شرکت کامیون‌سازی ولوو خط مونتاژ خود در ایران را متوقف کرد

دوشنبه, 2ام مهر, 1397
اندازه قلم متن


شرکت سوئدی تولید خودروهای سنگین ولوو اعلام کرد که این شرکت مونتاژ کامیون‌های خود در ایران را به دلیل تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی متوقف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، فردریک ایورسون، یکی از سخنگویان این شرکت گفته تحریم‌ها موجب شده که هزینه قطعات ارسالی به ایران دیگر قابل دریافت نباشد و مدیران این شرکت به همین علت تصمیم گرفتند فعالیت خود در ایران را متوقف کنند.

ایورسون در تماس تلفنی این خبرگزاری افزوده است: «با بازگشت دوباره تحریم‌های آمریکا، سیستم بانکی در ایران دیگر کار نمی‌کند و ما دیگر امکان دریافت وجوه معاملات خود در این کشور را نداریم.»

به‌دنبال خروج آمریکا از توافقنامه برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه ایران از ششم اوت سال جاری میلادی، دولت دونالد ترامپ به آلمان و دیگر کشورهای اروپایی درباره هرگونه سرمایه‌گذاری در ایران هشدار داده است.

تصمیم ولوو مبنی بر توقف فعالیت خود در ایران،‌ فشار دیگری بر صنایع خودرسازی ایران است که برخلاف صنایع نفتی و بانکی موفق به انعقاد قرارداد با شرکت‌های مطرح اروپایی شده بود.

پیش از اعمال دوباره تحریم‌ها، ولوو اعلام کرده بود که قصد دارد بزرگ‌ترین بازار خود در خلیج فارس و شمال آفریقا را در ایران راه‌اندازی کند.

در ایران بیش از ۲۰۲ هزار کامیون فرسوده وجود دارد که امید می‌رفت با کاهش تحریم‌ها و بازگشت شرکت‌های بزرگ مانند مرسدس بنز، ولوو، اسکانیا و رنو تراکز به بازار ایران بخشی از این کامیون‌ها جایگزین شود.

با آنکه اتحادیه اروپا تلاش کرده مانع آسیب‌دیدن شرکت‌هایی اروپایی از تحریم‌های آمریکا شود، اما اقدامات آمریکا موجب شده بانک‌ها عملا مانع انجام فعالیت‌های تجاری با ایران شوند.

پیش از آن هم شرکت خودروسازی دایملر آلمان اعلام کرده بود که در پی بازگشت دوباره تحریم‌های واشینگتن علیه تهران، فعالیت‌های تجاری‌اش را در ایران متوقف می‌کند.

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، با توجه به نقش سیستم بانکی در ناکامی ارتباط تجاری اروپا با ایران گفته که اگر اتحادیه اروپا خواستار نجات برجام است، به «سیستم پرداخت مستقل از آمریکا» نیاز دارد.

پیش از این روزنامه دنیای اقتصاد نوشته بود با بازگشت تحریم‌ها دور از انتظار نیست که «خودروسازی ایران روزهای تاریک گذشته را باز هم تجربه کند و به شرایط سخت خود در دوران تحریم برگردد.»

به گزارش این روزنامه، «کمتر کسی فراموش خواهد کرد که با توجه به تشدید تحریم‌های بین‌المللی در سال‌های ۹۱ و ۹۲، چه بر سر تولید و قیمت و البته کیفیت خودروهای داخلی آمد و مشتریان و خودروسازان داخلی چه سختی‌هایی را در آن روزها به چشم دیدند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، تولید چهار خودرو سنگین باری در تیرماه سال ۹۷ با کاهش صددرصدی به صفر رسیده است.

در این مدت تولید کامیونت کاویان «ک ۱۰۵» شرکت کاریزان خودرو قزوین با کاهش ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از ۳۵ دستگاه در تیرماه سال گذشته به صفر رسید.

تولید کامیونت ایسوزو NQR شرکت بهمن دیزل نیز ۱۰۰ درصد کاهش‌یافته و از ۱۵۰ دستگاه در تیرماه ۱۳۹۶ به صفر کاهش یافت.

تیرماه امسال تولید کشنده ماز ۵۴۴۰۱۸ شرکت‌ آذهایتکس نیز متوقف‌شده و از ۱۵ دستگاه در تیرماه سال گذشته به صفر رسید.

تولید کامیون اسکانیا P۴۱۰ شرکت ماموت دیزل نیز با کاهش ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از ۱۸ دستگاه در تیرماه ۱۳۹۶ به صفر کاهش یافت.

این گزارش از شرکت‌های سازنده خودروهای سنگین در ایران خواسته که به‌سرعت به دنبال شرکای جدید باشند و هشدار داده بر اساس «تجربه، خودروهای سنگین چینی قادر نیستند جای محصولات شرکت‌های معتبری مانند بنز، ولوو و یا اسکانیا را بگیرند.»
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.