وزارت خارجه آمریکا در هشتمین سالگرد، حصر خانگی موسوی، کروبی و رهنورد را محکوم کرد

جمعه, 26ام بهمن, 1397
اندازه قلم متن

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی همچنان در حصر خانگی هستند

وزارت خارجه ایالات متحده همزمان با هشتمین سالگرد بازداشت خانگی «میرحسین موسوی»، «مهدی کروبی» و «زهرا رهنورد»، خواستار آزادی آنها و همه زندانیان سیاسی از ایران شد.

«رابرت پالادینو» معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در بیانیه ای که پنجشنبه شب منتشر کرد، نوشت: این هفته، بازداشت میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد انتخابات سال ۸۸ و زهرا رهنورد همسر موسوی به عنوان فعال حقوق زنان وارد هشتمین سال می شود.

وی افزود: بازداشت این سه نفر متناقض با قوانین ایران و تعهدات بین المللی از جمله میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است و ما آن را محکوم می کنیم.

Donald J. Trump

@realDonaldTrump

One year ago today, a horrific act of violence took the lives of 14 students and 3 educators in Parkland, Florida. On this somber anniversary, we honor their memory and recommit to ensuring the safety of all Americans, especially our Nation’s children… https://www.whitehouse.gov/briefings-statements/presidential-message-school-safety-remembering-parkland-tragedy/ 

۳۲.۴K people are talking about this

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا با اشاره به سالگرد انقلاب اسلامی تاکید شده که جمهوری اسلامی ایران حقوق شهروندان خود را رعایت نمی کند و علاوه بر کروبی، موسوی و رهنورد، رژیم ایران صدها نفر از مردم خود را به دلایل سیاسی زندانی کرده است.

این بیانیه می افزاید: در سال گذشته که به خاطر رعب و وحشت رژیم ایران علیه مردم خود، «سال شرم» نامیده شده، جمهوری اسلامی دست‌کم هفت هزار نفر از جمله کشاورزان، روزنامه نگاران، رانندگان، معلمان، زنان و اقلیت های قومی و مذهبی که مسالمت آمیز اعتراض کردند را بازداشت کرد و دست‌کم ۲۶ نفر از معترضان تحت شرایط مشکوک و در بازداشت جان خود را از دست دادند.

وزارت خارجه آمریکا در پایان خاطر نشان کرد: مردم ایران باید بتوانند بدون ترس، نگرانی از بازداشت خودسرانه و دستگیری،‌ دادگاه غیرعادلانه و حتی از دست دادن جان، از حقوق بنیادین بشری برخوردار شده باشند. ما ادامه بازداشت خودسرانه نامزدهای انتخابات ۱۳۸۸ و دیگران که در سراسر کشور بدون محاکمه عادلانه و خودسرانه زندانی هستند، را محکوم می کنیم و خواستار آزادی فوری آنها و همه زندانیان عقیدتی هستیم.

هشت سال بازداشت خانگی

مهدی کروبی، میر حسین موسوی و زهرا رهنورد از بهمن ماه سال ۱۳۸۹ تاکنون در حصر خانگی به سر می برند. موسوی و کروبی به تقلب در انتخابات سال ۸۸ معترض بودند و تا مدتها ایران شاهد اعتراض حامیان آنها بود. یکسال بعد از اعتراضات، همزمان با قیام در کشورهای عربی، موسوی کروبی خواستار راهپیمایی مردم در ۲۵ بهمن ۸۹ شدند اما حکومت آنها و همسرانشان را زندانی کرد.

بازداشت خانگی آنها با نظر آیت الله خامنه‌ای صورت گرفت و هرگز آنها در دادگاه محاکمه نشدند. خامنه‌ای در آن سال از احمدی نژاد حمایت کرد اما بعد با او دچار اختلاف شد.

حسن روحانی در سال ۹۲ در انتخابات وعده پایان حصر موسوی و کروبی را داد اما در شش سال گذشته اقدام موثری انجام نداده است.

در یکسال اخیر موسوی و کروبی ملاقات های محدودی با نزدیکان داشته اند. چهره های حکومتی گفته اند در صورت اعلام پشیمانی حصر خانگی آنها پایان میابد اما موسوی و کروبی از طریق خانواده‌شان گفته اند از انتقادات‌شان پشیمان نیستند.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.