نگاه رسمی حکومت به زن روی دیوارنگاره میدان ولی عصر

جمعه, 3ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

صورت زن  مشخص نیست، سرش پایین است و با یک دست بچه کوچکی ر ا که رو به رویش نشسته، گرفته، بچه هم پشت به تصویر، چادر گلدار او  را با دست گرفته، چادری که از روی شانه‌های  زن برزمین افتاده وشکوفه داده ، یک دختر بچه دبستانی با کیف و کتاب و البته موهایی که با روسری پوشیده شده و یک پسر بچه کوچکتر با اسباب‌بازی‌هایش روی آن نشسته‌اند.

 این تصویر، تازه‌ترین دیوارنگاره میدان ولی‌عصر تهران است که با عنوان «بر دامان بهشت» از روز گذشته به نمایش درآمده است.   

این دیوارنگاره  به مناسبت  نزدیک شدن به روز مادر و زن که در ایران همزمان با تولد فاطمه زهرا؛ دختر پیامبر اسلام، برگزار می‌شود، نصب شده و تصویری از زن ارائه کرده که با نگاه رسمی جمهوری اسلامی کاملا منطبق است. اما با واکنش فعالان حقوق زنان و کاربران فضای مجازی رو به رو شده است.  یک فعال حقوق زنان از تهران به «ایران وایر» می‌گوید: «این دیوارنگاره کاملا  همان نگاه توهین‌آمیز جمهوری اسلامی را به زنان دارد.نگاهی که زنان را به شکل کاخانه تولید بچه می‌بیند. وظیفه زن  را فرزندآوری می‌داند. بهترین شغل را برای یک زن خانه داری و رسیدگی  و تربیت کودکان در نظر می‌گیرد.» این انتقاد از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی هم مطر ح شده است.

یکی از کاربران توئیتر  نوشته: «اول که دیدم دلشکسته شدم، غمگین و ناامید، بعد اما خوب که در احوال خودم و تصویر دقت کردم دیدم که این #دیوارنگاره چیزی رو تقبیح نکرده، رد نکرده، کوچک نشمرده، بلکه نادیده‌گرفته، و نادیده‌گرفته‌شدن از تحقیر و توهین بار روانی بیشتری داره.» 

شهیندخت مولاوردی؛ معاون سابق رئیش جمهوری در امور زنان  هم به این دیوارنگاره واکنش نشان داده. او در کانال تلگرامش نوشته: «دیوارنگاره میدان ولی‌عصر تهران که کاری است از گروه «اوج» و هربار به‌سبب کم‌توجهی به نقش اجتماعی زنان جنجال به‌پا می‌کند، این‌بار به زنان توجه کرده؛ البته در نقش خانگی و مادری.»

اشاره مولاوردی به نادیده گرفتن زنان در دیوارنگاره‌ای  بود که به مناسبت جام جهانی روسیه در میدان ولی‌عصر نصب شد. در این دیوارنگاره جمعی از مردان ایرانی با قومیت‌های مختلف کاپ قهرمانی جام جهانی را در دست گرفته بودند و در حال شادمانی بودند،  هیچ زنی  در میانشان دیده نمی‌شد. زیر تصویر شعار«باهم قهرمانیم،  یک ملت، یک ضربان» نوشته شده بود. تصویر مردانه ارائه شده در کنار شعار نوشته شده، اعتراض بسیاری از فعالان اجتماعی و کاربران فضای مجازی  را در پی داشت. آن‌ها می‌گفتند چطور می‌توانیم با هم قهرمان باشیم وقتی نیمی از جمعیت ایران را حذف کرده‌اید و هیچ زنی را در این تصویر نشان نداده‌اید.

دامنه انتقادات تا جایی پیش رفت که فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس شورا و شهربانو امانی و زهرا بهرام نژاد از اعضای شورای شهر تهران خواستار برداشتن این دیوارنگاره شدند. فشارها و انتقادات جواب داد، پوستر دیگری روی بیلبورد بزرگ میدان ولی عصر نصب شد، پوستری که چند بازیکن فوتبال ایران را در حال خواندن سرود ملی و دست به سینه کنار  زنان و مردان نشان می‌داد اما پوستر دوم هم جنجال دیگری آفرید. در حالی که تصویر اصلی  این بیلبورد در صفحه اینستاگرام  موسسه اوج  با عکس مسعود شجاعی به اشتراک گذاشته شده بود در بیلبورد خیابان ولی عصر عکس شجاعی سانسور شده بود و عکس مهدی طارمی جایگزین.  مرداد ماه ۱۳۹۶ مسعود شجاعی و احسان حاج صفی  بازیکنان ملی پوش ایران که برای باشگاه  پانیونیوس یونان بازی می‌کردند، در مسسابقه مقدمانی لیگ اروپا مقابل تیم مکابی اسرائیل بازی کردند، حضور آن‌ها در مقابل یک تیم اسرائیلی با واکنش‌های تند طرفداران نظام  رو به رو شد و آن‌ها برای مدتی از حضور در تیم ملی محروم شدند اما در نهایت به ترکیب تیم ملی فوتبال بازگشتند.  با این حال کاربران شبکه‌های اجتماعی حذف مسعود شجاعی از دیوارنگاره میدان ولی‌عصر را بی ارتباط با این موضوع نمی‌دانستند. 

