برایان هوک: حکومت ایران در مورد تحریم‌ها به مردم اطلاعات غلط می‌دهد

سه شنبه, 24ام مهر, 1397
اندازه قلم متن

برایان هوک، مسئول گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه تأکید کرد که هدف از تحریم‌های آمریکا، تحت‌الشعاع قرار دادن تجارت در زمینه‌های بشردوستانه، از جمله غذا و دارو نیست و حکومت ایران در این زمینه به مردم اطلاعات غلط می‌دهد.

آقای هوک که پس از سفر به هند، اکنون برای دیدار با مقام‌های اروپایی در لوکزامبورگ به سر می‌برد، روز دوشنبه در یک نشست خبری تلفنی با خبرنگاران رسانه‌های مختلف، موضع آمریکا را در مورد دور جدید تحریم‌های ایران که تا چند هفته دیگر از سر گرفته خواهد شد، تشریح کرد.

او تصریح کرد در زمینه تحریم‌های جدید، استثناهایی که ایالات متحده در نظر گرفته، به نفع مردم ایران است، اما حکومت ایران که مسئول مشکلات اقتصادی، مشکلات مربوط تأمین نیازهای اولیه و نیز کمبود آب (به دلیل سدسازی‌های مفرط) است، در این باره به مردم ایران اطلاعاتی غلط می‌دهد.

مسئول گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا، با متهم کردن ایران به هراس‌افکنی در مورد ثبات بازار انرژی، ابراز اطمینان کرد که پس از بازگشت دور جدید تحریم‌های ایران در حوزه انرژی ثبات بازار انرژی حفظ خواهد شد و دولت آمریکا در این زمینه از نزدیک و به طور روزانه با کنگره و متحدان تولیدکننده نفت در تماس است.

آقای هوک تأکید کرد که ایالات متحده درصدد است صادرات نفت ایران را به صفر برساند و با اشاره به افزایش تولید نفت آمریکا افزود که این کشور آماده است برای برقراری توازن بازار، به عرضه نفت و گاز ادامه دهد.

او میزان این افزایش تولید در سال آینده را یک میلیون بشکه برآورد کرد.

آقای هوک همچنین از اظهار نظر درباره اقدام احتمالی آمریکا در زمینه سیستم مالی سوئیفت خودداری کرد، اما با اشاره به خروج بیش از صد شرکت بین‌المللی از ایران بار دیگر گفت «وقتی با ایران همکاری اقتصادی دارید نمی‌دانید که یک رابطه تجاری عادی است یا در حال کمک مالی به تروریسم هستید.»

او اضافه کرد که «شرکت‌های خارجی پیام آمریکا را در مورد پیامدهای همکاری با ایران دریافت کرده‌اند.»

دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران که حوزه انرژی را در بر می‌گیرد، از نیمه آبان ماه امسال از سر گرفته می‌شود، و از چندی پیش گزارش‌هایی در مورد کاهش تولید و درخواست خرید نفت ایران توسط دیگر کشورها در رسانه‌ها منتشر شده است.

ایران پیشتر تهدید کرده که اگر نتواند به صادرات نفت خود بپردازد، دیگر کشورها هم امکان صدور نفت خود را نخواهند داشت. تهدیدی که به عنوان قصد احتمالی ایران به بستن تنگه هرمز به عنوان یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های نفت جهان، تلقی شده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در این ارتباط گفت: «آمریکا اصرار داشت و تلاش کرد و می‌کند تا به یک اتفاقی که نمی‌تواند تحقق یابد دست یابد، یعنی صفر کردن صادرات نفت ایران که قطعاً به آرزوی باطل نمی‌رسد.»

او افزود: «سازوکارهای لازم از گذشته و در مذاکرات با کشورها طراحی شده و ادامه دارد. فکر می‌کنم صادرات ما در حد مطلوب می‌تواند ادامه یابد و این مطلب از سوی وزارت نفت و بخش‌هایی از وزارت خارجه دنبال می‌شود و ترامپ نمی‌تواند به هدفش دست یابد.»

بازگشت تحریم‌های ایران در دو مرحله، پس از آن صورت گرفت که ایالات متحده که برنامه موشکی و رفتارهای منطقه‌ای ایران را نقض روح برجام می‌داند، از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد، با این امید که ایران را ناچار به پذیرش توافقی کند که دیگر جنبه‌های رفتار ایران را نیز در بر داشته باشد.

در این زمینه آقای هوک روز دوشنبه بار دیگر از نقض روح برجام توسط ایران انتقاد کرد و تأکید کرد که آمریکا به دنبال دستیابی به یک پیمان با ایران است.

آقای هوک قرار است در روزهای آینده برای ادامه رایزنی‌هایش به پاریس و بروکسل سفر کند، و از جمله قرار است در پاریس با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.