یادداشت سالار عبادی و پاسخ دکتر کاظم علمداری

دوشنبه, 23ام مهر, 1397
اندازه قلم متن

یادداشت آقای سالار عبادی توسط آقای سامان عبدالهی به دکتر علمداری و سایت ملیون ارسال شده است.

جناب عبدالهی گرامی،

من جنابعالی را نمی شناسم. اما چون این نوشته را به من هم فرستاده اید، و من آنرا نشانه خیرخواهی شما می بینم به آن پاسخ می دهم.

آنچه پیشنهاد کرده اید درمان های سرپایی است.

وضعیت نگران کننده کنونی ناشی از یک ساختار سیاسی و حقوقی معیوب است که خود را به زور بر مردم تحمیل کرده است. تا در آن باز بینی نشود و ساختار درست و کارآمدی جای آن ننشیند مشکلات به شکل های مختلف و بسیار فراتر از آنچه امروز تجربه می شود باقی خواهد ماند.

واقعیت این است که ثروت ملی ایران برای حفظ یک نظام بکار برده شده است، نه برای مردم و آینده این کشور. این دو را باید از هم تفکیک کرد. برای روشن تر شدن این ادعا چند مورد مشخص را نمونه می آورم.

اقدامات انجام گرفته، مانند گروگان گیری کارکنان سفارت آمریکا، جنگ ایران و عراق، ساخت و پرداخت هزیبه حزب الله لبنان، هزینه های میلیاردی برای نگهداری بشار اسد در قدرت، پروژه پرهزینه هسته ای و موارد دیگر هیچ ارتباطی با منافع ملی ایران نداشته است. همه آنها برای حفظ نظام و سیاست های آن بکار رفته است. این اقدامات به منافع ملی ایران زیان های بزرگی وارد کرده است. و برخی از آنها سبب شده که جهان در برابر ایران قرار بگیرد. هزینه همه آنها را مردم ایران و گروه های از نظام از آن سود می بردند.

اگر نظامی برآمده از اراده مستقیم مردم ایران ساخته شود نه تنها نیمی ۵ تا ۶ میلیون نفر ایرانیانی که در برون مرز زندگی می کنند به کمک رفع مشکلات موجود بر خواهند آمد، جهان غرب نیز با روحیه و اراده دیگری به سرمایه گزاری و صنعتی کردن ایران و کارآفرینی روی خواهد آورد. ما الگو هایی مانند ژاپن، کره جنوبی و چین را در برابر خود داریم که غرب برای منافع خود به رشد و صنعتی شدن آن، چه بخواهد و چه نخواهد، کمک کرده است و امروز آنها به رقبای صنعتی غرب بدل شده اند. ایران هم حد اقل ظرفیت مشابهی برای کره جنوبی شدن داشت.

بنابراین به جای توصیه به مردم ایران برای کنار آمدن با جمهوری اسلامی، از مقامات بخواهید که بیش از این منافع ملی ایران را فدای حفظ نظام نا کارآمد، و فاسد جمهوری اسلامی نکنند و اجازه دهند مردم در انتخاباتی سراسر آزاد و منصافه هم نوع حکومت مورد نظرشان را انتخاب کنند و نمایندگان واقعی خود. این گونه مشکلات کنونی ایران برطرف خواهد شد.

با احترام
کاظم علمداری

***

سالار عبادی

بسمه تعالی

لزوم تساهل و تعامل دولت با مردم

با آغاز بحران اقتصادی و روند رو به رشد آن طی ماههای اخیر بسیاری از بنگاههای اقتصادی دچار مشکلات زیادی شده اند و در آستانه تعطیلی و ورشکستگی قرار گرفته اند ، به تناسب مشکلات بنگاههای اقتصادی وضع معیشتی بسیاری از کارگران نیز در شرایط نامطلوبی قرار دارد، کارگران زیادی بیکار شده اند و باقی کارگران شاغل نیز با توجه به شرایط کنونی دخل و خرجشان نمی خواند و تازه اگر حقوقهایشان را به موقع و کامل دریافت کنند نیز با اختلاف بسیار زیاد بین سبد هزینه معیشت خانوار حدود ۵ میلیون تومان و درآمد یک میلیون و دویست هزار تومان وضع معیشتی بسیار سختی را می گذرانند. شرایط سایر حقوق بگیران مانند کارمندان دولت ،بازنشستگان و مستمری بگیران نیز بهتر از کارگران نیست و بیان اینکه عدم تناسب دخل و خرج کارمندان و کارگران بر درآمد بازاریان تاثیر مستقیم دارد توضیح واضحات است.بنابراین به جرات میتوان گفت حدود هشتاد درصد مردم کشورمان در حال حاضر به سختی در حال گذران عمر هستند و در این شرایط دولت نمیتواند بی توجه به وضع معیشت مردم مانند گذشته در بسیاری موارد مانند بازپرداخت تسهیلات بانکی، دریافت مالیات، دریافت قبوض آب و برق و گاز و جریمه های رانندگی طبق مقررات و با روال سابق با مردم رفتار نماید. عبور از شرایط بحرانی کنونی نیازمند همدلی و همراهی مردم و مسئولان است و این همدلی میسر نخواهد شد مگر با درک متقابل مردم و مسئولان از یکدیگر و بنابراین لازم است دولت برای شرایط کنونی کشور مقررات و تسهیلات ویژه ای برای عبور از بحران تنظیم نماید. جمهوری اسلامی در زمان جنگ تحمیلی و پس از آن شرایط وخیم تری را تجربه کرده و به شرط استفاده از تجربیات گذشتگان میتواند شرایط فعلی را پشت سر گذارد.

بخشودگی جرائم بازپرداخت تسهیلات بدهکاران خرد بانکها و موسسات و تمهیدات لازم برای کمک به بازپرداخت اقساط تسهیلات و عدم اعمال فشار مضاعف بر مردم ، ایجاد تسهیلات برای باز پرداخت قبوض آب و برق و گاز و برخورد همراه با تساهل و تعامل با مردم ، بخشودگی بخش عمده ای از جرائم رانندگی ناشی از تخلفات کم خطر و ایجاد تسهیلات و بخشودگی های مالیاتی متناسب با شرایط سود و زیان بنگاههای اقتصادی ،توزیع مستمر بسته های حمایتی متناسب با نیاز هر خانواده بین اقشار متوسط و ضعیف ، برخورد با رانت خواران ارزی و مفسدین اقتصادی ، محتکران و شرکتهای پخش متخلف که در افزایش قیمت کاذب نقشی اساسی دارند و توقف پروژه های غیر ضروری و تمرکز بر عدم تعطیلی پروژه های اشتغال زا و حذف ردیف بودجه های غیر ضروری میتواند نه بعنوان درمان بلکه مانند مسکنی مردم را برای عبور از شرایط کنونی یاری نماید . عدم توجه به شرایط مردم و ادامه روند کنونی فشار بانکها و موسسات مالی به مردم و بنگاهها وشرکتهای آب ،برق و گاز یا سخت گیری های بی مورد مالیاتی و غیره با توجه به ناتوانی مالی مردم و بنگاههای اقتصادی نه تنها مفید نخواهد بود بلکه به گسترش روزافزون نارضایتی ها دامن خواهد زد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.