شاخص رقابت‌پذیری جهانی: ایران رتبه ۸۹ بین ۱۴۰ کشور

پنجشنبه, 26ام مهر, 1397
اندازه قلم متن


مجمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترین برآورد خود از رقابت‌پذیری کشورها ۱۴۰ کشور را در ۱۲ شاخص با هم مقایسه کرده است. با در نظر گرفتن امتیاز کلی، آمریکا، سنگاپور و آلمان اول تا سوم هستند و ایران در رتبه ۸۹ قرار دارد.

در تازه‌ترین گزارش رقابت‌پذیری مجمع جهانی اقتصاد، جمعیت ایران ۸۱ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر، متوسط رشد اقتصادی این کشور در ۱۰ سال گذشته یک و هشت دهم درصد و سهم آن از تولید ناخالص جهان یک و ۳۰ صدم درصد عنوان شده است. میزان بیکاری در ایران هم ۱۲ و نیم درصد اعلام شده است.

مجمع جهانی اقتصاد برای سنجش رقابت‌پذیری کشورها چهار زیرمجموعه اصلی را در نظر گرفته است: توانمندسازی تجاری، سرمایه انسانی، بازارها و اکوسیستم نوآوری. هر کدام از این زیرمجموعه‌ها بر اساس چند شاخص سنجیده می‌شوند. مجموع شاخص‌ها ۱۲ عدد است. نمره‌ای که در نهایت و بر اساس شاخص‌های دوازده‌گانه به اقتصاد ایران داده شده ۵۵ است. این کشور با این حساب در رتبه ۸۹ جهان (در میان ۱۴۰ کشور) قرار گرفته است.

در مورد ایران اطلاعات مربوط به زیرمجموعه “بازارها” قابل توجه است. این زیرمجموعه با شاخص‌های “بازار تولید”، “بازار کار”، “بازار مالی” و “حجم بازار” سنجیده می‌شود. وضعیت ایران از نظر “حجم بازار” از ۱۱ شاخص دیگر بهتر است. این کشور از نظر حجم بازار در رتبه ۱۹ جهان قرار دارد.

همزمان اما شاخص “بازار کار” و “بازار تولید” در بدترین وضعیت قرار دارند. ایران از نظر بازار کار در میان ۱۴۰ کشور در رتبه ۱۳۶ و از نظر بازار تولید در رتبه ۱۳۴ است. این به این معنی است که ایران با وجود بازاری بزرگ، از جذب سرمایه و اشتغال‌زایی و تولید ناتوان بوده است. ایران در شاخص “نهادهای درگیر در توانمندسازی” و “ثبات اقتصاد کلان” هم در رتبه‌های ۱۲۱ و ۱۱۷ قرار دارد.

پس از “حجم بازار” دیگر شاخصی که ایران در آن (در مقایسه با دیگر شاخص‌ها) وضعیت بهتری دارد، شاخص “ظرفیت نوآوری” است. ایران از این نظر در میان ۱۴۰ کشور در رتبه ۶۵ جهان است.

آلمان از نظرنوآوری، پیشتاز جهان

بررسی شاخص‌های دوازده‌گانه نشان می‌دهد که آمریکا، سنگاپور و آلمان در رتبه‌های اول تا سوم فهرست ۱۴۰ کشور قرار دارند. هاییتی، یمن و چاد هم در سه جایگاه آخر.

اما اگر تنها شاخص “ظرفیت نوآوری” یا “ثبات اقتصاد کلان” مد نظر قرار گیرد، آلمان روی سکوی نخست می‌ایستد. از نظر “حجم بازار” چین پیشتاز است؛ از نظر نهادهای مؤثر در توانمندسازی نیوزیلند؛ از نظر “زیرساخت‌ها” سنگاپور؛ از نظر “مهارت” فنلاند و در شاخص “کاربرد آی‌سی‌تی” (فناوری اطلاعات و ارتباطات) کره جنوبی.

آمریکا در سه شاخص “پویایی کسب‌وکار”، “سیستم مالی” و “بازار کار” پیشتاز است. سنگاپور هم علاوه بر “زیرساخت‌ها”، در “بازار تولید” گوی سبقت را از رقیبان ربوده است.

همچنین در شاخص “سلامت” اسپانیا، ژاپن، سنگاپور و هنگ‌کنگ به صورت مشترک در صدر نشسته‌اند.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.