شهریه‎های نجومی و ناوگان فرسوده| روایت دانشجویان از لحظه حادثه؛ اتوبوس ترمز بریده بود

چهارشنبه, 5ام دی, 1397
اندازه قلم متن

فرسودگی ناوگان حمل و نقل دانشگاه، بلای جان دانشجویان شد

یکی از مصدومان حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات با تشریح لحظه وقوع حادثه گفت: بچه‌ها مدام به سرشان می‌زنند و داد می‌زدند: اتوبوس ترمز بریده ..جوان‌های مردم همه جلوی چشممان کشته شدند| ترمی ۷ میلیون شهریه می‌دهیم، اما دانشگاه حاضر نیست اندکی از این پول را صرف هزینه نوسازی اتوبوس‌ها کند/ وقتی کوه را می‌تراشند و دانشگاه تاسیس می‌کنند، همین می‌شود.آفتاب‌‌نیوز :ظهر امروز یک دستگاه اتوبوس در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران دچار واژگونی شد که ۹ کشته و ۲۷ مصدوم برجای گذاشت که متاسفانه حال تعدادی از آنها نیز وخیم است. خبرنگار ایسنا به یکی از بیمارستان‌هایی که تعدادی از مصدومان به آن منتقل شده‌ رفت تا شرح این حادثه را از زبان خود دانشجویان بازگو کند.
به گزارش آفتاب‎نیوز؛ دختر جوانی روی تخت بستری شده بود و خانواده او نیز با چشمانی نگران، دست‌های او را فشار می‌دادند. این دختر که بیش از ۳۰ سال نیز نداشت می‌گوید: سوار اتوبوس که شدیم نزدیک ایستگاه کتابخانه دست اندازی بود که وقتی اتوبوس از روی آن رد شد سرعتش زیاد بود و همه بچه‌ها به بالا و پایین پرتاب شدند. پسرها داد و بیداد کردند که چقدر تند می‌روی، آروم برو اما دیدیم که سرعتش همینطور تندتر و تندتر می‌شد. من هندزفری داشتم و وقتی درآوردم دیدم بچه‌ها از جلوی اتوبوس به عقب می‌آیند، به سرشان می‌زنند و مدام داد می‌زنند: ترمز نمی‌گیره، اتوبوس ترمزش نمی‌گیره. اتوبوس همینطور سرعتش زیاد می‌شد. از روی پیچ که رد شد افتاد پایین و من دیگه چیزی متوجه نشدم و وقتی چشمام رو باز کردم دیدم بیرون اتوبوسم.
مادر این دختر که در کنار او نشسته بود با چشمانی گریان و دستانی لرزان می‌گوید: شما نمی‌دونید چی به سر ما اومد، من تا از قم به اینجا برسم مردم و زنده شدم. این حادثه رو کی باید جوابگو باشه، کی مسئولشه؟ جواب او مادرایی که بیرون وایسادن و بچه‌هاشون مردن رو کی میده؟ اصلا وقتی یادش می‌افتم حالم بد می‌شه، اون از آموزش و پرورش (آتش‌سوزی مدرسه) و این هم از این حادثه، جان بچه‌ها مگر ارزش نداره؟
به سراغ یکی دیگر از دانشجویان مصدوم و بستری شده روی تخت بیمارستان رفتم. دانشجوی مقطع دکتری علوم تحقیقات هست، درباره لحظه حادثه می‌گوید: از ساختمان ابن سینا پایین می‌اومدیم، راننده گفت ترمز ماشینش نمی‌گیره، البته اولش نگفت اما وقتی به وسطای راه رسیدیم بلند داد می‌زد که “ترمز ماشین نمی‌گیره”. البته بچه‌هایی که اون ماشین رو می‌شناختند می‌گفتند که دیروز هم همین مشکل رو داشته و راننده گفته که ترمز نمی‌گیره ولی بازم امروز مسافر سوار کرده! سرعتش همین جوری زیاد و زیادتر می‌شد اینقدر سرعت زیاد شد که در پشتی اتوبوس باز شد و بچه‌ها که از جلو پا می‌شدن و به عقب می‌اومدن دونه دونه از اتوبوس پرت شدن بیرون و منم از در پشتی پرت شدم بیرون و دیگه نفهمیدم چی شد. اما ماشین راننده مشکل داشت و اینکه گفتند سکته کرده نیست. چون خودش گفت ترمز نمی‌گیره و خیلی بد می‌رفت.
در ادامه به سراغ مدیر درمان مجتمع بیمارستان امام خمینی رفتیم تا جزئیات و شرح حال مصدومانی که از این حادثه در بیمارستان امام خمینی بستری شدند را جویا شویم. دکتر گنجعلی خان می‌گوید: از این حادثه حدودا ۱۶ نفر به بیمارستان امام خمینی منتقل شدند. این ۱۶ نفر تحت درمان قرار گرفتند و به سرعت درمان‌ها نیز آغاز شد.

