آمریکا در تحریم ایران ‘مایل نیست به دوستان و متحدان خود آسیب برساند’

پنجشنبه, 10ام آبان, 1397
اندازه قلم متن

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و از مخالفان سرسخت دولت ایران در آمریکا

بولتون ضمن تاکید بر “وارد کردن حداکثر فشار” بر ایران تلویحا احتمال معافیت برخی خریداران نفتی را مطرح کرده است
یک مقام آمریکایی گفته است که آمریکا مایل نیست در جریان تحریم ایران به متحدان خود آسیب برساند و یک منبع هندی از معافیت نسبی این کشور از تحریم نفتی ایران خبر داده است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، در مورد هدف آن کشور از تحریم نفتی و مالی ایران گفته است که “ما می‌خواهیم حداکثر فشار را بر آنها وارد کنیم اما در عین حال مایل نیستیم به دوستان و متحدان خود آسیب برسانیم.”

مرحله دوم تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران از روز ١٣ آبان – ۴ نوامبر – اجرایی می‌شود و تاکید این مرحله بر کاهش درآمد و دریافت‌های ارزی ایران به خصوص از طریق کاهش فروش نفت خام و دستیابی دولت به عواید ارزی آن است.

در حالیکه دولت آمریکا هشدار داده است که شرکت‌هایی که به معامله با ایران ادامه دهند مشمول تحریم‌های ثانویه خواهند شد، تعدادی از کشورهای واردکننده نفت از ایران توقف خرید این خریدها را به زیان خود دانسته و خواستار معافیت از تحریم شده‌اند. دولت ایران به خاطر موقعیت دشوار تجاری خود، نفت را با تخفیف و تسهیلات ویژه به مشتریان می‌فروشد و برای بعضی از واردکنندگان جایگزین کردن سایر صادرکنندگان به جای ایران آسان یا مقرون به صرفه نیست.

تحریم نفتی باعث کاهش فروش نفت ایران خواهد شد اما بعید است به فوریت به قطع صادرات منجر شود

آقای بولتون گفته است که هفته گذشته از تعدادی از کشورهایی که از نظر جغرافیایی به ایران نزدیک هستند دیدن کرد. وی افزود که دولت ایالات متحده درک می‌کند که این کشورها ممکن است “قادر نباشند واردات نفت خود از ایران را فورا به صفر کاهش دهند.” وی در عین حال گفته است که حتی قبل از اجرایی شدن تحریم‌ها هم، اقتصاد ایران با دشواری‌های فراوان مواجه شده که نشانه آن سقوط ارزش پول ملی آن کشور و کمبود کالاست.

با نزدیک شدن زمان اعمال مرحله دوم تحریم‌ها، این نگرانی هم وجود داشته که ممکن است توقف یا کاهش سریع عرضه نفت ایران باعث افزایش ناگهانی و چشمگیر بهای نفت خام در بازارهای جهانی شود. طبق قوانین آمریکا، در اعمال تحریم نفتی علیه کشورهای خارجی، رئیس جمهوری ملزم است اطمینان حاصل کند که این اقدام باعث کمبود قابل توجه عرضه و افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی نمی‌شود زیرا چنین وضعیتی به افزایش بهای محصولات نفتی به خصوص بنزین در آمریکا منجر می‌گردد که به زیان مصرف کننده داخلی است.

روز گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در یادداشت ارسالی برای وزیران خارجه و انرژی دولت خود گفت که از نظر او، بدون حضور ایران هم عرضه جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی کافی است و انتظار نمی‌رود کاهش یا توقف فروش نفت ایران باعث افزایش قیمت در بازار جهانی شود.

اگرچه در هفته‌های گذشته، نزدیک شدن زمان تحریم آمریکا در کنار مشکلات تولید در برخی دیگر از کشورهای عمده صادرکننده نفت باعث نگرانی بازار در باره کمبود عرضه و در نتیجه، افزایش قیمت شده بود، با توجه به وعده روسیه، عربستان و برخی دیگر از تولیدکنندگان برای جبران کمبود ناشی از تحریم نفتی ایران در کنار چشم انداز کاهش رشد تقاضای جهانی برای نفت، به نظر می‌رسد که روند افزایش بهای نفت کند یا متوقف شده باشد.

همزمان، یک نشریه هندی گزارش کرده است که آمریکا کاهش واردات نفت هند از ایران را کافی دانسته و فعلا با دادن معافیت از تحریم موافقت کرده است. براساس این گزارش، تا کنون هند توانسته است حدود یکسوم واردات نفت خود از ایران را کاهش دهد و سایر صادرکنندگان را جایگزین ایران کند و مقامات آمریکایی با توجه به شرایط خاص هند، این میزان را برای اعطای معافیت کافی دانسته اند. این خبر هنوز از سوی منابع رسمی تایید نشده است.

در ماه‌های اخیر، مقامات آمریکایی برای قانع کردن واردکنندگان عمده نفت ایران به این کشورها سفر کرده و هشدار داده‌اند که ادامه خرید در سطح قبلی، خریداران را در معرض مجازات‌های مالی آمریکا قرار می‌دهد. چین، هند و ترکیه تا کنون از تعهد به توقف خرید نفت از ایران سر باز زده‌اند و کره جنوبی نیز از آمریکا خواسته است در بررسی درخواست معافیت شرکت‌های آن کشور، “حداکثر انعطاف پذیری” را نشان دهد.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که درخواست معافیت از واردات نفت ایران را “مورد به مورد” بررسی می‌کنند و درباره آنها تصمیم می‌گیرند.

برخی کارشناسان معتقدند که در شرایط فعلی بازار، ایران دست کم در کوتاه مدت خواهد توانست حدود یک میلیون بشکه نفت خام خود را صادر کند که اگرچه به مراتب کمتر از میزان قبلی است، اما به معنی قطع کامل صادرات نفتی نیست.

هدف دیگر مرحله دوم تحریم‌های آمریکا، توقف یا کاهش مبادلات مالی و بانکی ایران با خارج است. در حالیکه خرید نفت ارزان از ایران به نفع خریداران تمام می‌شود، پرداخت ارز حاصل از آن برای دولت ایران جنبه حیاتی دارد. برخی سیاستمداران آمریکایی از دولت آن کشور خواسته‌اند تا برای قطع ارتباط مالی و پولی تلاش بیشتری کند.

طبق قوانین تحریم نفتی، ایالات متحده از کشورهای دیگر انتظار دارد در فواصل شش ماهه واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند.
از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.