حیف و میل پول سهامداران “پدیده شاندیز” توسط مفسدان، پرداخت خسارت از جیب مردم

چهارشنبه, 1ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

آیا این ظلم به مردم نیست؟ آنهایی که این پول‌ها را خوردند و بردند الان کجا هستند؟ چرا به جای گرفتن یقه مفسدان از بیت المال هزینه می‌شود؟

تخصیص یک هزار میلیارد تومان از بودجه ۹۸ برای پرداخت زیان مالی سهامداران پدیده شاندیز

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تخصیص یک هزار میلیارد تومان از بودجه ۹۸ برای پرداخت زیان مالی سهامداران شرکت پدیده شاندیز را ظلم ترویجی مسیری نادرست می دانند و می گویند باید حق مردم پرداخت شود اما نه از بیت المال؛ پرداخت از بیت المال هزینه کردن ظلمی در حق بقیه مردم و رواج مسیری نادرست و منفی است. /زمانی ۱۲۴ میلیون تومان بالاترین رقمی بود که اختلاس شد و اعلام شد ولی امروز به جایی رسیدیم که زیر ۱۰۰۰ هزار میلیارد را برای اختلاس پول خرد می‌دانند. امیدواریم که این مسائل ریشه ای حل شود.آفتاب‌‌نیوز :جمعی از نمایندگان مجلس در واکنش به تخصیص پرداخت هزار میلیارد تومان برای پرداخت به معسرین سهامداران پدیده شاندیز تاکید کردند که این کار باید از فروش املاک و دارایی های آن صورت بگیرد و پرداخت از بیت المال ظلم به بقیه مردم است.
به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از خبرگزاری ایرنا، رئیس جمهور اخیرا به معاون اقتصادی خود دستور تخصیص یک هزار میلیارد تومان برای پرداخت به سهام‌داران شرکت پدیده شاندیز را صادر کرد.

جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تخصیص یک هزار میلیارد تومان از بودجه ۹۸ برای پرداخت زیان مالی سهامداران شرکت پدیده شاندیز را ظلم ترویجی مسیری نادرست می دانند و می گویند باید حق مردم پرداخت شود اما نه از بیت المال؛ پرداخت از بیت المال هزینه کردن ظلمی درحق بقیه مردم و رواج مسیری نادرست و منفی است. 
**اظهارات نماینده ای که بر مبنای نامه او مبلغی تخصیص داده شد
در این خصوص نصرالله پژمانفر نماینده مشهد اظهار داشت: مدتی است بحث سرمایه گذاری در پدیده شاندیز مطرح است، درواقع چهارسال این سرمایه گذاری مردم معطل ماند که البته مقصر هم آنها نبودند چراکه طبق اطلاع رسانی رسمی از طریق رسانه های مختلف از جمله صدا و سیما، مردم بابت این سرمایه گذاری پول پرداخت کرده بودند.
وی ادامه داد: در ۱۴ بهمن در نامه‌ای به سران سه قوه خواستم که باتوجه به مشکلات طولانی‌مدت سهام‌داران پدیده، تدبیری برای حل این مشکلات اتخاذ شود تا کام مردم در در پیروزی انقلاب اسلامی شیرین شود و بتوانیم مشکلی ازمشکلات مردم را حل کنیم.
نماینده مشهد در مجلس یادآور شد: رییس‌جمهوری روی همین نامه، دستور اختصاص ١٠٠٠ میلیارد تومان برای سهام‌داران پدیده را پیش بینی کردند.
وی درباره این که آیا این پرداخت از بیت المال صحیح است یا خیر گفت: که از نحوه هزینه این اعتبار و جزئیات آن اطلاعی ندارم.
پژمانفر درباره این که شما مبلغی را درخواست کرده بودید گفت: من در نامه خود مبلغ و عدد یا رقمی مشخص نکرده بودم و خواستار حل مشکل همه سهامداران بودم، بنابراین جزییات آن را باید از معاونت اقتصادی رییس جمهوری پیگیری شود.

