درخواست برای آزادی باقر و سیامک نمازی براساس پیمان ‎مودت ایران و آمریکا‎

چهارشنبه, 7ام شهریور, 1397
اندازه قلم متن

وکیل بین‌المللی باقر و سیامک نمازی می‌گوید جمهوری اسلامی با استناد به «پیمان مودت ایران و آمریکا» از بازگشت تحریم‌های آمریکا به دادگاه بین‌المللی شکایت برده‌است، پس اگر این پیمان برای تهران محترم است، احکام «همکاری با دولت متخاصم» در مورد نمازی‌ها، نیز باید لغو شود.

جرد گنسر، وکیل آمریکایی یک گروه بین‌المللی که خواستار آزادی نمازی‌ها است، در یک بیانیه مطبوعاتی نوشته «با توجه به اینکه ایران تائید کرده پیمان مودت [ایران و آمریکا] به قوت خود باقی‌ست، انتظار داریم دیوان عالی (کشور) ایران احکام نمازی‌ها را لغو کند».

به گفته آقای گنسر «ایران نمی‌تواند، از یک سو در زمان شکایت از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری، پیمان دوستی را تائید کند، از سوی دیگر برای صدور این احکام [قضائی] دولت آمریکا را یک کشور «متخاصم» بنامد».

این حقوقدان افزوده است: «چنانچه دیوان عالی (کشور ایران) احکام نمازی‌ها را لغو نکند، در عمل به این معنی‌ست که ارزیابی دولت ایران در مورد اعتبار پیمان مودت را زیر سوال برده‌است؛ در نتیجه شکایت تهران از ایالات متحده (در جریان تحریم‌ها) در دیوان بین‌المللی دادگستری، نیز به‌شکل جدی زیر سوال می‌رود».

یک روز پیش از انتشار این بیانیه، مهرداد قربانی، وکیل ایرانی باقر و سیامک نمازی، به خبرگزاری ایلنا گفته بود پرونده این دو شهروند ایرانی آمریکایی، برای اعاده دادرسی به دیوان عالی فرستاده شده‌است.

باقر نمازی «در مرخصی درمانی به سر می‌برد‎»

مهرداد قربانی گفته در پرونده مشابهی در مورد اتهام همکاری با دولت متخاصم، ایالات متحده دولت متخاصم تلقی نشده، در نتیجه «انتظار می‌رود دیوان عالی کشور موکلین بنده را از اتهام همکاری با دول متخاصم خارج دانسته و رأی صادره را نقض کند و دستور رسیدگی مجدد دهد».

دولت ایران اخیرا با استناد به «پیمان دوستی» ایران و آمریکا از سال ۱۹۵۵، پرونده‌ای را علیه واشینگتن به‌خاطر بازگشت تحریم‌ها علیه تهران در دیوان دادگستری بین‌المللی گشوده‌است.

آن‌طور که حقوقدانان در گفت‌وگو با رادیو فردا می‌گویند هیچ یک از طرف‌ها، نه ایران و نه آمریکا، پس از انقلاب بهمن ۵۷ از این پیمان که در زمان محمدرضا شاه پهلوی امضا شده بود، خارج نشده‌اند.

نوار صوتی مصاحبه: (برای شنیدن لطفا روی خط زیر کلیک کنید)

جمهوری اسلامی می‌گوید بر پایه این پیمان، بازگشت تحریم‌های آمریکا پس از لغو برجام توسط دونالد ترامپ، غیرقانونی‌ست. ایالات متحده روز سه‌شنبه به قضات دیوان بین‌المللی دادگستری گفت این نهاد صلاحیت آن را ندارد تا طبق تقاضای ایران به واشینگتن دستور لغو تحریم‌ها علیه تهران را بدهد.

باقر نمازی در حال حاضر در مرخصی درمانی به‌سر می‌برد و پسر او در زندان است. آقایان نمازی به اتهام همکاری با «دولت‌های خارجی متخاصم» به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

دولت‌های ایالات متحده بارها خواستار آزادی شهروندان دوتابعیتی و نیز شهروندانی که دارای کارت سبز اقامت در ایالات متحده هستند، شده‌اند.

علاوه بر نمازی‌ها، ژیائو وانگ، شهروند آمریکایی دیگری‌ست که در حال حاضر در ایران در زندان است. کارن وفاداری، شهروند آمریکایی به اتفاق همسرش آفرین نیساری، و همچنین نزار زکا، شهروند لبنانی که اجازه اقامت دائم در آمریکا را دارد، نیز در ایران زندانی شده‌اند. خانم نیساری و همسرش اواخر تیر ماه با قرار وثیقه آزاد شدند.

با استفاده از بیانیه مطبوعاتی گنسر، رادیو فردا|ت|خ.ک

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.