صد هزار کارگر در ایران «از دو ماه تا یک سال» حقوق طلبکارند

جمعه, 17ام اسفند, 1397
اندازه قلم متن

حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر، می‌گوید، ۹۷ هزار و ۳۰۰ کارگر تحت پوشش ۴۰۰ واحد تولیدی مشکلات معوق مزدی و عیدی دارند

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری ایران، اعلام کرد که ۹۷ هزار و ۳۰۰ کارگر تحت پوشش ۴۰۰ واحد تولیدی با مشکلات معوقات مزدی و عیدی مواجه هستند.

به گفته این فعال حقوق کارگران در روز چهارشنبه، ۱۵ اسفندماه، «دست‌کم ۴۰۰ واحد تولیدی در شرایط کنونی از دو ماه تا یک سال معوقات مزدی به کارگران‌شان بدهکار هستند.»

معاون دبیرکل خانه کارگر اعلام کرده است که «بسیاری از این ۴۰۰ بنگاه اقتصادی توان پرداخت معوقان مزدی و مطالبات عیدی پرسنل خویش را ندارند».

در همین حال علی خدایی، عضو کارگری شورای‌ عالی‌ کار، تعداد کارگرانی را که دارای معوقات مزدی هستند، ۹۳ هزار کارگر اعلام کرده است که در ۹۰۰ واحد تولیدی شاغل هستند.

به گفته نایب رئیس کانون‌ عالی ‌شوراهای اسلامی کار، «دولت باید بلادرنگ از محل بودجه عمومی دو ماه معوقات مزدی ۹۳ هزار کارگر شاغل در ۹۰۰ واحد تولیدی را که در روزهای منتهی به عید نوروز نزد همسر و فرزندان خود خجل هستند، پرداخت کند.»

علی خدایی، نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار ایران، با بیان این که اگر هر یک از این خانوارها به طور متوسط چهار نفر عضو داشته باشند، در مجموع زندگی ۳۷۲ هزار نفر در این آشفته‌بازار شب عید تحت تاثیر انواع مشکلات اقتصادی و متعاقب آن اجتماعی قرار گرفته است.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری، همچنین تصریح کرده است که موضوع به مقامات عالی از جمله وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان برنامه و بودجه منتقل شده است.

رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری پیشنهاد کرد که «در قالب وام، به این بنگاه‌های اقتصادی کمک شود تا حداقل شب عیدی به هر یک از این کارگران دو ماه دستمزد به صورت یکجا پرداخت شود و آنان نیز مثل سایر اقشار بتوانند حداقل‌ها را برای ایام نوروز تهیه کنند.»

بر اساس ارزیابی حسن صادقی، معاون دبیرکل خانه کارگر، مبلغ لازم برای پرداخت دو ماه دستمزد معوقه این کارگران، در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان است.

علی خدایی، رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران، نیز کل اعتبار موردنیاز برای پرداخت دو ماه مطالبات کارگران را رقمی بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیارد تومان ارزیابی کرده و معتقد است: «در شرایطی که ارقام سنگینی در بودجه سال ۹۷ برای راضی نگه‌ داشتن بخش‌های مختلف کنار گذاشته شده، اختصاص۴۰۰ یا ۴۵۰ میلیارد تومان برای راضی نگه داشتن ۹۳ هزار خانوار کارگری کار شاقی نخواهد بود.»

به گفته این عضو کارگری شورای عالی کار، مالکیت ۹۰۰ واحد تولیدی دارای مشکل، فقط بخش خصوصی نیست و شماری از این واحدهای تولیدی متعلق به بخش دولتی یا شبه‌دولتی‌هاست.

در ماه‌های اخیر، شماری از کارگران در چندین شهر ایران در اعتراض به نابسامانی وضعیت معیشتی خود یا حقوق و دستمزد معوقه خود، تجمعاتی اعتراضی را سامان داده‌اند.

از جمله شماری از کارگران و رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تهران همراه با تعدادی از بازنشستگان و دانشجویان روز دوشنبه، ۱۳ اسفندماه در اعتراض به کاهش «۷۰ درصدی»‌ قدرت خرید مقابل وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی تجمع کردند.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه که فراخوان این تجمع را داده بود،‌ شماری از کارگران این شرکت همراه با اعضای گروه اتحاد بازنشستگان و جمعی از دانشجویان در اعتراض به «پایین آمدن ۷۰ درصدی قدرت خرید طبقه کارگر و تورم و گرانی» تجمع کردند و خواستار «افزایش حداقل دستمزد کارگران تا هفت میلیون تومان شدند».

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.