وی می‌گوید: رسیدگی‌ها در سطح تخصصی و فوق تخصصی انجام شد. دو نفر مرخص شدند، ۱۴ نفر دیگر هم تحت نظرند که از این تعداد پنج نفر به ICU منتقل شدند و مابقی نیز در حال انجام کارهای درمانی‌اند. اگر به جراحی نیز نیاز باشد انجام می‌شود.
به گفته دکتر گنجعلی خان، در این بیمارستان هیچ فوتی از این حادثه نداشتیم و پنج نفری که در ICU هستند به جز یک نفر که بدحال‌تر است چهار نفر دیگر تقریبا حالشان رضایت بخش بوده ولی از جهت مراقبت ویژه‌ای که باید برای آنها انجام شود در این بخش هستند. البته هنوز مشخص نیست دقیقا کی مرخص می‌شوند اما به نظر می‌رسد دو یا سه نفر فردا به بخش منتقل شوند.
فرسودگی ناوگان حمل و نقل دانشگاه، بلای جان دانشجویان
تعدادی از دانشجویان این واحد دانشگاهی در گفت‌وگو با ایسنا به برخی مشکلات سیستم حمل و نقل عمومی این دانشگاه و فرسودگی آن اشاره کردند.
یکی از دانشجویانی که با نگرانی به اتوبوس واژگون‌شده نگاه می‌کند، می‌گوید یکبار نشده سوار اتوبوس‌های قدیمی دانشگاه شده باشد و راننده در حال چرت زدن نباشد! دوست دیگر این دانشجو می‌گوید راننده‌ها پشت فرمان چای می‌نوشند، غذا می‌خورند و کمربند ایمنی را نمی‌بندند!
یکی از حاضران در صحنه تصادف امروز واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد می‌گوید: چهار سال پیش در همین مکان تصادف شده بود. او که چند دقیقه پس از حادثه در محل حاضر شده، می‌گوید که دانشجویانی را دیدیم که در تصادف امروز دچار نقص عضو شدند.
جلوتر که می‌رویم دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد را می‌بینیم که با چشمان اشک آلود ایستاده و با یکی از مسؤولان اورژانس صبحت می‌کند، او بعد از پایان صحبتش در پاسخ به درخواست مصاحبه ما می‌گوید فعلا با هیچ خبرنگاری صبحت نمی‌کنم.
ماموران انتظامات و اورژانش دانشگاه مدام دانشجویانی را که بعضاً در حال گریه هستند، پراکنده می‌کنند و بعد از دقایقی چند نفر داد می‌زنند که دانشگاه تعطیل است.

