گزارشگران بدون مرز: خامنه‌ای و احمدی‌نژاد باید محاکمه شوند

شنبه, 14ام اردیبهشت, 1392
اندازه قلم متن

gozareshgaran

سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن برشمردن «جرایم» متعدد برای آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور، خواستار محاکمه آنها شد.

در این بیانیه که روز جمعه، سوم اردیبهشت، و به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات صادر شده علیه آیت‌الله خامنه‌ای و همچنین محمود احمدی‌نژاد کیفرخواست‌هایی تنظیم شده است.

این بیانیه که در وب‌سایت گزارشگران بدون مرز منتشر شده خطاب به هر دو فرد یادشده می‌نویسد که «شما برای نقض فاحش آزادی اطلاع‌رسانی در ایران که ناقض اصل ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر است باید محاکمه شوید».

در کیفرخواست علیه علی خامنه‌ای، سازمان گزارشگران بدون مرز وی را «یکی از معماران نظام سرکوب و سانسور حاکم بر ایران از سال ۱۳۵۷» نامیده و او را متهم به جرم‌هایی چون «بازداشت خودسرانه، زندانی کردن غیرقانونی و شکنجه» و «مسئول ناپدید کردن دست‌کم صدها روشنفکر و روزنامه‌نگار و وب‌نگار از سال ۱۳۵۷ تا امروز» دانسته است.

این بیانیه در ادامه خطاب به علی خامنه‌ای می‌نویسد که «شما در سال‌های دهه شصت در اعدام روزنامه‌نگاران: اصغر امیریان، سیمون فرزامی، نصرالله آرمان، سعید سلطان‌پور، رحمان هاتفی منفرد و … مسئولیت مستقیم داشته‌اید.»

گزارشگران بدون مرز علی خامنه‌ای را به «آمریت و [داشتن] مسئولیت» در ترورهای موسوم به قتل‌های زنجیره‌ای در سال‌های دهه هفتاد متهم کرده و می‌نویسد که عاملان جنایات در جمهوری اسلامی تحت حمایت رهبر نه تنها به دست عدالت سپرده نشده‌اند، بلکه از سوی آیت‌الله خامنه‌ای ارتقاء مقام نیز یافته‌اند.

سرکوب «بیش از ۳۰۰ رسانه» و بازداشت خودسرانه و شکنجه «بیش از ۵۰۰ روزنامه‌نگار» از دیگر جرایمی است که گزارشگران بدون مرز برای آیت‌الله خامنه‌ای برشمرده است.

در این بیانیه فکر ایجاد «اینترنت حلال» توسط آیت‌الله خامنه‌ای مساوی با «تحمیل آپارتاید دیجیتالی» بر مردم ایران دانسته شده‌ است.

کیفرخواست علیه محمود احمدی‌نژاد

گزارشگران بدون مرز همچنین محمود احمدی‌نژاد را مسئول «تشدید سرکوب علیه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران» دانسته و وی را به اجرای سیاست‌های رهبر جمهوری اسلامی «در نفیِ حقِ دانستن و مطلع شدن مردم ایران» متهم کرده‌ است.

این بیانیه می‌نویسد که محمود احمدی‌نژاد مسئول «تعطیلی بیش از ۲۰۰ روزنامه» است و پس از انتخابات مورد مناقشه خرداد ۸۸، دستور سرکوب نظام‌مند مخالفان را صادر کرده‌ است.

داشتن مسئولیت مستقیم در بازداشت و شکنجهٔ بیش از سیصد روزنامه‌نگار و وب‌نگار از سوی وزارت اطلاعات تحت ریاست رئیس جمهور از دیگر اتهامات درج شده در این بیانیه علیه محمود احمدی‌نژاد است.

این سازمان در پایان بیانیه خود می‌نویسد که «شما برای نقض فاحش آزادی اطلاع‌رسانی در ایران که ناقض اصل ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر است، باید محاکمه شوید».

به مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات، فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران نیز روز جمعه بیانیه‌ای منتشر کرده و همچنین با ارسال نامه به سفارت‌های چهار کشور ایران، چین، ترکیه و اریتره در بروکسل، پایتخت بلژیک، خواستار آزادی روزنامه‌نگاران زندانی در این کشورها شده‌ است.

فریدم هاوس یا خانه آزادی نیز ۱۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری در گزارش سالانه خود از وضعیت آزادی مطبوعات در جهان، در میان ۱۹۷ کشور، ایران را به همراه کوبا در رتبه ۱۹۱ قرار داد.

در سال‌های گذشته، در گزارش‌های مختلف منتشر شده در خصوص آزادی مطبوعات، ایران همواره در زمره بدترین کشورها بوده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.