بازداشت مختار اسدی، فعال صنفی معلمان و سیروان قربانی، فعال محیط زیست در کردستان توسط نیروهای امنیتی

شنبه, 27ام بهمن, 1397
اندازه قلم متن

سیروان قربانی، فعال محیط زیست و مختار اسدی، فعال صنفی معلمان

بقلم شاهرخ بهزادی

خبر گزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران از افزایش فشارها بر فعالان صنفی معلمان و  فعالان محیط زیست در استان کردستان گزارش می دهد. به گزارش هرانا، مختار اسدی، عضو کانون صنفی معلمان استان کردستان، عصر پنج‌شنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۷،  توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. پیش تر، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر از بازداشت سیروان قربانی، فعال محیط زیست اهل کامیاران و از اعضای حزب وحدت ملی شاخه کردستان توسط نیروهای امنیتی در روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۷ خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، مختار اسدی، عضو کانون صنفی معلمان استان کردستان، عصر دیروز توسط نیروهای امنیتی در سنندج بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

یک منبع مطلع در این خصوص به گزارشگر هرانا گفت: «آقای اسدی در حالی که به همراه خانواده خود به سمت منزلشان در حرکت بودند، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد».

گفتنی است که ماموران امنیتی در حین بازداشت این فعال صنفی معلمان، حکم قضایی همراه نداشته‌اند و تا لحظه تنظیم این گزارش از دلیل بازداشت و محل نگهداری وی اطلاع دقیقی در دست نیست.

با این حال صبح روز گذشته معلمان شاغل و بازنشسته در در شهرهای سنندج، ارومیه، مریوان، اردبیل، مشهد و کرمانشاه در اعتراض به آزاد نشدن معلمان زندانی و بی‌توجهی مسئولان به خواست‌های صنفی فرهنگیان مقابل اداره‌های آموزش و پرورش شهر خود دست به تجمع اعتراضی زدند. از این رو احتمال آن می‌رود که این فعال صنفی معلمان در این خصوص بازداشت شده باشد.

مختار اسدی، در تاریخ ۱۸ تیرماه سال جاری با پایان مدت محکومیت یک ساله خود از زندان اوین آزاد شده بود.

وی در شهریور ماه سال گذشته در پی مراجعه به دادگاه انقلاب بازداشت و جهت تحمل دوران محکومیت خود راهی زندان اوین شده بود.

مختار اسدی در سال ۸۹ پس از دستگیری‌های سریالی اعضای کانون صنفی معلمان از جمله محمود بهشتی‌لنگرودی، علی‌اکبر باغانی، سید محمود باقری و اسماعیل عبدی بازداشت و پس از دادگاهی عاری از استانداردهای دادرسی عادلانه به بند ۲۰۹ اوین رفت. اسدی پس از ۶۶ روز بازداشت با وثیقه از زندان آزاد شد و قاضی صلواتی در شعبه پانزده دادگاه انقلاب به اتهام تبلیغ علیه نظام برایش حکم یک سال حبس صادر کرد.

این معلم کرد سنندجی در سال ۱۳۸۵ در اعتراض بزرگ نمایندگان کانون‌های صنفی معلمان با فراکسیون مجلس توسط پلیس امنیت بازداشت و با گشایش پرونده روبرو شده بود.

بازداشت یک فعال محیط زیست توسط نیروهای امنیتی در کامیاران

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از دیده‌بان حقوق بشر، روز سه‌شنبه ۲۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، سیروان قربانی، فعال محیط زیست اهل کامیاران و از اعضای حزب وحدت ملی شاخه کردستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

گفتنی است که سیروان قربانی در منزل شخصی خود و بدون ارائه حکم قضایی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. علیرغم پیگیری‌ها و مراجعات خانواده وی به مراکز امنیتی و قضایی شهرستان کامیاران، هیچ اطلاع دقیقی در مورد دلیل بازداشت، وضعیت و محل نگهداری وی در دست نیست.

طی هفته‌های اخیر فشار بر فعالان محیط زیستی در استان کردستان از سوی نهادهای امنیتی افزایش یافته است؛ روز شنبه ۱۳ بهمن‌ماه پس از گذشت حدود یک ماه از بازداشت ۱۰ تن از شهروندان از جمله تعدادی از افراد فعال در عرصه محیط زیست استان کردستان، این افراد تحت تدابیر شدید امنیتی به دادگاه شهر سنندج منتقل شدند و در پی آن قرار بازداشت آنها به مدت یک ماه تمدید شد.

در تاریخ ۲۶ دی‌ماه نیز دو تن دیگر از فعالان محیط زیستی عضو انجمن سبز چیا به نام‌های ادریس محمدی و آوات کرمی از اهالی روستای نگل از توابع سنندج بازداشت شده بودند.

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.