افزایش تورم به مرز ۱۶ درصد همزمان با تکذیب «ابرتورم» از سوی روحانی

یکشنبه, 6ام آبان, 1397
اندازه قلم متن


همزمان با سخنان حسن روحانی مبنی بر «دروغ بودن ابرتورم» در اقتصاد ایران، بانک مرکزی اعلام کرد که تورم در مهرماه به ۱۵.۹ دهم درصد و تورم نقطه به نقطه به ۳۶.۹ درصد رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز شنبه ۵ آبان در جلسه مجلس گفت: «آنها که می‌گویند ابر تورم داریم یا دروغ می‌گویند یا اقتصاد ایران را نمی‌فهمند.»

وی اضافه کرد: «ابر تورم از لحاظ اقتصادی و تحلیل سیاسی نادرست است. ما از یک تورم تک رقمی متاسفانه عبور کرده‌ایم اما حتما می‌توانیم تورم را مهار کنیم و روند صعود تورم ادامه نمی‌یابد.»

سخنان آقای روحانی در حالی بیان شده که برخی از اقتصاددانان از «شبح ابر تورم بر فراز اقتصاد ایران» سخن گفته‌اند. حتی برخی رسانه‌های ایران درباره احتمال پیشروی تورم به سوی نرخ ۵۰ درصد، ۶۵ درصد و یا حتی «ونزوئلایی شدن» هشدار داده‌اند.

در همین حال بانک مرکزی اعلام کرد که تورم در مهر ماه به ۱۵.۹ درصد رسیده است. بانک مرکزی نرخ تورم در شهریور ماه را ۱۳.۵ درصد اعلام کرده بود. این نرخ در مرداد ماه، ۱۱.۵ درصد اعلام شده بود.

به این ترتیب نرخ تورم نه تنها روند افزایشی خود را حفظ کرد، بلکه شتاب افزایش نرخ تورم، در مقایسه با ماه گذشته حتی بیشتر هم شده است.

بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه در مهر ماه را ۳۶.۹ درصد اعلام کرده است. این نرخ در شهریور ماه ۳۱.۴ درصد بود.

نرخ اعلام شده برای تورم مهرماه از سوی مرکز آمار ایران اما دو و نیم درصد از آمار بانک مرکزی کمتر است. این مرکز پیش از این خبر داده بود که نرخ تورم در مهر ماه با ۲.۱ درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۱۳.۴ درصد رسید.

صندوق بین‌المللی پول در ارزیابی تازه خود می‌گوید انتظار می‌رود میزان تورم در ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی به ۲۹.۶ درصد و رشد اقتصادی ایران نیز به منفی ۱.۵ درصد برسد.

استیو هانکه، اقتصاددان آمریکایی دانشگاه جان هاپکینز، در پاسخ به پرسش نشریه «تجارت فردا»، نرخ فعلی تورم در اقتصاد ایران را تا ۱۱۷ درصد تخمین زده بود که ده تا ۱۲ برابر بیشتر از نرخ اعلام شده رسمی است.

دلیل این اختلاف شدید در ارزیابی نرخ تورم ایران در محاسبات این اقتصاددان، استفاده از نرخ ارز (دلار) در بازار آزاد و غیررسمی در الگوی محاسباتی اوست.

در همین حال بر اساس گزارش اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس، در ازای هر ده درصد افزایش قیمت ارز، تورم دو درصد افزایش خواهد یافت.

روز شنبه همچنین امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار گفت که متوسط گرانی قیمت مسکن در مهر ماه ۳۴ درصد بوده است.

ضریب اهمیت گروه مسکن در محاسبه شاخص تورم، ۳۷.۵ درصد است که بالاترین ضریب اهمیت در میان سایر گروه‌های محاسبه نرخ تورم به حساب می‌آید به این معنی که تغییرات شاخص بهای مسکن و اجاره بها، بیشترین اثر را بر شاخص تورم به جا می‌گذارد.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.