کاهش ۴۸ درصدی تولید و۶۳ درصدی فروش ایران خودرو با آغاز تحریم های ترامپ

یکشنبه, 7ام مرداد, 1397
اندازه قلم متن

استارتاپ نیوز: زنگ خطر تحریم ها در صنعت خودرو به صدا درآمده ودر حالی که هنوز تحریم ها رسما آغاز نشده است، تولید و فروش خودرو در ایران خودرو در تیرماه ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۴۸ و ۶۳ درصد و نسبت به میانگین ۳ماه اول ۹۷ حدود ۲۹ و ۳۸ درصد کاهش یافته است.

به گزارش استارتاپ نیوز بر اساس امار تولید تیرماه ایران خودرو که در سایت کدال سازمان برس انتشار یافته، تولید خودرو در تیرماه ۹۷ در ایران خودرو به ۳۱۲۶۶ دستگاه رسیده که نسبت به میانگین تولید ۴۳۸۲۰ دستگاه در ۳ ماه اول ۹۷ حدود ۲۹ درصد و نسبت به تولید ۶۰۴۱۴ دستگاه در تیرماه ۹۶ بیش از ۴۸ درصد افت داشته است.

همچنین فروش خودرو در تیرماه ۹۷ درایران خودرو ۲۵۸۹۳ دستگاه بوده که نسبت به میانگین فروش ۳ ماه اول ۹۷ که ۴۲ هزار دستگاه بوده افت ۳۸ درصدی داشته در حالی که نسبت به فروش تیرماه ۹۶ با ۷۰۶۷۹ دستگاه، عملا فروش ایران خودرو نسبت به تیرماه سال قبل ۶۳ درصد کاهش داشته است.

از لحاظ ریالی هم فروش ایران خودرو در تیر۹۷ به ۱۰۸۵۲ میلیارد ریال رسیده که نسبت به فروش ۲۲۲۶۶ میلیارد ریالی تیر۹۶ حدود ۵۱ درصد افت داشته و کل فروش ۴ ماهه سال ۹۷ ایران خودرو به ۵۶۰۵۱ میلیارد ریال رسیده که نسبت به فروش ۶۱۰۱۵ میلیارد ریالی ۴ ماهه سال ۹۶ حدود ۹ درصد افت داشته است.

این در حالی است که هنوز آمار تولید و فروش سایپا و دیگر خودروسازان منتشر نشده ولی پیش بینی کاهش تولید سایر خودروسازان چندان مشکل نیست و قطعا با کاهش تولید و فروش حداقل ۲۰ درصدی در سایر خودروسازان و همچنین کاهش تولید قطعات در قطعه سازان و تشدید مشکلات و بیکاری ومعوقات بانکی وعدم وصول مطالبات از خودرو سازان روبرو خواهیم شد.

کاهش تولید خودرو در این شرکتها در حالی اتفاق می افتد که ایران خودرو بیش ۴۹ هزار میلیارد ریال بدهی بانکی داشته و بیش از ۸۲ هزار میلیارد ریال پیش دریافت از مشتریان بابت تحویل خودرو دریافت کرده که با این روند کاهش تولید امکان تحویل تا ۲ سال آینده هم نخواهد داشت . در مقابل شرکت سایپا هم بالغ بر ۵۶ هزار میلیارد ریال بدهی بانکی دارد و بیش از ۵۱ هزار میلیارد ریال پیش دریافت از مشتریان جهت تحویل خودرو اخذ نموده و مشخص نیست چه زمانی بتواند خودروهای پیش فروش شده را تحویل دهد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید