خیمه‌شب‌بازى انتخابات ریاست ‌جمهورى

دوشنبه, 26ام فروردین, 1392
اندازه قلم متن

bashirtashپرده یکم
ــ در سال ١٣٨٨، غاصبان حقوق ملت به آنان گفتند می‌خواهیم رئیس‌جمهور انتخاب کنیم؛ همه بشتابید و در این انتخابات شرکت کنید که سرمایه و آبرویى است براى «نظام».

ــ مردم، که حقوق شهروندی‌شان غصب شده بود و گرفتار مشکلات بی‌شمار اقتصادى، اجتماعى، فرهنگى بودند، با امید به اینکه مى توانند سرانجام بر سرنوشت خود حاکم گشته و با انتخاب رییس جمهور دلخواهشان، شرایط کشور را در راستاى خواسته هاى خود دگر کنند، به شوق آمدند و آماده شرکت در این انتخابات شدند.

پرده دوم
ــ حکومت گفت: اى مردم، خیال نکنید که انتخابات ریاست‌جمهورى در ایران مانند انتخابات ریاست‌جمهورى در دیگر کشورهای جهان است. در همه کشورهاى جهان، زمانى که مردم به صورت مستقیم رییس جمهور خود را بر می‌گزینند، رئیس‌جمهور فرد اول کشور است و مسئول همه سیاست‌هاى کلان کشور؛ اما در کشور ما اختیار با ولى فقیه است. رئیس‌جمهور حداکثر بازوی اجرایى او و، به عبارتی، «تدارکاتچى» است و حق دخالت در حوزه‌هاى قدرت ولى فقیه را ندارد. اگر بخواهید، می‌توانید او را، به تعبیر قانون اساسى کشور، مقام دوم کشور بخوانید؛ اما بدانید که فاصله‌اى نجومى با مقام اول کشور (ولى فقیه) دارد.

ــ مردم، با این که می‌دیدند با انتخاب رئیس‌جمهور نمی‌توانند تغییراتى اساسى در کشور ایجاد کنند، گفتند: باشد، باز هم در انتخابات شرکت می‌کنیم؛ شاید رئیس‌جمهور بتواند بخش کوچکى از مشکلات ما را حل کند. مردم با خود گفتند رئیس‌جمهور نماینده ما در حاکمیت هم خواهد بود و شاید از طریق او بتوانیم نقشى در اتخاذ سیاست‌هاى کلان کشور ایفا کنیم.

پرده سوم
ــ حکومت به مردم گفت: اشتباه نکنید! شما نمی‌توانید به هر که خواستید رأی دهید. البته انتخابات آزاد است؛ اما هیچ گروه مخالفى حق معرفى نامزد خود را ندارد. هدف از انتخابات پیش از هر چیز کسب اعتبار از رأى و حضور شماست. این انتخابات زیورى است بر جامه نظام تا فقط جهانیان ببینند که حکومت ما، که همه حقوق شما از اوست، نماینده واقعى شماست. براى انتخاب رئیس‌جمهور شما فقط می‌توانید به کسانى که ما صلاحیت آنان را تأیید می‌کنیم رأى دهید.

ــ مردم خود را صغیرتر از آنچه گمان می‌کردند یافتند؛ اما این تحقیر را نیز پذیرفتند، به این امید که بالاخره در میان تأییدصلاحیت‌شدگان بتوانند کسی را که به خودشان نزدیک‌تر است برگزینند. مردم گفتند: نامزدها به رأى ما نیاز دارند؛ پس شاید براى کسب رأى ما برنامه‌هایی عرضه کنند که اجرایشان اندکی این حال زار ما را بهبود بخشد و از خواری ما بکاهد. آرى، على رغم همه این دست‌اندازی‌هاى حکومت بر حقوق ابتدایى خویش، در انتخابات شرکت خواهیم کرد!

پرده چهارم
ــ حکومت نامزدهاى منتخبش را توسط روحانیان شوراى نگهبان اعلام کرد: آقایان موسوى، کروبى، رضایى، احمدی‌نژاد. حکومت گفت اکنون شما می‌توانید از میان این چهار تن یکى را براى سمت ریاست‌جمهورى برگزینید. فراموش نکنید که در نظام ما اصل ولى فقیه است. پس فریب کسانى را که در پی رأى شما هستند نخورید. بدانید که هر رأیى که می‌دهید به جیب نظام و شخص مقام معظم رهبرى خواهد رفت. رأی شما اعتبار مقام معظم رهبرى در نزد جهانیان است. بشتابید که رهبرى بی‌صبرانه منتظر شرکت حماسى شما در انتخابات است.

