سفر محمد بن سلمان به سه کشور آسیایی برای مقابله با ایران

پنجشنبه, 2ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

ولیعهد عربستان سعودی در سفر به هند از ظرفیت سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری این کشور در هند سخن گفت. بن سلمان هند را دوستی نامید که در ساختن عربستان در ۷۰ سال گذشته کمک زیادی به این کشور کرده است.

    

محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی پس از سفرش به پاکستان، شامگاه سه‌شنبه ۳۰ بهمن (۱۹ فوریه) وارد هند شد. او در دیدار با نخست‌وزیر هند در روز چهارشنبه اول اسفند از همکاری دو کشور در مبارزه با تروریسم سخن گفت.

این سفر زمانی صورت می‌گیرد که تنش بین هند و پاکستان دوباره بالا گرفته است. هفته گذشته در یک حمله انتحاری در کشمیر، چندین سرباز هندی کشته شدند. بن سلمان که از پاکستان به هند سفر کرده بود، در جریان دیدارش با نخست‌وزیر هند بدون اشاره به پاکستان به خبرنگاران گفت که درباره نگرانی‌های مشترک درباره تروریسم با هندی‌ها گفت‌وگو کرده است.

ولیعهد عربستان همچنین از “پیوند قدیمی میان دو کشور” و لزوم گسترش آن سخن گفت.

ناراندرا مودی، نخست‌وزیر هند نیز در مقابل تاکید کرد که دو کشور درباره افزایش همکاری در مقابله با تروریسم و حملات سایبری تبادل نظر کرده‌اند. او همچنین خواستار یک برنامه عمل قوی برای مبارزه با افراط‌‌گرایی شد، به نحوی که گسترش خشونت و تروریسم نتواند جوانان را تحت تاثیر قرار دهد.

گسترش مبادلات تجاری در تقابل با ایران

دو کشور هند و عربستان توافق‌نامه‌هایی را برای گسترش سرمایه‌گذاری، گردشگری، مسکن و ارتباطات امضا کردند. میزان تبادلات تجاری میان دو کشور در سال گذشته میلادی ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

محمد بن سلمان در جریان دیدار با نخست‌وزیر هند گفته است که از نظر او پتانسیل سرمایه‌گذاری در هند تا ۱۰۰ میلیارد دلار در بخش انرژی، کشاورزی، تکنولوژی، فرهنگ و خدمات اجتماعی وجود دارد. ولیعهد عربستان گفته است دو کشور استراتژی کسب سود دوجانبه را گسترش خواهند داد. به گفته او عربستان از سال ۲۰۱۶ حدود ۴۴ میلیارد دلار در هند سرمایه‌گذاری کرده است.

بن سلمان همچنین به خبرنگاران گفته است: «از زمانی که به یاد داریم، مردم هند دوستان ما بوده‌اند و آنها بخشی از نوسازی عربستان در ۷۰ سال گذشته هستند.» او تاکید کرده که این رابطه  می‌تواند گسترش بیشتری هم داشته باشد.

هند، عربستان سعودی را “ستون کلیدی” امنیت انرژی خود توصیف کرده است. عربستان حدود ۱۷ درصد نفت خام و یک سوم گاز مایع طبیعی هند را تامین می‌کند. هرچه به مهلت مقرر آمریکا برای تحریم خرید نفت ایران از سوی هند نزدیک‌تر می‌شویم، این مناسبات تجاری گسترش بیشتری می‌یابند.

میلیون‌ها کارگر هندی در عربستان مشغول به کار هستند. ارتباط دو کشور پس از سفر نخست‌وزیر هند به ریاض در سال ۲۰۱۶ استحکام بیشتری یافته است. در آن سال یک یادداشت تفاهم در زمینه جمع‌آوری اطلاعات درباره پولشویی و تامین مالی تروریسم بین دو کشور امضا شد.

بن‌سلمان در جریان سفرش به پاکستان از سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری عربستان در پاکستان خبر داد. او همچنین زمانی که در اسلام‌آباد بود خبر آزادی هزاران زندانی پاکستانی در عربستان را اعلام کرد.

به عقیده ناظران و تحلیلگران، هدف اصلی بن سلمان از این سفرها، منزوی کردن هرچه بیشتر ایران در منطقه است. هند یکی از خریداران اصلی نفت ایران و پاکستان خریدار گاز ایران است.

مقصد بعدی سفر بن‌سلمان چین است که بزرگترین شریک تجاری ایران در آسیا به حساب می‌آید. عربستان قصد دارد صادرات نفت به این سه کشور آسیایی را گسترش دهد و نفت خود را جایگزین نفت ایران کند که امکان صادرات آن به دلیل تحریم‌های آمریکا محدود شده است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.