, 2ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی

سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که بالاترین مقام نظامی این کشور پس از آیت الله علی خامنه‌ای است، به ایالات متحده هشدار داده که “مراکز استقرار آمریکا در دسترس قدرت دفاعی ایران است”.

آقای باقری یک روز پس از آنکه دونالد ترامپ ،رئیس جمهور آمریکا، خطاب به روحانی به او هشدار کم سابقه ای داده، با انتشار بیانیه ای گفته نیروهای مسلح “هرگونه تهدید و در هر سطحی علیه ملت ایران را با پاسخی کوبنده و پشیمان‌کننده مواجه خواهند ساخت”.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران یک روز پیش از هشدار آقای ترامپ درباره تحریم نفتی ایران و جلوگیری از صادرات آن هشدار داده بود که آمریکا “با دم شیر بازی نکنید پشیمان کننده است”.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران امروز با یادآوری اظهارات آقای روحانی گفته “همانطور که در سخنان رئیس جمهور محترم به درستی اشاره شده است دشمنان به ویژه آمریکا که مراکز استقرار و منافع او در دسترس قدرت آشکار و پنهان دفاعی جمهوری اسلامی ایران است با دم شیر بازی نکنند که با پاسخ محکم، غیر قابل تصور، پشیمان کننده و در سطح بسیار وسیع در منطقه و جهان مواجه خواهند شد”.

تهدیدهای لفظی مقام های ایران و آمریکا علیه یکدیگر شدیدترین حملات از این دست طی سال های اخیر است.

رئیس جمهور آمریکا روز گذشته در توییتر خود حسن روحانی را به طور مستقیم مورد خطاب قرار داده و نوشته بود “به رئیس جمهور ایران، روحانی: هرگز و هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، وگرنه بلایی سرتان خواهد آمد که کمتر کسی در تاریخ متحمل شده‌است. ما دیگر آن کشوری نیستیم که حرف‌های جنون‌آمیزتان درباره خشونت و مرگ‌ را تحمل کنیم. حواست را جمع کن.”

چند ساعت پیش از توییت آقای ترامپ، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در جمع عده‌ای از ایرانیان مقیم آمریکا با انتقاد شدید از حکومت ایران گفته بود: “ما حاضریم با حکومت ایران گفتگو کنیم اما فشارهای آمریکا فقط زمانی کاهش خواهد یافت که ما در سیاست های تهران چرخشی ملموس، ثابت شده و مستمر مشاهده کنیم.”

به گفته وزیر خارجه آمریکا “میزان فساد و ثروت رهبران حکومت نشان می دهد چیزی که ایران را اداره می کند بیشتر به یک مافیا شباهت دارد تا یک دولت”.

آمریکا با خروج از توافق هسته ای برجام اعلام کرده است که تحریم هایی که علیه ایران رفع شده بود مجددا از سرگرفته می شود. فروش نفت ایران یکی از مهمترین بخش های تحریم آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران است. مقام های دولت دونالد ترامپ گفته اند که درصدد هستند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند.

در دوره پیشین تحریم ها صادرات نفت ایران از حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز به حدود ۸۰۰ هزار بشکه رسید. برخی از مقام های ایرانی وضعیت ایران در آن دوره را با زمان صدام حسین رهبر وقت عراق در زمان تحریم های آمریکا مقایسه می کردند.

مقام های ایران می گویند در حال حاضر سرگرم مذاکره با اروپا هستند تا صادرات نفت ایران و برخورداری اش منافع برجام علیرغم خروج آمریکا از توافق، تضمین شود.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.