ــ مردم هاژ و واژ مانده‌اند! از میان این همه شخصیت سیاسى در کشور، تنها چهار نفر تأیید صلاحیت شده‌اند ــ همگى از سردمداران اصلى نظام جمهورى اسلامى: یک نفرشان هشت سال نخست وزیر نظام؛ دیگرى هشت سال رئیس مجلس نظام؛ سومى شانزده سال فرمانده سپاه پاسداران نظام؛ و آخرى رئیس جمهور کنونى نظام! پس دیگران کجایند؟ کدام یک از رهبران اپوزیسیون داخل کشور می‌تواند در این انتخابات شرکت کند؟ آیا نامزد دیگرى در این مملکت نبود؟ مردم باز می‌گویند: علی‌رغم همه این خیمه‌شب‌بازی‌ها و علی‌رغم اینکه می‌بینیم چگونه حقوق ما را غصب کرده‌اند و مانند مردمان سرزمینى اشغالى با ما رفتار می‌کنند و با اینکه می‌دانیم کار چندانى از رئیس‌جمهور انتصابى ـ انتخابى برنمی‌آید، باز هم در انتخابات شرکت می‌کنیم؛ به ویژه آنکه رئیس پیشین مجلس از «تغییر» سخن می‌گوید و نخست‌وزیر پیشین نیز ظاهراً شخصیتى محکم دارد و بر پیمان خود استوار است. آرى، علی‌رغم همه این خواری‌ها در انتخابات ریاست‌جمهورى اسلامى شرکت خواهیم کرد.

پرده پنجم
ــ حکومت: بشتابید، بشتابید و حماسه جدیدى بسازید! چنان که بارها گفته‌ایم، هر رأى شما در صندوق انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از همه رأی به رهبرى نظام است. بیایید و، با رأى دادن به یکى از این چهار منتخب نظام، بر اعتبار و آبروى نظام بیفزایید. مطمئن باشید که ما این رأى شما را محکم بر دهان کسانى خواهیم کوبید که می‌گویند در ایران دموکراسى نیست و حکومت شما مشروعیت ندارد.
“همه باید اصرار داشته باشید که در انتخابات شرکت کنید. به نظر من مسئله‏ى اول در انتخابات، مسئله‏ى انتخاب این شخص یا آن شخص نیست؛ مسئله‏ى اول، مسئله‏ى حضور شماست. حضور شماست که نظام را تحکیم میکند، پایه‏هاى نظام را مستحکم میکند” (١)
مطمئن باشید که تا چند ساعت دیگر با اعلام تعداد کسانى که با شرکت در این انتخابات بار دیگر با رهبرى بیعت کرده‌اند جهانیان را شگفت‌زده خواهیم کرد.

ــ مردم با شور و شوق در این خیمه‌شب‌بازى شرکت می‌کنند. اکثریت به موسوى رأى می‌دهد. آنان منتظرند تا برنده شدن موسوى در انتخابات اعلام شود.

پرده ششم
ــ حکومت به نشانه پیروزی خود و در جواب مردم شصت نشان می‌دهد! و نتایج شمارش آراء را سریعا اعلام می‌کند: رئیس‌جمهور احمدی‌نژاد است. مردم نتوانسته‌اند جواب صحیح سؤال چهار‌گزینه‌اى نظام را پیدا کنند: گزینه صحیح احمدی‌نژاد بود و نه موسوى. مردم در این انتخابات رد شدند؛ چون نتوانستند نظر رهبری را کشف کنند.
“مردم رئیس‌جمهور را انتخاب نمی‌کنند، به رهبر پیشنهاد می‌دهند….رهبر می‌تواند تنفیذ بکند یا نکند.” (٢)

ــ مردم خوار شده و بازیچه دست ولی فقیه به‌پاخاستند و فریاد زدند «رأی من کو»! و پاسخ نظام به آنان گلوله بود. مردم را پس از بازیچه ساختن و تحقیر به خون نشاندند.

[تا مدتى پیش خیال می‌کردم که انتخابات ریاست جمهورى ٨٨ شش پرده داشت؛ اما پرده هفتم این انتخابات مدتهاست آغاز شده است.]

