تقدیر آمریکا از موضع فرانسه درباره برنامه موشکی ایران؛ قاسمی: تکرار ادعاهای نادرست

شنبه, 22ام دی, 1397
اندازه قلم متن

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته‌های همتای فرانسوی خود درباره برنامه جمهوری اسلامی برای پرتاب دو ماهواره با موشک‌های ساخت خودرا «تکرار ادعاهای نادرست مخالفان برجام» خواند و در مقابل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از این سخنان تقدیر کرد.

روبرت پالادینو، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز جمعه، ۲۱ دی، در توئیتر خود از به گفته او، «بیانیه قدرتمند» فرانسه تقدیر کرد.

وی نوشت: «فناوری وسیله پرتاب فضایی عملا همان فناوری موشک بالستیک بین قاره‌ای است و (اقدام جمهوری اسلامی) سرپیچی آشکار از قطعنامه٢٢۳۱شورای امنیت سازمان ملل است.دنیا ابعاد کامل تهدید رژیم ایران را می‌شناسد».

با این حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی گفت که قطعنامه ٢٢۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، ایران را از برنامه موشکی «متعارف، دفاعی و دارای کاربردهای علمی منع نکرده» است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد که «تلاش برای القا و تحمیل برداشت نادرست» از این قطعنامه «غیرمسئولانه است».

آقای قاسمی گفت که انتظار می رود فرانسه از «تکرار ادعاهای نادرست مخالفان برجام خودداری کند».

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز جمعه، در واکنش به سخنان حسن روحانی، از ایران خواست تا بلافاصله تمام فعالیت‌های مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک را که امکان حمل کلاهک هسته‌ای دارند، متوقف کند.

اگنس فون مول تاکید کرد که برنامه موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل «مطابقت ندارد».

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز پنج‌شنبه ۱۳ دی، به ایران هشدار داده بود تا برنامه‌ پرتاب موشک‌های بالستیک و فضایی خود را کنار بگذارد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز پنج‌شنبه در سخنانی خبر داده بود که ایران در هفته‌های آینده با موشک‌های ساخت خود دو ماهواره به فضا خواهد فرستاد.

دهم آذرماه امسال نیز برای نخستین بار وزیر خارجه آمریکا آزمایش یک موشک میان‌برد ایران را فاش کرد و این اقدام را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانست.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از حصول توافق هسته‌ای وین در سال ۹۴ و با هدف تایید آن صادر شد، از ایران خواسته که از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند.

با این حال ایران اعلام کرده که موشک‌های تولیدی‌اش قابلیت حمل سلاح هسته‌ای ندارد و از این رو، فعالیت‌های موشکی‌اش ناقض قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست.

براساس گزارش خبرگزاری‌های ایرنا و رویترز و رادیو فردا / ا.م/ خ

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.