بازداشت یک روزه صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار، پس از افشای سند «تخلف» محمد شریعتمداری

پنجشنبه, 10ام آبان, 1397
اندازه قلم متن

گزارش‌ها حاکی است صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار ایرانی، که پس از انتشار یک سند منتسب به وزارت اطلاعات بازداشت شده بود، پس از یک روز آزاد شد.

این سند نشان می‌داد که محمد شریعتمداری، وزیر سابق صنعت، در موضوع واردات «غیرقانونی» ۶۴۸۱خودرو «تخلف» داشته است.

کانال تلگرامی وب‌سایت کلمه خبر داد که صبا آذرپیک عصر روز چهارشنبه آزاد شده است. همچنین براساس گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی او با قرار وثیقه آزاد است.

برخی از روزنامه‌نگاران در ایران روز سه‌شنبه از بازداشت صبا آذرپیک خبر دادند و حساب توئیتری منتسب به محمد شریعتمداری نیز ضمن تایید این خبر اعلام کرد که آقای شریعتمداری از این روزنامه‌نگار شکایت نکرده است.

پس از معرفی شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صبا آذرپیک در توئیتر خود یک نامه منتسب به وزارت اطلاعات، خطاب به مجلس را منتشر کرد که در آن اعلام شده بود، آقای شریعتمداری در موضوع واردات غیر قانونی خودرو مرتکب تخلف شده است.

با این حال حساب توئیتری منسوب به محمد شریعتمداری این روزنامه‌نگار را متهم کرد که این نامه را به صورت ناقص منتشر کرده است.

محمد شریعتمداری پیش از این در نامه‌ای به حسن روحانی اعلام کرده بود، «این تخلف در نیمه اول سال ۹۶ و قبل از» دوره وزارت او رخ داده است. موضوعی که در نامه منتشر شده از سوی این روزنامه‌نگار رد شده است.

طبق گزارش‌ها، از تاریخ ۲۸ تیرماه تا نهم دی‌ سال ۹۶ در حالی که سایت ثبت سفارش واردات خودرو وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت مسدود بود، ۶۴۸۱ سفارش خودروی گران قیمت در این سایت ثبت شد.

رئیس بازرسی کل ایران روز هشتم تیرماه امسال اعلام کرده بود که ثبت این خودروها به خاطر هک شدن سایت ثبت سفارش صورت گرفته است.

پس از آن، وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت هک شدن این سایت را تکذیب، ولی وقوع تخلف در واردات هزاران خودرو را تایید کرد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز اول مرداد خبر داد که پنج نفر از مقامات وزارت صنعت، از جمله یک مدیرکل و معاون او، در همین رابطه بازداشت شده‌اند و چهار نفر از آنان همچنان در بازداشت هستند.

محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در جلسه پنجم آبان مجلس با ۱۹۶ رای موافق، ۶۳ رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع ۲۶۴ نماینده حاضر، موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شد.

مجلس ایران در حالی به آقای شریعتمداری رای اعتماد داد که بیش از آن ۸۰ نماینده مجلس طرح استیضاح او در مقام وزیر صنعت و معدن را ارائه کرده بودند.

صبا آذرپیک سال ۹۳ نیز بازداشت و پس از حدود سه ماه ۲۹ مرداد همان سال آزاد شد.

وی پیش از این خبرنگار روزنامه اعتماد و نشریه تجارت فردا بود.

بر اساس گزارش سایت‌های کلمه و نواندیش،شبکه‌های اجتماعی و سایت رادیو فردا؛ ا.م/ ک.ر

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.