پرده هفتم
آیت‌الله خامنه‌اى، پس از آنکه حتا انتخاب مردم از میان چهار گزینه پیشنهادی خود را نپذیرفت و شخص مورد علاقه‌اش را به ریاست جمهوری رساند، گام نهایى را برداشت و از رئیس‌جمهور تدارکاتچى خود نیز خلع ید کرد. در این پرده، عروسک‌گردان خود به صحنه آمد و عروسک را به گوشه‌ای افکند تا حتی ذره‌ای توهم برای تماشاییان مبتدی باقى نماند. کار رئیس‌جمهور در نظام جمهورى اسلامى بدان جا رسیده است که حتا حق ندارد رئیس یک دانشگاه را برکنار کند. تقریباً دیگر هیچ یک از وزیران از رئیس‌جمهور شنوایى ندارند و مستقیمن از دفتر رهبرى فرمان می‌گیرند. برگزارى انتخابات بعدى نیز در دستان وزیر کشورى است که مستقیما از رهبر فرمان می‌گیرد. اگر پیش از این رئیس‌جمهور تدارکاتچى و بازوى اجرایى بود، امروزه حتا تدارکاتچى نیز نیست. امروزه رئیس‌جمهور در نظام اسلامى صورتی تشریفاتى و بیکاره‌ای کامل است و بس. ولى فقیه دیگر کوچک‌ترین اعمال اراده رئیس‌جمهور را تحمل نخواهد کرد. تلاش‌هاى احمدی‌نژاد براى مقاومت در برابر ستاندن بازمانده اختیاراتش نیز به هیچ جا نرسیده است. «رییس جمهوری آینده هر که هست فقط باید دستورات رهبری و اسلام را اجرا کند». (٣) پرده هفتم را هنوز خیلی‌ها خوب درنیافته‌اند.
امروزه، تنها علت وجودى رئیس‌جمهور در نظام اسلامى این است که گناه همه شکست هاى مفتضحانه سیاست هاى ولى فقیه را به گردن وى بیاندازند و او را مقصر اصلى این شکست‌ها نشان دهند. او مسئول داخلى تمامى مشکلات و مقصر اصلى سوء مدیریت معرفى شود تا انگشت هاى اتهام به سوى وى نشانه رود و نه رهبر. رئیس‌جمهور در جمهورى اسلامى یک کار دارد و بس: سپر بلاى رهبر و پاسخگوى سیاست‌هاى غلط او. بدین گونه رهبر هرگز پاسخگو نخواهد بود. در ضمن، از رئیس جمهور می‌توان برای اجرای نمایش انتخابات و کشاندن مردم به پاى صندوق رأى و تزیین نظام نیز استفاده کرد.

پرده هشتم
انتخابات ریاست‌جمهورى ٨٨ پرده آخرى نیز دارد. این واپسین پرده در حال اجراست. اکنون، پس از این همه خوارداشت و سرکوب، پس از به خون نشاندن مردم معترض به تقلب و نقض حقوق ابتدایی‌شان، عده‌اى در فکر شرکت در انتخابات ریاست‌جمهورى ٩٢ در چارچوب شروط رهبرند. شرکت در انتخابات ریاست‌جمهورى ٩٢، (۴) مهر تأییدى است بر روا بودن همه آنچه در انتخابات ٨٨ بر ایران و ایرانیان رفته است. شرکت در چنین انتخاباتى به قربانى کردن گفتمان جنبش سبز-جنبشى که سرمایه بزرگ ملى ماست- می‌انجامد. با تجاربى که رهبر به دست آورده است، در این انتخابات هر کس که توان ایجاد جنبش اجتماعى داشته باشد حق نامزد شدن نخواهد داشت. رهبرى می‌خواهد، در پرده هشتم انتخابات ریاست‌جمهورى ٨٨، دست‌هاى خونین خود را با آب حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات ٩٢ بشوید؛ بدون آنکه بگذارد شخصیتهای برجسته آنان، که توان بسیج مردمى دارند، نامزد شوند.
بشتابید! بشتابید! «انتخابات در کشور ما مظهر حماسه سیاسی است؛ مظهر اقتدار نظام اسلامی است؛ مظهر آبروی نظام است. آبروی جمهوری اسلامی به انتخابات و حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و تأثیر یکایک مردم در انتخاب مدیران کشور است… دشمنان ملت ایران همیشه سعی کرده‌اند انتخابات را از شور و هیجان بیندازند، برنامه‌ریزی کردند که مردم را از حضور در پای صندوق‌های رأی باز بدارند، مردم را دلسرد کنند، مردم را ناامید کنند. همیشه دشمنان ما سعی کردند این انتخابات را بی‌‌رونق کنند… گسترش مشارکت و حضور گسترده مردم در انتخابات اهمیت دارد. شور انتخاباتی در کشور و حضور مردم پای صندوق‌های رأی می‌تواند تهدیدهای دشمنان را بی‌اثر کند، می‌تواند دشمن را ناامید کند؛ می‌تواند امنیت کشور را تأمین کند.» (۵)

سعید بشیرتاش
ــــــــــــــــــــ
١- سخنان آیت‌الله خامنه‌اى
http://noonevalghalam.persianblog.ir/post/99
٢- .محسن رفیقدوست در مصاحبه با سایت جماران
http://www.baharnews.ir/vdcb.9b9urhbawiupr.html
٣- سخنان على سعیدى نماینده رهبر در سپاه
http://www.radiofarda.com/content/f9_velayati_criticizes_ahmadinejad_foriegn_politics_iran_presidential_elections/24954836.html
۴- نماینده رهبرى در سپاه: وظیفه ذاتی ما «مهندسی معقول و منطقی انتخابات» است.
http://sahamnews.org/1391/10/246859/

از: گویا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.