“هدف آمریکا قطع کامل صادرات نفت ایران بدون جهش بهای نفت است”

پنجشنبه, 17ام آبان, 1397
اندازه قلم متن


برایان هوک، مسئول “گروه اقدام ایران” راهبرد فشار حداکثری بر ایران را موفق دانسته و گفته واشنگتن با درنظر گرفتن منافع متحدان خود و بهای جهانی نفت، به این روش ادامه می‌دهد. او هدف نهایی را قطع کامل صادرات نفت ایران خواند.

برایان هوک، مسئول “گروه اقدام ایران” در وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۶ آبان (۷ نوامبر) تأکید کرد ایالات متحده مصمم است با استفاده از حداکثر فشار اقتصادی بدون افزایش قیمت نفت، صادرات نفت ایران را به صفر برساند. هوک در یک نشست خبری گفت: «ما در مورد اعمال یک فشار اقتصادی حداکثری بر ایران بدون بالا رفتن قیمت نفت بسیار بادقت بوده‌ایم و این کار را با موفقیت انجام داده‌ایم.»

او تأکید کرد آمریکا همچنان به این رویه ادامه خواهد داد اما با این حال واشنگتن قصد ندارد به واسطه راهبرد فشار حداکثری به “دوستان و متحدان” خود ضرر برساند یا اینکه موجب افزایش جهانی قیمت نفت شود. هوک اضافه کرد آمریکا موفق شده در تنظیم این دو مورد “بسیار خوب” عمل کند.

تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت، گاز و کشتیرانی ایران از روز دوشنبه ۱۴ آبان به اجرا درآمدند. واشنگتن کشورهای چین، هند، کره جنوبی، تایوان، ژاپن، یونان، ایتالیا و ترکیه را به طور موقت از تحریم‌های نفتی ایران معاف کرده است.

مقامات آمریکا در مورد جزئیات توافق‌های دوجانبه‌ای که با این کشور بر سر معافیت از تحریم‌های نفتی ایران صورت گرفته، سخن نگفته‌اند. برایان هوک نیز در نشست خبری خود از اعلام جزئیات در این زمینه خودداری کرد.

به گزارش رویترز میزان صادرات نفت ایران در ماه آوریل امسال (فروردین)، پیش از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، به دو میلیون و ۸۰۰ بشکه در روز می‌رسید. پس از آنکه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت خروج این کشور از برجام را اعلام کرده و از اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران خبر داد، میزان صادرات نفت ایران به یک میلیون و ۸۰۰ بشکه در روز رسیده است.

رویترز این آمار را با استناد به گزارش شرکت مشاوره‌ای معتبر “وود مک‌کنزی” منتشر کرده است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز یک روز پیش از اجرایی شدن دور دوم تحریم‌ها علیه ایران در یک مصاحبه‌تلویزیونی با یک شبکه خبری آمریکایی گفته بود بیش از یک میلیون بشکه از صادرات نفت ایران کاسته شده است.

قیمت نفت در بازارهای جهانی به دلیل واهمه از کاهش شدید صادرات ایران و افزایش تقاضا، در ماه اکتبر به بالای ۸۵ دلار برای هر بشکه رسید، با این حال اندکی بعد قیمت‌ها دوباره کاهش یافتند. ایران سومین تولید‌کننده بزرگ نفت اوپک است.

برایان هوک در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دولت ترامپ چه هدفی را در کاهش صادرات نفت ایران در شش ماه آینده دنبال می‌کند، پاسخ داد: «من نمی‌توانم به شما بگویم هدف‌مان چیست، اما ما یک هدف داریم.» او اضافه کرد هدف نهایی آمریکا توقف کامل صادرات نفت ایران است.

به گفته هوک واشنگتن انتظار دارد که عرضه جهانی نفت در سال ۲۰۱۹ بیش از میزان تقاضا باشد و به این ترتیب این وضعیت آمریکا را در موقعیت بهتری قرار دهد تا بتواند از واردکنندگان نفت ایران بخواهد میزان خرید از این کشور را به صفر برسانند.

مسئول گروه اقدام ایران تأکید کرد راهبرد واشنگتن برای اعمال فشار حداکثری بر ایران حساب‌های سپرده‌گذاری را نیز که درآمدهای نفتی ایران در آنها ذخیره شده‌اند، هدف قرار می‌دهد و وزارت خزانه‌داری آمریکا به دقت مراقب خواهد بود تا از این حساب‌ها برای قاچاق کالا استفاده نشود.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.