ردپای حمایت نیروی قدس ازطالبان؛ از جنگ قندوز تا سقوط فراه

سه شنبه, 1ام آبان, 1397
اندازه قلم متن

ب. ا. آرمان ، نویسنده میهمان ایران بریفینگ/ مداخله نظامی سپاه پاسداران ایران، در جنگ  افغانستان و حمایت جمهوری اسلامی از گروه تروریستی طالبان همواره یکی از موضوعات بحث انگیز بوده که بارها از سوی مقامات آمریکایی و افغانستان مطرح گردیده اما ایران همواره آن را تکذیب نموده است.

در حمله گروهی طالبان در اردیبهشت ماه سال جاری ۱۳۹۷  بر ولایت فرا که این ولایت را تا مرز سقوط به پیش برده و در نهایت ارتش ملی افغانستان و نیروهای حمایت قاطع با راه اندازی حملات زمینی و هوایی آن را از سقوط احتمالی بدست گروه طالبان نجات دادند. پس از رانده شدن طالبان از برخی بخش‌های این ولایت ژنرال فضل احمد شیرزاد، فرمانده امنیت ولایت فرا ، ایران را به حمایت از گروه تروریستی طالبان در این ولایت متهم نموده و گفته بود جمهوری اسلامی در نا امنی‌های اخیر ولایت فرا دست دارد.

به گفته او کشور ایران، ضمن حمایت مالی گروه تروریستی طالبان آنان را با تجهیزات پیشرفته نظامی و جنگی نیز مجهز می‌کند تا تحرکات خویش را در بخش‌های مرزی افغانستان و ایران افزایش دهد. او ولایت مرزی فرا را از نظر موقعیت جغرافیایی به دلیل هم مرز بودن با جمهوری اسلامی، برای این کشور مهم عنوان نموده بود.

همزمان گل نبی احمد زی، فرمانده پیشین قوای سرحدی افغانستان نیز در مصاحبه‌ای با بخش پشتو صدای آمریکا گفته بود که حمایت ایران از گروه طالبان موضوع سری نیست. به گفته آقای احمدزی، جمهوری اسلامی به صورت مستقیم در ناامن سازی ولایت فرا دست دارد و جنگ این ولایت را نیز سپاه پاسداران و به طور مشخص نیروی قدس مدیریت و رهبری می‌کنند.

اتهام مشابه ای در آذر ماه سال گذشته ۱۳۹۶  نیز بعد از تهاجم گروه طالبان در ولایت فرا بر جمهوری اسلامی وارد گردیده بود. آن زمان نیز ایران به دست داشتن، سازماندهی و تجهیز نمودن گروه طالبان متهم شده بود ولایت  فرا که چندین کیلومتر مرز مشترک با ایران دارد و با وجود مرزهای بدون کنترل افغانستان، احتمال نفوذ ایران در این ولایت مرزی چندان بعید هم به نظر نمی‌رسد.

مقامات محلی ولایت فرا، با ابراز نگرانی از سقوط این ولایت گفته بودند بیش از ۵۰۰۰ جنگجو طالب که با تجهیزات پیشرفته، سلاح و مهمات ایرانی تسلیح شده اند،  در امتداد مرز مشترک افغانستان و ایران حضور دارند و برای سقوط این ولایت دست و آستین بالا زده اند.

مراد رادمنش که در آن زمان سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان‌ بود، حمایت و تجهیز گروه طالبان توسط جمهوری اسلامی را تایید و از عدم همکاری این همسایه غربی افغانستان در امر مبارزه با تروریسم انتقاد نموده بود.

سقوط ایالت فراه افغانستان به دست طالبان ،ردپای سپاه در این تجاوز محسوس است

کارشناسان امور سیاسی و نظامی معتقد هستند که دلیل مداخله ایران در جنگ داخلی افغانستان و حمایت آنان از گروه تروریستی طالبان در خاک این کشور تضعیف نیروهای آمریکایی در افغانستان می‌باشد. به باور آنان تیره شدن روابط آمریکا و ایران سبب گردیده است تا جمهوری اسلامی در صدد آن بیفتد  که برنامه‌های ایالات متحده برای مبارزه با تروریسم در افغانستان را با چالش مواجه سازد. از سوی دیگر نیز تداوم جنگ در افغانستان سبب می‌گردد تا معضل آبی رود هلمند که اکنون به کشور ایران سرازیر می‌شود همچنان پا برجا باقی بماند تا ایران استفاده شایانی از آن ببرد.

روزنامه نیورک تایمز همچنان سال گذشته با نشر گزارشی در پیوند به مداخلات ایران در جنگ افغانستان و حمایت این کشور از گروه طالبان گفته بود که پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، تحرکات جمهوری اسلامی هر روز در حال افزایش است و این کشور در تلاش شکل دهی یک حکومت همسو با دولت ایران در اففانستان می‌باشد.

در گزارش نیورک تایمز آمده بود که دخالت ایران در افغانستان گسترده تر از آن چیزی است که تاکنون رسانه‌ای گردیده و دست اندازی این کشور در افغانستان تنها به حمایت مالی گروه طالبان، آموزش جنگجویان طالب و تجهیز کردن آنان به سلاح و مهمات خلاصه نمی‌شود.

یکی از نیروهای اطلاعاتی افغانستان به نیورک تایمز گفته بود که جمهوری اسلامی در سقوط دو سال پیش ولایت کندز نیز نقش فعال داشته و در میان جنگجویان طالب نیروهای وابسته به ارتش ملی ایران نیز شامل بوده اند و چهار کماندوی ارشد ایرانی در جنگ کندز کشته شده بودند که برای آنها در ایران مراسم خاکسپاری برگزار گردیده بوده است.

گزارش نیورک تایمز به نقل از یکی از فرماندهان طالب که در داخل خاک ایران آموزش نظامی دیده بوده، نوشته بود که جمهوری اسلامی گروه طالبان را در داخل خاک این کشور آموزش نظامی داده و آنان را تجهیز نموده برای جنگ در افغانستان می‌فرستند.

این عضو گروه طالب افزوده بود که در حال حاضر چهار اردوگاه برای آموزش گروه طالبان در خاک ایران وجود دارد که در شهرهای تهران، مشهد، زاهدان و کرمان می‌باشد.

پیش از آن وال استرت ژورنال در جوزا سال ۹۴ گزارشی را در پیوند به حمایت ایران از گروه طالبان به نشر رسانده و به نقل از گزارش سال ۲۰۱۴ وزارت دفاع آمریکا نوشته بود که سپاه پاسداران  ایران، از ۲۰۰۷ به این طرف برای طالبان سلاح فراهم نموده است.

از سوی نیز در خزان سال ۲۰۱۳ میلادی مقامات امنیتی افغانستان گفته بودند که مدارکی در دست دارند که نشان می‌دهد ایران جنگجویان طالبان را در نقاط مرزی این کشور آموزش نظامی می‌دهد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.