روحانی: روابط تجاری ایران و عراق ۲۰میلیارد دلار می‌شود

شنبه, 26ام آبان, 1397
اندازه قلم متن

هم‌زمان با تاکید بانک مرکزی عراق برای پرداخت پول گاز ایران به دینار، حسن روحانی از افق ۲۰ میلیارد دلاری تبادلات اقتصادی دو کشور سخن گفت و امنیت و توسعه عراق و ایران را در گرو یکدیگر خواند.

    

رئیس جمهوری ایران در نشست مشترک مطبوعاتی با برهم صالح، همتای عراقی خود، اظهار امیدواری کرد که سطح روابط اقتصادی دو کشور در آینده نزدیک از ۱۲ میلیارد دلار به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

حسن روحانی با اشاره به توافق‌های صورت گرفته با عراق در عرصه نفت و گاز و برق، از گفت‌وگوهای مقدماتی در زمینه اتصال راه‌آهن دو کشور به ویژه اتصال راه آهن شلمچه به بصره خبر داد. او امنیت و توسعه عراق را امنیت و توسعه ایران خواند.

عراق دومین بازار صادرات غیرنفتی ایران است. یحیی ال اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران – عراق نیز حجم ۲۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری دو کشور را رویایی خوانده که دست یافتنی است. ایران در نمایشگاه بین‌المللی سال جاری در بغداد، حضوری پررنگ‌تر از همیشه داشت.

هم‌زمان با اظهار امیدواری روحانی، دولت عراق اعلام کرده که برای رعایت تحریم‌های آمریکا، پول صادرات ایران را تنها به دینار پرداخت خواهد کرد. حمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی ایران می‌گوید ایران ۵۲۰ میلیون دلار از عراق طلب دارد که در بانک مرکزی این کشور است و “اصرار دارند به صورت دیناری پرداخت شود.”

عراق در میان هشت کشور معاف شده از تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار ندارد. در واقع درخواست بغداد برای این معافیت مورد قبول واشنگتن قرار نگرفت. آمریکا با توجه به هم مرز بودن و مناسبات ویژه و پیچیده دو کشور، احتمال می‌داد که مستثنی شدن عراق، روند تحریم نفتی ایران را مختل کند.

با به جریان افتادن تحریم‌های جدید آمریکا، واشنگتن به عراق مهلتی ۴۵ روزه داده که تا آخر دسامبر ۲۰۱۸، واردات گاز و برق از ایران را متوقف کند. پیش‌تر خبرگزاری رویترز نوشته بود که عراق می‌خواهد به ازای گاز دریافتی، مواد خوراکی و دارو به این صادر کند..

رقابت بر سر عراق

عراق یکی از مهم‌ترین مراکز سرمایه‌گذاری در دنیا شناخته می‌شود. گسترش مناسبات دیپلماتیک و اقتصادی با عراق، اهمیتی استراتژیک در سیاست‌های امنیتی، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران دارد و تقویت هرچه بیشتر روابط تجاری با بغداد و سرمایه‌گذاری‌های هرچه بیشتر ایران در این کشور، در رقابت‌‌ با عربستان و آمریکا معنا می‌یابد.

در حال حاضر ترکیه، چین، عربستان رقبای قدر ایران در بازار عراق هستند و ایتالیا نیز به تازگی به این جرگه پیوسته است. ایران در برابر این حریفان، بیش از همه بر نقاط  مشترک مذهبی، امنیت مرزها و نفوذ در میان گروه‌های شبه‌نظامی شیعی اتکاء دارد.

عربستان در سمینار سرمایه‌گذاری عراق که در کویت برگزار شد، وعده ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این کشور را داد، مشروط به آن که ایرانی‌ها اجازه حضور در مناقصه‌ها را نداشته باشند.

مقامات جمهوری اسلامی، آمریکا را به سنگ‌اندازی در گسترش مناسبات ایران و عراق متهم می‌کنند و تغییر سفیر واشنگتن در بغداد و معرفی متیو تولر، سفیر پیشین آمریکا در یمن را در همین چارچوب می‌دانند. تولر از جمله دیپلمات‌هایی است که افزایش فشارهای منطقه‌ای به ایران و جلوگیری از نفود هرچه بیشتر ایران در عراق را ضروری می‌داند.

برهم صالح، رئیس جمهور عراق قرار است در سفر به ایران با آیت‌الله خامنه‌ای نیز دیدار کند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.