یکی از کارمندان دانشگاه آزاد که کمی دورتر از صحنه تصادف ایستاده می‌گوید: اتوبوس برای انتقال دانشجویان زیاد است؛ اما همه آنها فرسوده هستند. او در حالی که اشک‌هایش را پاک می‌کرد، گفت: جوان‌های مردم همه جلوی چشممان کشته شدند.
دانشجوی دیگری که در مقطع دکترا درس می‌خواند، می‌گوید: ترمی ۷ میلیون شهریه می‌دهیم، اما دانشگاه حاضر نیست اندکی از این پول را صرف هزینه نوسازی اتوبوس‌ها کند.
در عین تلاش برای پیدا کردن مسؤولان واحد علوم و تحقیقات برای مصاحبه، دیدم نیروهای یگان امداد پلیس وارد محوطه شدند و دانشجویان را پراکنده کردند.
یکی از دانشجویان در پاسخ به سوالی درباره کیفیت وسایل حمل‌ونقل دانشگاه به اتوبوسی که در حال انتقال دانشجویان از دانشکده‌های بالاتر است اشاره می‌کند و می‌گوید: همه این اتوبوس و لاستیک‌های ساییده شده‌اش را ببینید، همین وضعیت همه اتوبوس‌های دانشگاه را شامل می‌شود، مسیرها گارد ریل ندارد، وقتی کوه را می‌تراشند و دانشگاه تاسیس می‌کنند، همین می‌شود.
آخرین تکه اتوبوس را که می‌خواهند، جدا کنند پلیس، دانشجویان و کارمندان حاضر را پراکنده می‌کند و در همین حین یکی از حاضران می‌گوید ساعت ۱۲ و خرده‌ای بوده که صدای واژگونی اتوبوس را شنیده است، او جاده را به من نشان می‌دهد و می‌گوید این جاده باریک و مارپیچ تا بالا گارد ریل و حفاظ ندارد.
دانشگاه آزاد با یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجویی که دارد، هر سال میلیاردها تومان شهریه از دانشجویان می‌گیرد؛ شهریه‌ای که قبل از اینکه صرف مسائل آموزشی شود، باید سلامت جانی دانشجویان را تامین کند.
یکی دیگر از دانشجویان حاضر در محل حادثه در همین رابطه گفت: دانشگاه علوم تحقیقات در سراشیبی قرار دارد و دانشکده‌ها به صورت پلکانی در مسیر هستند؛ از آنجایی که مسیر طولانی است، دانشجویان ناگزیرند از اتوبوس‌های دانشگاه استفاده کنند. پیش از این قرار بود که دانشجویان با حمل و نقل کابلی جابه‌جا شوند، اما با تغییر مدیریت دانشگاه، پروژه‌ تلکابین دانشگاه متوقف شد.
یکی دیگر از دانشجویان نیز تاکید کرد: اتوبوس‌هایی که برای سیستم حمل و نقل دانشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند بعضاً مستهلک هستند و ایمنی درستی ندارند و قرار نبود که طولانی مدت از آنها استفاده شود. مخصوصاً در زمستان که یخبندان می‌شود، این موضوع نگران کننده‌تر است.در مورد حادثه‌ امروز هم ما اینطور شنیدیم که اتوبوس ترمز بریده بود و متاسفانه تا الان هفت نفر فوت کرده‌اند.

یکی از دیگر از دانشجویان واحد علوم و تحقیقات نیز می‌گوید: اتوبوس‌های دانشگاه همگی مستهلک هستند و تعداد آنها کافی نیست و بیشتر از ظرفیت و حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر دانشجو را سوار می‌کنند.
پیش از آنکه محل حادثه را ترک کنیم یکی دیگر از دانشجویان نیز نزدیک ما می‌شود و می‌گوید: علی رغم اینکه مسیر بین دانشکده‌ها در دانشگاه علوم و تحقیقات مانند جاده چالوس است اما این مسیر فاقد گاردریل است و رانندگان نیز حتی اصول ایمنی اولیه را هم رعایت نمی‌کنند و گاهی بیش از ظرفیت دانشجو سوار می‌کنند. به همه این موارد، سیستم ناکارآمد و فرسوده حمل و نقل دانشگاه را هم باید اضافه کرد.
حوالی ساعت ١٢ امروز واژگونی یک دستگاه اتوبوس حامل دانشجویان در دانشگاه علوم و تحقیقات تهران واقع در بلوار سیمون بولیوار به سازمان اورژانس اعلام شد که در پی آن یک بالگرد اورژانس، ۱۵ دستگاه آمبولانس ، دو دستگاه اتوبوس، دو دستگاه موتورلانس به محل حادثه اعزام شدند.

بنا بر اعلام مسولان دانشگاه آزاد متاسفانه در این حادثه تعدادی از دانشجویان این دانشگاه جان باختند و تعدادی نیز مجروح شدند که پس از اقدامات اولیه توسط اورژانس به نزدیکترین مرکز درمانی انتقال یافتند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.