دی ماه ۱۳۹۷ هم  دیوارنگاره میدان ولی‌عصر به خاطر عدم حضور زنان، مورد اعتراض قرار گرفت. در آن دوارنگاره  که با عنوان «نسل  روشن» منتشر شده بود جمعی از مردان ایرانی در لباس نظامی یا روپوش سفید پزشکی و یا در کسوت یک مدیر روی صندلی به تصویر کشیده شده بودند، از زنان در جمع دانشمندان و مدیران خبری نبود تنها دو زن پشت به تصویر گوشه تابلو دیده می‌شدند.  این بار موضوع دیواره نگاره زن است ، سوژه اصلی زن است، زنی که وظیفه اصلی‌اش مادری است و قرار است حجابش را کامل رعایت کند و کودکانش را تربیت کند.

این  بار هم دیوارنگاره کار خانه طراحان انقلاب اسلامی  است. خانه طراحان انقلاب از زیر مجموعه‌هایسازمان هنری رسانه‌ای اوج است.  نام سازمان هنری اوج در ابتدا هم با نصب بیلبورد در سطح شهر تهران سر زبان‌ها افتاد.

بیلبوردهای «صداقت آمریکایی» که د ر بحبوحه مذاکرات برجام شبانه سر از خیابان‌های تهران درآوردند. بیلبوردهایی با مجموعه تصاویری که نشان از بی‌اعتمادی به آمریکایی‌ها داشت. مثلا در تعدادی از این مجموعه تابلوها طرف ایرانی و آمریکایی مذاکره کننده در دو طرف میز مذاکره نشان داده شده بودند؛ با این تفاوت که طرف آمریکایی بر خلاف ظاهر دیپلماتیک خود در روی میز، اسلحه ای به سمت طرف ایرانی نشانه رفته است. در برخی از این تابلوها نیز طرف آمریکایی مذاکره کننده همراه خود و در کنار میز، سگ وحشی و کیف تجهیزات نظامی در اختیار داشت.

 این بیلبوردها  با فشار افکار عمومی پس از چند روز ا سطح شهر جمع آوری شد اما  یکسال بعد بار دیگر بیلبوردهای  موسسه اوج خبر ساز شد. این بیلبوردها که همزمان با تاسوعا و عاشورا  با عنوان «شمر زمانه‌ات را بشناس» در سطح شهر تهران دیده شدند، المان‌های دولت  امریکا را در کنار لشکر یزدیان قرار داده بود. مثلا نمای کاخ سفید وسط خیمه‌های عاشورایی دیده می‌شد یا در میان جنگجویان یزدی لباس یک سرباز امریکایی به تصویر کشیده شده بود. موسسه اوج کلیپی هم با همین عنوان منتشر کرد.

سازمان هنری رسانه‌ای اوج پیش تر در وبسایت‌اش درباره فعالیت‌هایش توضیحاتی همراه با نمونه کارهایش ارائه کرده بود، توضیحاتی که با معروف شدن این سازمان و بیشتر شدن برنامه‌هایش دیگر در وب‌سایتیافت نمی‌شود. در قسمتی از این توضیحات  عنوانی  به نام «موج سازی تبلیغاتی» وجود داشت که  این طور تعریف شده بود: «تولید محصولات گرافیکی برای فضاسازی و ایجاد موج‌های تبلیغاتی در زمره‌ی پروژه‌های جاری در خانه‌ی طرح و گرافیک سازمان قرار می‌گیرد. بنرهای در ابعاد بزرگ که در نقاط مختلف شهر مثل میدان ولی‌عصر و خیابان ستارخان نصب شده است، و نیز مجموعه پوسترهای «جنگ، کار تا پیروزی» نمونه‌هایی از این پروژه‌ها هستند.»

زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا از خروج از برجام سخن می‌گفت، باز هم پوسترهای موسسه اوج در سطح شهر پدیدار شدند. پوسترهایی که  نشان می‌دادند سیاست آمریکا در قبال ایران همیشه یکسان بوده و لی ترامپ واضحتر از دیگران آن را بیان کرده است.  در یکی از  این پوستر‌ها که با عنوان واضح‌تر از همیشه ، منتشر شده بود. چهره تمام روسای جمهور امریکا را محو کرده بودند و به جایش صورت ترامپ را گذاشته بودند .

«اوج» تا مدت‌ها خودش را به عنوان یک سازمان مردم نهاد معرفی کرده بود که در جهت اهداف انقلاب گام برمی‌دارد اما بهمن ماه سال گذشته در اختتامیه هم‌اندیشی سینمای انقلاب ، احسان محمد حسنی؛ مدیر عامل جوان این موسسه گفت: « افتخار می کنم پول تولیدات خودمان را از سپاه می گیرم نه از سفارتخانه‌های حامی داعش.»

 فعال حقوق زنانی که با «ایران وایر» گفت و گو کرده، می‌گوید: «مشخص است جایی که از سپاه پول می‌گیرد باید نگاه رسمی حکومت را ترویج کند. نگاه رسمی سپاه را. فرقی ندارد ا زچه حرف میزند. از یک موضوع سیاسی یا نیمی از جمعیت یک کشور.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.