خصوصی‌سازی با یک صد‌و‌چهلم قیمت واقعی!

یکشنبه, 23ام دی, 1397
اندازه قلم متن

به گزارش «جوان»، با نگاهی به برخی از خصوصی‌سازی‌هایی که طی یک دهه گذشته انجام گرفته‌است، این باور تقویت شده‌است که یک گروه در کشور پشت خصوصی‌سازی‌های مفسده‌انگیز بوده‌است و به اعتقاد یک نماینده مجلس که داستان خصوصی‌سازی‌ها و بررسی‌های قضایی در این رابطه را رصد می‌کند، خریدار و فروشنده و ارزیاب شرکت و تأمین‌کننده منابع مالی خرید یک نفر بوده‌است و با این توضیح امروز مشخص می‌شود که چرا به‌رغم واگذاری ۸۸ میلیارد دلار از دارایی‌های دولت نه شاهد بخش خصوصی واقعی و مردمی در کشوریم و نه اینکه سهم دولت از اقتصاد کوچک‌تر شده‌است. 
ابعاد جدید و تعجب‌آور از فساد
در همین رابطه احمد علیرضابیگی، استاندار اسبق آذربایجان شرقی و نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با تأکید بر اینکه در اغلب این موارد، واگذارکنندگان این شرکت‌ها و صنایع، در ابتدا آن‌ها را به ورشکستگی و ضرردهی رسانده و سپس با قیمت پایین به افراد فاقد صلاحیت فروخته‌اند، می‌گوید: در موارد متعددی از این واگذاری‌ها، خریدار و فروشنده یا حتی ارزیاب قیمت و خریدار یک نفر بوده‌اند و عموماً ثمن معامله از محل تسهیلات بانکی بوده‌است و پس از مدتی فروشندگان و نزدیکانشان به یکباره در هیئت مدیره و مدیریت‌های شرکت حضور یافته‌اند. 
بیگی گفت: متأسفانه نمونه‌هایی که امروز با آن‌ها مواجهیم، حکایت از ابهامات گسترده و دامنه‌داری در فروش برخی از واحد‌های صنعتی کشور دارد و حالا که پرونده واگذاری برخی از این موارد نیز در دستگاه قضایی در حال بررسی است، امروز ارتباطات برخی از این افراد در حال روشن‌شدن است. 
آیا ارتباطی است؟
استاندار اسبق آذربایجان شرقی درباره واگذاری شرکت ماشین‌سازی تبریز که کمتر از ۷ هزارم ارزش واقعی‌اش فروخته شده گفت: این شرکت با ارزش بیش از ۱۰ هزارمیلیارد تومان به کمتر از ۷۰ میلیارد تومان به کسی فروخته شده که چهار کلاس سواد هم ندارد و یک اخلالگر ارزی است؛ فردی که طی سال‌های ۹۴ تا ۹۷، قریب به نیم‌میلیارد دلار ارز دولتی دریافت کرده و از محل درآمد مابه‌التفاوت ارز دولتی و آزاد، پول خرید ماشین‌سازی تبریز را به دست آورده است. 
جالب اینجاست که حالا مشخص شده این فرد با خریدار شرکت هفت‌تپه هم مرتبط است؛ دو جوان ۳۰ ساله‌ای که دارای سابقه جعل و دسیسه هستند و از محل تقلب و جعل و رشوه، بیش از یک میلیارد دلار ارز دولتی دریافت کرده و با خریدار ماشین‌سازی در ارتباط بوده‌اند. نکته جالب دیگر این است که همه این افراد یک نقطه ارتباط دیگر در بانک مرکزی داشته‌اند که چنین پول‌هایی را دریافت کرده‌بودند و سرمایه‌های قابل‌توجهی را به جیب زدند. 
علیرضا بیگی با بیان اینکه ارزش نیشکر هفت‌تپه حدود ۲ هزارمیلیارد تومان بوده، اما ۵ هزارم قیمت واقعی یعنی ۱۰ میلیارد تومان پرداخته شده، گفت: درباره ابهامات واگذاری مجتمع گوشت اردبیل که توسط رئیس فعلی سازمان خصوصی‌سازی و رئیس وقت سازمان خصوصی‌سازی در زمان اعلام فروش این شرکت بود، گفت: خریدار مجتمع گوشت اردبیل در سال ۸۴ رئیس سازمان خصوصی‌سازی وزارت اقتصاد و دارایی بوده‌است. 
این فرد سه ماه قبل از اینکه از این سمت کنار گذاشته شود، ترتیب فروش مجتمع گوشت اردبیل را می‌دهد و یک ماه بعد از کنار گذاشته‌شدنش از این سمت، این مجتمع را خریداری می‌کند. 
جالب اینجا است که فروش مجتمع گوشت اردبیل به شرکتی انجام می‌شود که سال بعد از واگذاری، تازه متولد می‌شود؛ این یعنی سال بعد از واگذاری این مجتمع، شرکت خریدار مجتمع گوشت اردبیل ثبت شده‌است. مشابه آنچه در جریان واگذاری «رشت الکتریک» رخ داد، در واگذاری مجتمع گوشت اردبیل هم اتفاق افتاده‌است. 
فروش هپکو با ۱۰ میلیون تومان
او اظهار کرد: زمانی صنعت منحصر به فردی مثل هپکو، تأمین‌کننده اصلی ماشین‌آلات راهسازی کشور بود. این مجتمع بزرگ در سال ۸۳ به اقوام یکی از وزرای وقت واگذار می‌شود و آقای وزیر یکی از اعضای هیئت مدیره هپکو می‌شود و مبالغ قابل‌توجهی وام در اختیار صنعت ماشین‌آلات راهسازی هپکو قرار می‌گیرد.
با گذشت زمان و با واردکردن ماشین‌آلات راه‌سازی مستعمل، عملاً هپکو از حیز‌انتفاع ساقط می‌شود و نهایتاً این صنعت منحصر به فرد با قیمت ۱۰ میلیون تومان به یک شکلات‌فروش فروخته و واگذار می‌شود. 
بیگی گفت: نیروگاه اصفهان هم به یکی از اقوام یکی از مسئولان وقت وزارت نیرو فروخته می‌شود که امروز یکی از مسئولان ارشد وزارت نفت است. این واگذاری در حالی انجام شده که فردی که نیروگاه اصفهان را قیمت‌گذاری کرده و کارشناس قیمت‌گذاری برای واگذاری این نیروگاه بوده‌است، امروز از مدیران آن مجموعه است. همه مبالغی که بابت ثمن این معامله پرداخت شده، همان روز از یک بانک وام گرفته و در وجه خصوصی‌سازی واریز شده‌است؛ این یعنی عملاً خریدار این نیروگاه آورده‌ای بابت این خرید نداشته‌است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.