** پرداخت به سهامداران پدیده شاندیز باید از فروش دارایی‌هایی آن باشد
محمد رضا رضایی رییس کمیسیون عمران و نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی درخصوص تخصیص ۱۰۰۰ میلیاردی برای پرداخت به سهامداران پدیده شاندیز گفت: طلب مردم باید پرداخت بشود، ولی این پرداخت نه از بیت المال بلکه از آن افرادی که پول مردم را گرفتند و در موسسات مالی حیف و میل کردند و یا به خارج کشور بردند، در واقعه یقه آنها را باید گرفت.
وی افزود: پرداخت کردن از بیت المال بابت بدهی موسسات مالی اجحاف در حق مابقی مردم است. من مدافع این هستم که باید طلب مردم پرداخت شود اما این درخواست و این تخصیص و پرداخت های بدهی به موسسات مالی و اکنون به پدیده شاندیز احجافی به منابع مالی و بیت المال است که جای تامل دارد.
نماینده مردم جهرم ادامه داد: عده‌ای در این زمینه تخلف کردند چرا که پول را از مردم گرفتند و به تعهداتشان عمل نکردند معتقدم دولت و قوه قضاییه باید یقه افرادی که متخلف هستند را بگیرند و از طریق آنها پول مردم پرداخت شود و برداشت از منابع دولت و بیت المال برای پرداخت به سهامداران شاندیز تخلف است.
وی تاکید کرد: پرداخت به سهامداران پدیده شاندیز باید از فروش املاک و دارایی هایی که وجود دارد انجام شود چراکه عده ای در پدیده شاندیز پول های خیلی خوبی از مردم گرفتند و در جای جای کشور ملک خریداری کردند.
** با دارایی های شاندیز پول سهامداران آن داده شود
محمد رضا منصوری نماینده مردم ساوه درمجلس شورای اسلامی در واکنش به این دستور برای پرداخت به پدیده شاندیز گفت: در برخی موسسات مالی واعتباری هم این اتفاقات افتاد و هنوز کسی پاسخگو نیست که این ۳۰ هزار میلیارد تومانی که پرداخت شد از چه منبعی بود؟ آنهایی که این پول ها را خوردند و بردند الان کجا هستند؟ 
وی با بیان این که نمی توانیم با اهمال کاری و عدم نظارت بعضی ها این کار را به گردن دیگران بیندازیم افزود: تحریم ها از یکسو کشور را دچار مشکل کرده است از سوی دیگر این فسادی که در کشور وجود دارد در واقع باید این مسایل شفاف سازی و پیگیری شود.
نماینده مردم ساوه ادامه داد: همین مسایل هم در مورد پدیده شاندیز هم به وجود آمد و مردم در این پروژه مانند موسسات مالی به دردسر افتادند؟ حال سوال اینجا است که آیا از پول بیت المال می شود پولی را به بخش خصوصی اختصاص داد؟ 
وی با بیان این که باید شفاف به مردم بگویید که دارایی‌ها و اموال شاندیز چقدر است گفت: باید پروژه هایی که دارند فروخته شود و توسط آن بدهی سهامداران آن پرداخت شود ولی متاسفانه نمی دانم چرا همکاری نمی شود که این کار صورت بگیرد.
منصوری افزود: نباید سوءمدیریت مدیران و عدم نظارتمان را با دادن این پول ها جبران کنیم گفت: از این جیب به آن جیب دادن بیشتر برای رفع مساله و پاک کردن صورت مساله است.
وی یادآور شد: تا الان قوه قضاییه در این مورد با متخلفان قوی برخورد نکرده است که البته الان شروع شده امیدوارم که محکمتر برخورد شود حداقل از این به بعد شاهد این مسایل نباشیم.
نماینده مردم ساوه یادآور شد: زمانی ۱۲۴ میلیون تومان بالاترین رقمی بود که اختلاس شد و اعلام شد ولی امروز به جایی رسیدیم که زیر ۱۰۰۰ هزار میلیارد را برای اختلاس پول خرد می‌دانند. امیدواریم که این مسائل ریشه ای حل شود.
وی در ادامه با تاکید بر این که سهامداران باید به حق خودشان برسند ولی از راه قانونی خود این اتفاق بیفتد گفت: از پول بیت المال که مال همه مردم است پول دادن به سهامداران آن پاک کردن صورت مساله است، ما باید مساله را ریشه ای حل کنیم اینها باید به حقشان برسند ولی از راه درست خود این موضوع باید حل شود. 
وی در ادامه یادآور شد: درمورد پدیده شاندیز باید شفاف سازی شود که چقدر پول گرفته شده است و چقدر سود داشته است و چقدر دارایی دارد این شفاف سازی می تواندخیلی موثر باشد.
** هزینه کردن از بیت المال ظلم در حق مردم است
علی وقفچی نماینده مردم زنجان درمجلس شورای اسلامی درواکنش به پرداخت به سهامداران شاندیز گفت: معتقدم باید سراغ کسانی برویم که فرار از قانون کردند و خلاف مرتکب شدند و سوءاستفاده کردند. باید حق مردم را از حلقوم آنها بیرون بیاوریم که متاسفانه این گونه نشده است.
وی ادامه داد: البته به نظر می رسد که پشت پرده خلاف ها افرادی هستند که باید قوه قضاییه ، دولت و مجلس با قاطعیت با آنها برخورد کند و مصمم جلوی آنهایی که دنبال سواستفاده هستند را بگیرد.
وی افزود: بانک مرکزی، ‌دولت و مجلس باید با جدیت وارد شوند و یکبار برای همیشه با قاطعیت جلو افردی که سوءاستفاده می کنند گرفته شود.
وقفچی تاکید کرد: امروز قاطعیت بزرگی می خواهد که با این افراد برخورد شود و هیچ توجیهی نمی بینیم که پول های مردم در موسسات مالی و بانک ها با ضرر روبرو شود و بعد به آنها ضرر پرداخت شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.