ماجرای پولشویی یک ایرانی در کانادا؛ از دستگیری با ساک‌های پر از پول در تورنتو تا فرار به تهران

دوشنبه, 13ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

نیک ولف

سه سال پیش، شبی در ماه آوریل ۲۰۱۶، وقتی فرزام مهدی‌زاده با ماشین خاکستری خود از مونترال به سمت تورنتو در حرکت بود، به ناگاه‌ با ایست پلیس  مواجه و مجبور به کنار زدن شد. مدتی زیادی طول نکشید تا ماموران پلیس بیش از یک ملیون دلار پول نقد را از ماشین و صندوق عقب وی پیدا کرده و به همین خاطر او را به بازداشت موقت درآورند. شاید اتفاقی نادر باشد که در کانادا، پلیس ماشینی را بدون دلیل خاصی کنار زده و آن را جستجو کند. ولی ماجرای دستگیری آقای مهدی‌زاده از قرار معلوم به همین سادگی و آن‌طور که به نظر می‌آید، نبوده است.

به گزارش گلوبال‌نیوز، پلیس کانادا مدت‌ها بوده که آقای مهدی‌زاده را تحت نظر داشته و در این سفر آخر بالاخره تصمیم به مداخله گرفته و ماشین او را به بهانه سرعت غیرمجاز کنار زده و پس از جستجو و به سرعت چیزی راکه دنبالش بوده ، پیدا کرده است، مقداری هنگفت پول نقد. به گزارش پلیس فرزام مهدی‌زاده فقط در سال گذشته ۸۱ بار بین مونترال و تورنتو با ماشین شخصی خویش رفت‌و‌آمد کرده و به احتمال زیاد در هر یک از این سفرها مقادیر هنگفتی پول نقد جابه‌جا کرده است.

طبق گزارش پلیس، آقای مهدی‌زاده هنگام دستگیری در ماشین خود مقدار کمی ماریجوانا در بسته سیگار، چند دسته ۲۰ دلاری در کف ماشین و دو ساک ورزشی در صندوق عقب داشته که در هر یک به ترتیب بیش از ۷۰۰ هزار دلار و بیش از ۵۰۰ هزار دلار پول نقد بوده است.

تمام این موارد به همراه ماشین آقای مهدی‌زاده هنگام بازداشتش ضبط شد و پلیس بعد از گرفتن مجوزهای لازم، چند روز بعد به مغازه صرافی و خانه چند میلیون دلاری او مراجعه و مدارک دیگر نیز از آنجا جمع‌‌آوری کرد. بعد از واکاوی مدارک، پلیس کانادا اعلام کرد، آقای مهدی‌زاده عضو فعالی از شبکه‌ای زیرزمینی برای پولشویی است و این کار را از طریق صرافی خویش با کمک بانک‌های اماراتی و کانادایی و سایر صرافی‌های عضو این شبکه در سراسر دنیا انجام می‌داده است.

یکی از مدارک مهم این پرونده، دفترهای حسابرسی صرافی آریا، محل کار آقای مهدی‌زاده، است که از همه آنها دو نسخه وجود دارد. یک نسخه که شامل فعالیت‌های قانونی صرافی است و نسخه دیگر که سابقه تمام پولشویی‌های سال‌های گذشته آقای مهدی‌زاده را در بر دارد، حوالات و نقل و انتقالات بانکی، درخواست‌های وام و سایر مدارک مالی.

بخش دیگری از مدارک، ۹ گواهینامه کانادایی با هویت‌های مختلف است که در منزل آقای مهدی‌زاده در کنار ۱۵ هزار دلار در داخل یک پاکت نامه سفید کشف شد. به زعم پلیس، تنها طی سال منتهی به بازداشت، آقای مهدی‌زاده بیش از ۱۰۰ میلیون دلار پول نقد را پولشویی و جابه‌جا کرده است. او اکنون با ۱۶ مورد اتهامی از جمله فرار از مالیات، پولشویی عایدات قاچاق مواد مخدر و تحصیل مال حاصل از جرم مواجه است، ولی پس از آزادی از بازداشت موقت هیچ کس از محل دقیق سکونت وی خبر ندارد. همکاران و آشنایان او اما معتقدند وی پس از آزادی بلافاصله به ایران بازگشته است.

پلیس کانادا معتقد است فرزام مهدی‌زاده عضو کوچکی از شبکه گسترده‌ای از بانک‌داران و صرافانی است که برای گروه‌های تروریستی خاورمیانه پولشویی می‌کنند و حضور فعالی در کانادا دارند. یکی از همکاران آقای مهدی‌زاده و از اعضای با نفوذ این شبکه پولشویی، فردی است به نام الطاف خانانی، مجرم مالی مشهور و حامی گروه‌های تروریستی متعدد. خانانی شبکه‌ای گسترده از پولشویان در سراسر دنیا دارد و برای گروه‌های تروریسی نظیر حزب‌الله، طالبان، لشکر طیبه، داود ابراهیم، القاعده و جیش محمد در خاورمیانه و شمال آفریقا پولشویی کرده و می‌کند. طبق اظهارات مقامات امریکایی، خانانی تا کنون بیش از ۱۶ میلیارد دلار برای گروه‌های تروریستی جابه‌جا کرده است. مشهورترین دخالت مستقیم خانانی در اقدامات تروریستی، مشارکت او در واریز پول به حساب تروریست‌های ۱۱ سپتامبر، برای پیاده‌سازی نقش شوم‌شان بود. البته فعالیت آقای خانانی محدود به خاورمیانه نیست و با کارتل‌های مواد مخدر مکزیک و کلمبیا نیز رابطه نزدیکی دارد.

الطاف خانانی، پولشوی مشهور پاکستانی و همکار نزدیک گروه‌های تروریستی

مهدی‌زاده نیز اولین بار وقتی لو رفت که رابطه صرافی وی با صرافی دیگری در دوبی که با خانانی برای واریز پول در حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر همکاری می‌کرد، زیر ذره‌بین پلیس کانادا رفت. پس از موشکافی بیشتر و زیرنظر گرفتن مهدی‌زاده، پلیس کانادا موارد متعددی ثبت کرده که وی مقادیر بالایی وجه نقد را به سایر افراد شبکه یا قاچاق‌چیان مواد مخدر تحویل داده است. به هر صورت اما او فعلا و تا وقتی در ایران باقی بماند از چنگ قانون و عدالت در امان خواهد ماند ولی پلیس کانادا بعد از بازداشت وی و واکاوی مدارک ضبط شده از محل کار و منزلش توانست افراد متعدد دیگری که در این شبکه فعال بوده‌اند را شناسایی کرده و تا کنون علیه بسیاری از آن‌ها اقامه دعوی کرده است. در آخرین مورد، در ۱۱ فوریه ۲۰۱۹، پلیس کانادا ۱۷ فرد را که به پولشویی و همکاری با قاچاقچیان مواد مخدر و گروه‌های تروریستیمتهم کرد. دولت کانادا نیز قرار است به راهکارهای جدی‌تری برای مبارزه با پولشویی و انهدام شبکه‌های موجود در گوشه و کنار کانادا بیاندیشد.

از: ایران وایر



به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.